selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 14, 2008 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänke om det är någon linn burk som gillar att stå mera isär än andra?
varför jag vill ha det så är p.g.a jag skulle vilja kunna dra ner en filmduk mellan högtalarna alltså ca 2 meter mellan högtalarna

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 13:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu vet jag inte, men två meter känns ju inte sådär extremt brett, eller?

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:
Beror ju iofs på lyssningsavståndet. När man är på Linn-demos ser man aldrig högtalarna vinklade inåt, men om man behöver ha högtalarna brett isär (med hänsyn till lyssningsavståndet) kanske det skulle vara idé att prova.

Vad som i alla fall för mig har gjort ganska stor skillnad (men jag spelar på icke-Linn-talare) är placeringen i sidled i rummet. Dvs, även med ett givet inbördes avstånd mellan högtalarna, så har skillnaden varit ganska stor med förflyttningar i sidled. Naturligtvis åker då även lyssningsstolen med så jag sitter i en triangel med högtalarna.

/ B

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:
i miitt rum har det alltid blivit sämre om jag har gått isär mer än 1.70 och 2 meter är väl minimum om man ska ha en filmduk mellan.....

Kanske blir ett annat högtalarmärke :)

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

iofs har jag alldrig testat att gå ändå bredare när det blivit sämre kanske blir det bättre igen, men vad jag förstår så är det ofta högtalaren i sig som är konstruerad för att stå brett isär eller mindre brett?

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 15:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hmhm, kanske jag som borde dra ihop mina högtalare lite (annat märke än Linn), problemet är att jag har en högtalarbänk där... Blir intresant att se om du kommer fram till nån bra lösning!

Kan du inte göra ett hål i taket och hänga upp duken ovanför högtalarna (så får man ligga skönt bakåtlutad när man kollar på film...)

/A

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att ha duken ovanför högtalarna blir på tok för högt.

Se duken som en ramfaktor och utgå från det.

/M

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nästan 3m mellan mina Majik140 sitter ca 4.5m ifrån dem kanske lite mer om man sitter mer avslappnat. Har vinklat dem lite lite inåt för tillfället. Tycker det funkar bra, men har inte bestämmt mig helt vad som är bäst, provar lite olika. Men bredden mellan högtalarna tycker jag funkar bra och har haft dem ungefär så brett hela tiden +-ett par dm/cm när jag testat olika.

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Att ha duken ovanför högtalarna blir på tok för högt.

Se duken som en ramfaktor och utgå från det.

/M
preciss min mening duken ska helst bara vara ca 30-40 cm från golv om man ska få det riktigt bra,,,,,

problemet att utgå ifrån duken storlek är att då måste man nog ta i beräkningen att det finns andra märken än linn som passar bättre :?

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns i normala fall inga specifika avstånd för vissa högtalarmodeller. Varken mellan högtalare och väggen bakom eller mellan höger och vänster högtalare. Det varierar nämligen mellan varje rum och varje vägg.

Samma par högtalare kan stå optimalt med 1,9 m mellan varandra i ett rum och med 2,8 m i ett annat. Större rum ger ofta större avstånd.

Det optimala avståndet till väggen bakom kan för samma högtalarpar vara 10 cm i ett rum och 35 cm i ett annat. Tyvärr är i detta fall det optimala avståndet i små rum sällan de minsta (vilket hade varit trevligt rent utrymmesmässigt).

Lyssningspositionen påverkar inte på något sätt högtalarnas optimala placering, så länge man använder Tune Method. Lyssningspositionen väljer man sist, när allt är klart.

Enda tillfället man kan slå fast en viss högtalarmodells optimala inbördes-och-vägg-avstånd är om man spelar dem i något annat än ett normalstort rum. Till exempel utomhus mot en mur, där det helt saknas sido- och bakväggar. I riktigt stora rum skulle det kanske kunna bli liknande resultat.

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det finns i normala fall inga specifika avstånd för vissa högtalarmodeller. Varken mellan högtalare och väggen bakom eller mellan höger och vänster högtalare. Det varierar nämligen mellan varje rum och varje vägg.

