selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Slutsteg
PostPosted: Wed Dec 17, 2008 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förutom att man får mer reserver i form av mer energileveransförmåga som ett till slutsteg (det extra 5100 steget) givit så har du nu i.o.m. aktiveringen avsevärt större headroom jämfört med förut. Biamping ger ju (nästan) bara fördelar när man börjar överlasta nädelen, men aktivering gör ju att respektive steg inte alls behöver hantera signaler vid andra frekvenser än just de frekvenser som är avsedda att hanteras av det element som resp. slutstegskanal är kopplat till.

Om signalen vore helt jämnt fördelad (signalnivåmässigt) över de fyra registren i Majik-140 (gäller interiktigt om de är överlappande typ. 3.5 vägs eller dyl?) så skulle det ge tillgång till ett totalt spänningssving om 4x det spänningssving som passiv drift med samma slutsteg ger. 4x spänning motsvarar 16x i effekt 2x50 W passivt svarar alltså mot 2x800 W aktivt (12 dB vilket upplevs som drygt dubbelt så högt). Aktiverar man en tvåvägskonstruktion så brukar det ge i det närmaste full upplevd utdelning vad gäller ökad spänningssvingsförmåga och ökad upplevd förmåga att spela högt (svarar mot 4 ggr högre effekt d.v.s. 6dB). För flerregisterkonstruktioner så är det inte lika enkelt. Å ena sidan så gör det mindre om något enskilt register klipper så länge som inte de andra gör det, men å andra sidan så låter det nog inget vidare om det hela tiden är något register som klipper eller ligger nära klippning.

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Å andra sidan är inte grejjen med aktivt att kunna spela högre, det är att kunna spela högt utan dist. Redan en passiv högtalare kan spela högt nog rent dB-mässigt.

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
ok, fattar. Är du inte nöjd med aktiva 140 med c5100 får du skaffa större burkar. Tveksamt om 242 gör så stor skillnad, det du behöver är stora burkar :mrgreen: Fast jag skulle först uppgradera källa/försteg. Tror att bristerna i din SC visar sig på hög volym.
Totalt medhål!. Aktiva Majik-140 m. 2x5100 tarvar betydligt bättre källa och försteg. Frågan om det inte är ungefär Akurat DS och Kinki/Kinos (*) som krävs för att det skall kännas vettigt ballanserat. Minimum skulle jag säga är i varje fall Majik DS och Kinki/Exotic (*)

(*) beroende på om du behöver mer än en källa eller ej

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Å andra sidan är inte grejjen med aktivt att kunna spela högre, det är att kunna spela högt utan dist. Redan en passiv högtalare kan spela högt nog rent dB-mässigt.
Ett passivt system som kan spela lika högt (i dB) kräver (enl. mitt tidigare resonemang) avsevärt större förstärkeri. Dessutom får man vinsterna med att resp. förstärkare bara behöver hantera delar av frekvensområdet med vad det innebär för intermodulationsdistorsion o.s.v. d.v.s. att spela renare vid en given nivå.

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ok, fattar. Är du inte nöjd med aktiva 140 med c5100 får du skaffa större burkar. Tveksamt om 242 gör så stor skillnad, det du behöver är stora burkar :mrgreen: Fast jag skulle först uppgradera källa/försteg. Tror att bristerna i din SC visar sig på hög volym.
Är väldigt nöjd med aktiva Majik140 men man vill väl alltid ha bättre. Har inget behov av att kunna spela högre än nu dock. Däremot satsar jag nog ha en AkurateDS samt Akontroller/Kinos/Kisto innan jag eventuellt börjar fundera på andra högtalare, så det kan nog ta några år tills dess. Kanske började i fel ända men C5100 stegen kändes som något klockrent jag vet att jag kommer vara nöjd med och inte byta på många år medans annat i kedjan ständigt evalueras. Är dock väldigt nöjd med högtalarna också.

Om nu försteget begränsar på hög volym kanske den som nöjer sig med en källa kan spela mer än nog med Kikin och Cx100 steg.

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Om nu försteget begränsar på hög volym kanske den som nöjer sig med en källa kan spela mer än nog med Kikin och Cx100 steg.
Hur kan ett försteg begränsa vid "hög volym"? Det måste i så fall vara ett utomordentligt dåligt försteg. Eller missförstår jag dig?

/ B

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 02:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänkte så här, Om bristerna i försteget märks på högvolym, borde man med ett bättre försteg kunna spela högre utan att få påverkan på ljudet?
Och om det isf är så kan man få ut mer effekt av Cx100 stegen med bättre försteg innan ljudet blir missfärgat, distat eller vad man nu ska kalla det. Kanske är snurrigt tänkt?

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 07:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmm, måste fråga.

Majik 140 - fyrvägare, så det bore behövas åtta kanaler för aktiv drift.
Du kör 2xC5100, dvs du har tio kanaler.

Vad gör du med de extra två kanalerna?

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En till Center och en till en bakkanal

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 15:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Aha!

Hmm, vet inte om det hör hemma i den här tråden, men har någon testat att aktivera Majik 140 med 2250 + 6100. Bra ide? Dålig ide?

Sitter på en 2250 och undrar vad bästa vägen till aktivt må vara.

PostPosted: Fri Dec 19, 2008 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att köra 2250 (med all sin kraft) på basen och C6100 på mid/high lär nog bli bra.

Jag har testat att köra C2200 på basen till Espek och C4100 till mid/high och det
blev betydligt mer att åka med än ett C6100.

/M

PostPosted: Fri Dec 19, 2008 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en SC och bytt från 2250 passivt till C6100 aktivt. Visst blir det en klar skillnad men sant är att SC som CD-spelare/försteg begränsar så om det är din enda källa skulle jag råda till att lägga pengarna på den biten i stället. Själv har jag ju också en klart bättre källa i min LP12 så i mitt fall var ju det lite mer motiverat. Det är iofs inget större fel på försteget i SC, min LP12 lirar ju genom i en annan division jämfört med en CD i SC. Jag har också hört Majik DS via SC och lyftet där är ju riktigt stort, mycket större en skillnaden passiv 2250->aktiv C6100. Jag har Espekifierade 5140.

PostPosted: Thu Dec 25, 2008 01:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag är helt såld på chakra steg, så nu ska jag ha en 2200:a och en digital källa :twisted:

WIIM Ultra, Lk 1Dirak,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00