selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Passion eller affärer ?
PostPosted: Thu Dec 18, 2008 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När blir affären viktigare än passionen för musik ?
I dag var jag in i min lokala butik för att lyssna på majik 109
I förbiparten tänkte jag att jag skulle nämna lite om lejonklous produkter eftersom jag själv beställt en kikkin. Fick som svar att de inte var några bra grejjor utan att Linns produkter utklassade Lejonklous produkter.
- Vi har testat lejonklous produkter och dom är inte så bra som han säger själv.

Nu till min tes
Finns det krafter bakom att man tjänar mer pengar på att sälja en dyr linn produkt än att ta in prisvärda billigare alternativ som hotar försälningen av dyra linn produkter.

Då går man emot sin egen affärs ide att ta in det bästa produkterna i varje prisgrupp...
Fast den affärs iden kanske bara gäller produkter som inte hotar linn
Vad vet jag ??

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Deras affärsidé och mål är väl att tjäna pengar? Att de säger sig ha det bästa i varje prisgrupp är väl bara ett cyniskt medel för att nå det målet. Det verkar ju helt klart som att deras påstående inte är sant. I alla fall om man tror att Lejonklous produkter är jämna i kvaliteten. (Vilket jag tror att de är, jämnare än Linn t.o.m.) Jag har hört samtliga av Lejonklous nuvarande produkter i min lokala Linnbutik. Det är ingen tvekan om att de är bäst i sin prisklass och har en given plats i varje musikorienterad hifibutik i hela Sverige. Punkt!

Som tur är har min lokala Linnbutik inte samma passion för pengar och samma avsaknad av passion för musik som din. Anders Simonsson kan ibland prioritera kundens musikupplevelse långt över sin egen (kortsiktiga) vinning. Det gör honom till en vinnare i längden! Men vill de inte sälja Lejonklou's grejer så köp över mail/telefon av Tonläget!

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte hur det ställer sig till försäljing av lejonklous produkter. Kan ju bara varit den försjälarens personliga uppfattning Jag vet bara att även om dom skulle sälja Lejonklous produkter så skulle jag inte köpa nått där. För jag vill inte köpa en produkt som försäljaren inte själv tror på. Man kan ju faktiskt gå över ån för att hämta vatten.

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att det är idiotiskt från början till slut. Om kunden kan köpa ett billigt försteg så har hän ( <- nytt könsneutralt genus) ju mer pengar över att lägga på resten av systemet! Att sälja Akurate DS + Kikkin eller Majik DS + Kontrol ger ju ungefär samma intäkter, och man kan ju lätt skicka med den gratis med en Klimax DS!

Last edited by henriklh on Fri Apr 03, 2009 11:29, edited 2 times in total.

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
hän ( <- nytt könsneutralt genus)
...eller så skriver du "denne" istället. :wink:

/M

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 22:01 
Site Admin
Site Admin

Självklart är väl en butiksägare ute efter att tjäna pengar. Är väl inte konstigare än att du som anställd vill ha lön..

Ang. Lejonklous produkter så har de ju haft/har hans grammofonsteg hemma så att de generellt inte vill ha hans produkter hemma låter konstigt. Lutar nog också åt att det handlar om säljarens personliga uppfattning utan att ha någon koll. Och om (vi) kunder efterfrågar hans produkter så lär de väl tas hem förr eller senare.

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
utan att ha någon koll.
Med den personalomsättningen kan jag förstå det. Inget märkligt alls
Vill inte svartmåla affären utan den skulle jag förmodligen inte ha mitt inttresse för bra hifi :)

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

T&T brukar inte gilla annat än Linn det är ju högre marginal på de produkterna. Omsättningen på personal är enorm i den butiken och det är ingen slump. Efter att sett och hört hur anställda blivit behandlade av ägaren har intresset att handla där minskat kraftigt.

Sedan så gillar inte Linn att Lejonklou kommer med så bra produkter som dessutom en vanlig människa har råd att köpa. Jag har fått info om att Linn har gått ut till handlarna i Sverige att inte sälja Lejonklous produkter.

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 23:26 
Site Admin
Site Admin

Diver wrote:
Sedan så gillar inte Linn att Lejonklou kommer med så bra produkter som dessutom en vanlig människa har råd att köpa. Jag har fått info om att Linn har gått ut till handlarna i Sverige att inte sälja Lejonklous produkter.
Oj, det var allvarliga anklagelser. Var har du fått den infon från? Vill undvika onödig ryktesspridning, men om det finns säkra källor är det såklart en annan sak.

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Diver wrote:
Oj, det var allvarliga anklagelser. Var har du fått den infon från? Vill undvika onödig ryktesspridning, men om det finns säkra källor är det såklart en annan sak.
Jag har hört samma sak...

/M

PostPosted: Fri Dec 19, 2008 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

www.linn.co.uk wrote:
Our advice to customers has always been simple: if it sounds better, it is better. All you have to do is listen.
Jag tycker det är otroligt barnsligt av en stor tillverkare som Linn, att vara rädd för lite konkurrens. Kanske läge för en ny slogan för Linn?

"If it sounds better, it is better. But only if it is made by Linn, otherwise its always crap!"

PostPosted: Fri Dec 19, 2008 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Ayn wrote:
Diver wrote:
Jag har hört samma sak...

/M
även jag har hört samma sak

PostPosted: Fri Dec 19, 2008 00:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Fattar inte vitsen med att vilja förbjuda Fredriks produkter i affärer som säljer Linn? Låter väldigt bisarrt. Hoppas någon har en förklaring om så är fallet...

/Z

PostPosted: Fri Dec 19, 2008 00:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I så fall ska väl produkter från Naim, KEF, AudioVector, Arcam,
Meridian, REGA m fl hamna på samma "svarta lista", eller? :?:

Fas de kanske inte är något hot... :mrgreen:

/M

PostPosted: Fri Dec 19, 2008 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju patetiskt, varken mer eller mindre. Man får ju hoppas (och anta?) att det är Linn Sverige som håller på på det sättet. Om den policyn är sanktionerad "uppifrån" så är det ju bedrövligt. Någon borde maila Ivor om saken.

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00