Samma par högtalare kan stå optimalt med 1,9 m mellan varandra i ett rum och med 2,8 m i ett annat. Större rum ger ofta större avstånd.

Det optimala avståndet till väggen bakom kan för samma högtalarpar vara 10 cm i ett rum och 35 cm i ett annat. Tyvärr är i detta fall det optimala avståndet i små rum sällan de minsta (vilket hade varit trevligt rent utrymmesmässigt).

Lyssningspositionen påverkar inte på något sätt högtalarnas optimala placering, så länge man använder Tune Method. Lyssningspositionen väljer man sist, när allt är klart.

Enda tillfället man kan slå fast en viss högtalarmodells optimala inbördes-och-vägg-avstånd är om man spelar dem i något annat än ett normalstort rum. Till exempel utomhus mot en mur, där det helt saknas sido- och bakväggar. I riktigt stora rum skulle det kanske kunna bli liknande resultat.

Nä Linn har inte något sådant i sina hötalareserier men t.e.x von schweikert vill man ha flera meter mellan högtalarna och om inte rummet tillåter detta måste man ställa dom toe out för att de ska funka som det är tänkt

och som jag ser det så hammnar oftast Linnhögtalare väldigt nära varandra för att det ska bli bäst alltså väldigt svåra att ha en filmduk mellan

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En stilla undran..

Börjar man med att justera in bredden först enl Tune dem, sedan avstånd till vägg och sist ev. toe in?

Känns som det måste finnas något system annars blir det väl helsnurrigt???

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
t.e.x von schweikert vill man ha flera meter mellan högtalarna och om inte rummet tillåter detta måste man ställa dom toe out för att de ska funka som det är tänkt
Visst finns det tillverkare som ger såna rekommendationer. Men vad vill de uppnå? Oftast ett stort ljud med maximal 3D-känsla.

Ställer man in högtalarna för att musiken ska maximeras (med Tune Method) så varierar det i alla fall med rummet. Och då kan det i praktiken bli mycket tätare än vad tillverkaren rekommenderar.

De högtalare jag stött på som verkligen hamnar långt ut och långt isär är antingen kraftigt rundstrålande eller har en våldsam lågbas som man desperat försöker tämja genom att öka alla avstånd (ofta utan att lyckas).

TONNY: Lättast är att först testa avstånd till vägg (minsta avståndet och därför ofta viktigast), sedan bredd isär, sedan sidledes förflyttning av båda och sist toe in. Beroende på närheten till sidoväggar kan bredd och sidled göras i annan ordning, individuellt eller i par. Man måste absolut ha ett system, annars blir det nästan omöjligt.

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

von schweikert är en rundstrålande högtalare och jag köper att oftast fokuserar på att det ska spela stort och med 3d-kännsla, vilket jag saknar hos linn nästan helt p.g.a uppställningen blir ganska nära varandra om man använder tunedem, men flyttar man isär Linn burkar mycket blir det oftast riktigt dåligt och inte i närheten av vad andra märken kan prestera brett isär och det borde ju ligga i högtalarkonstruktionen?

Jag vill ha båda delarna vilket tyvärr ser ut att vara svårt med Linn burkar, har ju iofs aldrig ljusterat in de högtalare hos vänner eller handlare kanske skulle de system då också låta bättre i tunedem

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linns högtalare kan absolut låta både stort och 3D när de ställs in rätt. Ofta kommer det fram med de sista millimetrarnas förflyttning. Sedan tycker jag att det ofta beror på rummet och dess reflexer hur realistisk "ljudbilden" blir.

De där gigantiska landskapen som man får med vissa högtalare kommer man kanske aldrig upp till. Men det känns ju ofta bara konstigt när någon knäpper på en gitarr som är flera meter lång och spelar munspel som täcker hela väggen... Eller?

Jag erkänner att jag gladeligen byter bort många kubikmeter 3D mot en gnutta bättre sväng, men jag tycker inte att det borde finnas någon inneboende motsättning mellan dessa kvaliteter.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00