Det är svårt att ge generella råd vad titta efter, förutom bildkvalite (överdriven ljusstyrka eller smörpappersfilter är alltid våldsamt kasst oavsett omgivning - såvida du inte tänkt rikta en bygglampa rakt mot TV'n och ändå vill kunna urskilja saker).
Faktorer som påverkar är ju exvis
- Din TV-signal; kabel, boxer eller satellit? Mest seriösa kanaler eller lågbandbreddsditon?
- Vad du ska koppla in, en PC att ganska ofta surfa med eller bara "konsumentelektronik"?
- Hur många grejer du ska koppla in, och hur - varsin sladd till TV'n eller via en växel eller receiver som kan växla bild?
- Spelar TV-ljudet någon roll öht, eller kommer du alltid köra ljudet via stereon?
- När du ser film, är det från TV-kanaler/DVD, eller mest HD-material (oavsett om det är Blu-Ray eller nertankat osv)
- Vilket tittavstånd?
Exemplifierar med hur dylika faktorer spelade in för mig personligen:
Själv ville jag inte ha för stor tittvinkel eftersom TV'n används för slötittande och jag ville medvetet undvika att bli kinkig på källmaterialet. Det ska funka att titta på TV3 och Kanal 5 utan att sura över bilden. Jag struntade i PC-faktorn, som kräver hög upplösning och pixelmappning mot PC'ns output om inte fonter ska se ut som skit. Jag kopplar in löjligt mängder av prylar men har "HDMI-only" policy på alla prylar för att göra detta hanterbart, vill inte dra 10 kablar till båda TV och projektor, vill ha HDMI-växel åsså bara en tåt till varje display. Struntar i TVns eget ljud, tvungen, HDMI-växeln gör HDMI-audio-handshake problematiskt. Film spelar inte roll för mig eftersom jag inte kör det på 42" TV eftersom det är dörist i jämförelse med på projektor. Tittavstånd för mig är rätt stort men jag höll ner TVn till 42 istf 50 ändå eftersom jag ville bli okänslig mot dålig bild. Men jag är inte hur okänslig som helst, därför valde jag bort LCD

Dessutom är LCD känsligare för ruffig insignal, det känns som att plasma har mer av gamla CRT-känslan i det att plasma tål en lågupplöst insignal bättre utan att se kantig och extremt digital ut. LCD å andra sidan är kul för en stund med högupplöst material för du kan få sjuk detaljkänsla. Lite som att spela Yello på ett Klipsch-system. Tvärkul.
Jag håller som ni märker inte med om att LCD vs plasma är oviktigt, men det kan ju som sagt vara för att jag inte sett tillräckligt med LCD'er, kanske missat dom som är skitbra. Det KAN ju vara så.