selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
PostPosted: Wed Dec 17, 2008 10:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rimligtvis är det, som många sagt, något som inte stämmer...En kompis har en 640C, som vi tog med till Ljudkompaniet och jämförde med en Sneaky DS. Sneaky:n var mycket bättre på alla punkter, men framförallt på tune dem.

Det du känner jag med upplevt när jag lånade hem en Majik DS för att jämföra med mig classik musik. Upplevde ingen skillnad alls :S
Men å andra sidan satt jag och letade i "ljudet" efter skillnader istället för att lyssna på musiken. Spelaren fick gå flera timmar innan jag kopplade in min classik igen. Då var det hur tydligt som helst vilken skillnad i musikalitet det var.

Summa av kardemumman var att jag till slut hittade min gyllende medelväg till tune dem (rensa hjärnan på hifi-funderingar, och bara njut)
Hoppas det kommer att lösa sig för dig, men testa att "rensa" hjärnan från alla funderingar och bara njut av musiken istället :)

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 10:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

måste hålla med bill i detta fall. utan att egentligen veta något om ds-spelarna, och hela vetenskapen kring dessa, så verkar det hela klart skumt. att en spelare så pass mycket dyrare ska låta bättre i samma uppställning (eller i vilken uppställning som helst egentligen) som en så mycket billigare är ju en självklarhet. dessutom, om man ska tro insatta här på forumet, så ska ju din spelare hålla typ samma klass som en akurate-cd för 60000! visst, det kan vara ett måndagsexemplar du fått, men hur kasst monterade spelare kan ett företag som linn kosta på sig? brukar inte spelarna genomgå en sorts kontroll av respektive montör, förresten?

hur som helst är jag säker på att det kommer att lösa sig till slut för dig. men förstår att det känns surt just nu...

/kristoffer

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kommer att ordna sig!
HF är kalas att ha o göra med...

Dessutom, är den sprillans ny behöver den ett dygn att BLI VARM plus inkörning några veckor. Dock borde den vara bra direkt för att sedan bli bättre. Min Klimax DS var bara OK direkt så man underade om min Unidisk 1.1 var ett superex, men efter ett dygn, WOW.

Tror din rippning/NAS/switch kan trimmas en hel del med. berätta exakt hur nätverket är uppbyggt. jag kan tex skicka en FLAC via mail som du kan testa med.

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om inte anläggningen är perfekt riggad så märker du inte hur stora
skillnaderna mellan spelarna är egentligen.

Dåligt placerade högtalare som står vingligt kan förstöra den bästa
källa...

/M

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 15:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Kan det månne vara så att Cambridgen och DSn är så långt ifrån varandra att det är svårt att jämföra vad som är bättre? Testa köra en tune dem på något du aldrig hört tidigare å testa. Har väldigt svårt att tro att Majik DS borde få vara endast lika bra eller sämre...

/Z

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 16:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Inget konstigt. Olika mäniskor hör olika (vi är olika), vad som en person uppfattar som en jätteskillnad uppfattar någon annan som ingen alls. Det är därför det finns så mycket olika HiFi-apparater.

Om det VERKLIGEN hade varit något fel på DS'en hade den låtit ordentligt illa!

JohanR

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det som är skumt är att det låter "lika" - Ingen skillnad i ljudkaraktär..

Min SB3:a låter olika beroende på kablar och underlag, att en Majik DS låter exakt som en Cambridge CD verkar otroligt.

De flesta som satsar X tusen kr på Linn prylar brukar vara tränade att höra även mindre skillnader.

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är med all säkerhet något som inte står rätt till. Är förstärkarna jämförda med något före köp? Det behöver inte låta helkasst för att det skall låta musiklöst även om det kanske är vanligare.

