Upplösning spelar roll om man ser skillnad. Ser man inte skillnad spelar det inte roll. Det är ganska enkelt
. Jämför med folk som tror kvaliteten på en kamera bestäms av hur många pixlar den har. En 30-megapixel-kamera med dassig optik som ska skrivas ut till ett 10x13 foto är inte mer rätt än en 3 megapixel kamera, det kan rent vara så att den senare är en mycket bättre kamera.
Självklart, om allt annat är lika, så är ju upplösning bra, men att välja utifrån upplösning och sen se vad man får .. fail.
När det gäller TV (och projektor) så är LCD lite speciellt iom tydlig pixelstruktur, vet inte det är glesheten mellan pixlarna som gör det eller vad, men jag upplever att hög upplösning är viktigare på en LCD än på andra tekniker. Så köpte jag en LCD kikade jag säkert efter hög upplösning, man blir lixom tvungen. Men det där ser man ju fort om man ställer sig på hemma-avstånd från den TV man tänkt köpa. Antingen ser man pixelstrukturen eller inte. Ser man den inte ger inte hög upplösning mer än en kul siffra att slänga ur sig på folk som inte kan något men vill låtsas och undrar vilken upplösning ens nya TV har. Jag har två släktingar som tittat på min kamera och världsvant frågat, som enda fråga, "ny kamera .. jasså .. hur många megapixlar?"
Jag är inte emot hög upplösning, jag tycker bara frågan får oförtjänt stort fokus när folk väljer TV. Dom flesta andra parametrar är i praktiken viktigare, tittvinklarna med vanliga TV-apparater blir ju så små så små.