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 20:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Allihop!
Vilket engagemang!!!
Här verkar det finnas mycket kunnande och många med mycket erfarenheter.
Innan jag skrev inlägget så funderade jag på mig själv, vad har jag gjort för fel eller hör jag så jävla illa? Frågorna är kvar och vi får se hur det ligger till senare.
Jag har upplevt "lyftet" tidigare här i höst, då naim nait 2 fick stiga åt sidan för 5103/5125 mot mina kanII:or, eller senare då Keilidh blev aktiverade. Sedan har jag flyttat omkring på högtalarna fram o tillbaka ganska planlöst utan att hitta något alls.

Min rippning görs med Ripstation Micro DS och på HF sa dom att det funkar bra. Från rippning numera in direkt på nas:en.
Nedladdade filer landar på C innan jag kopierar dom vidare till nas:en.

Data på de filer som spelas på DS:en fås via displayen: 44,1kHz/16bits och 1411 kbps/FLAC.
När jag jämför cd/ds så är förståss grunden en skiva här hemma men jag kan säkert göra några fel vid rippningen.

Tack för värmade ord, stöd och råd.

Fortsättnig följer
Markus

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 21:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Visst vore det enklast med att jämföra i en väl fungerande anläggning och jag har xanlin i tankarna. Hoppas han läser tråden och vill/kan/har tid att hjälpa till och även han har nog bekymmer med tid mm i dessa tider. Tror att vi båda ska upp mot gamla kära BD.

HF gav mig förlängt öppet köp till efter helgerna. Dom verkar oxå ha mycket att stå i.
Så om jag ska börja skicka grejor fram o tillbakaså är det bra att veta vad som felar.

Min dator, nas o rauter(med köpråd från hf ) och där sedan allt kördes ihop för att jag inte skulle få några problem. Här hemma har datorgrejorna funkat helt utan problem förutom några handhavande fel av mig, jag suckade o stönade kraftigt i början då jag var på fel knappar...

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 21:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har skeets, svarta linn kablar och K600 sladdar samt en mindre bra bänk från småland, en modell av Lack där nedre hyllan svankade så kraftigt att jag blev tvungen att palla med en wellpappkartong, ska bytas ut snarast men det är mycket som ska hinnas med, som alltid.
Inga ninka-diskanter men dom finns nu i tankarna.

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Om det VERKLIGEN hade varit något fel på DS'en hade
den låtit ordentligt illa!
JohanR
Inte nödvändigtvis, en kompis köpte en Unidisk SC som han inte alls var
nöjd med. Han tyckte att den lät klart sämre än den han först hade lånat
hem.

Han tog med sig sin SC till butiken och vi jämförde med några andra och
visst, den han hade köpt lät inte alls lika bra (samma mjukvara och ungefär
samma s-no). Den lät dock inte DÅLIGT på något sätt, inte alls defekt eller
så, men sämre...

Det slutade med att han bytte ut SC´n till en annan likadan och blev då
nöjd... :D

/M

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 07:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En gång för länge sedan hände samma sak när jag jämförde min Genki mot en kamrats Yamaha DVD-spelare. Ingen skillnad alls nästan, då vi kom på att boven i dramat var hans AV-försteg som digitaliserade alla inkommande signaler (även de analoga ingångarna) och körde allt genom sin egna digitala signalbehandling. Inte konstigt att allt inkopplat lät likadant m.a.o.

Nu ser jag att du kör 5103. Det är inte så att du har nån skum intällning som gör att 5103an digitaliserar (är det så Limbik fungerar?) signalen?

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 07:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller verkligen med övriga här på topicen att något måste vara fel, själv är jag inte tillräckligt insatt för att gissa vad. Men har du testat att först köra några timmar på din gamla cd-spelare med musik, sedan switcha till din nya ds och köra den i några timmar för att sedan byta tillbaka. Om du då inte märker någon skillnad då verkar det ännu mer konstigt.

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 10:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Haha, skum inställning! i 5103
Så kan det mycket väl vara, måste läsa in mig på manualen.
Eller är det någon som är duktig på 5103 och kan hjälpa till.

Hoppets stjärna nu tänd.

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00