selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Dec 13, 2008 04:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med en hel del musiker hängandes här kanske det går att
få lite input på vilka PA-högtalare som är bra och inte bra?

/M

PostPosted: Sat Dec 13, 2008 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I samband med att vi skulle fixa en lite större fest en gång så provade vi runt lite, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var för burkar vi fick provat. Det var dock vanligt att man delade aktivt mellan alla eller några register och dessa aktiva filter var helt obrukbara ur ett prestandaperspektiv. Om systemet man testar har dyl. filter så måste de ersättas med något vettigt annars går det inte dra några som helst slutsatser om de låter bra eller ej. Ett aktivt filter till Isobarik är lämpligt att ha med i sådana situationer.

Vi landade faktiskt på ett system med 4 st 2x18baslådor, 4 st 15-tums hornladdade mellanregister och 4 st diskanthorn med 111 dB/1W/1m (!) verkningsgrad. Systemet lät avspänt och ledigt på alla nivåer vi provade och det gick spela precis hur högt som helst. Komri (?), javisst, de passar väl för små rum!? :wink:

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Känns som att micka upp ett liveband eller ansluta en källa med inspelad musik är olika saker. Allt är ju konstruerat för sitt ändamål. För jag antar att du avser återgivning av inspelad musik.

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erfarenheter av tester med både live och musik-på-skiva vore
trevligt.

Intressant att få höra kommentarer ifall någon testat olika
slutsteg också (Crown, E-V, Crest m fl).

/M

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Känns som att micka upp ett liveband eller ansluta en källa med inspelad musik är olika saker. Allt är ju konstruerat för sitt ändamål. För jag antar att du avser återgivning av inspelad musik.
Klart det inte är.
Dock med begränsad budget blir resultatet olika. Men en BRA högtalare fixar allt.
Att livskonserter ändå blir så pass bra som de är (trots anläggningen) är ju för att insignalen är så bra. Tänk bara på hur trist det låter innan bandet startar då de spelar från en CD elle dator :wink:

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 17:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Vi landade faktiskt på ett system med 4 st 2x18baslådor, 4 st 15-tums hornladdade mellanregister och 4 st diskanthorn med 111 dB/1W/1m (!) verkningsgrad. Systemet lät avspänt och ledigt på alla nivåer vi provade och det gick spela precis hur högt som helst.
Hur stor fest skulle ni ha? :) :shock: 8)

Ungefär allt PA jag hört hart låtit skit. Men det behöver ju inte vara apparaturen, utan hur den används.

I ungdomen (och långt senare, när jag tänkte efter) ägnade jag åtskillig tid till att "hang around" när kompisarnas olika garage/cover/ambitiösa band övade. Ibland har jag också själv suttit in på gitarr (rätt dåligt). Hur det lät då, utan uppmickning av instrumenten till PA, är fortfarande min norm hur rockmusik ska låta. Det är ett sju*****es tryck i trummor och gitarrförstärkare när man är någon meter ifrån!
När det var koncert och PA't plockades fram lät det alltid rejält sämre. Jag försökte propagera för att det skulle användas enbart till sången, trummor och elgittarer "går fram" tillräckligt i de lokaler de spelade i. Men, nähä, de stora banden mickade ut allting, alltså skulle kompisarna göra likadant.

JohanR

PostPosted: Wed Dec 17, 2008 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Quote:
Vi landade faktiskt på ett system med 4 st 2x18baslådor, 4 st 15-tums hornladdade mellanregister och 4 st diskanthorn med 111 dB/1W/1m (!) verkningsgrad. Systemet lät avspänt och ledigt på alla nivåer vi provade och det gick spela precis hur högt som helst.
Hur stor fest skulle ni ha? :) :shock: 8)
Man kan väl säga att det blev en aning överdimensionerat, men kul grej var det i varje fall. Senare på kvällen/natten så stod jag och en polare och snackade ca. 150 m bort, bakom en mindre kulle och då var det ganska lagom-hög bakgrundsmusik. :shock: och då spelade vi ändå inte på gränsen.

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med en sådan rigg (av bra kvalitet) täcker ni in en större sporthall med 1.500pers. :mrgreen:

/M

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 09:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Senare på kvällen/natten så stod jag och en polare och snackade ca. 150 m bort, bakom en mindre kulle och då var det ganska lagom-hög bakgrundsmusik.
:D :D :D

JohanR

PostPosted: Thu Dec 18, 2008 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Med en sådan rigg (av bra kvalitet) täcker ni in en större sporthall med 1.500pers. :mrgreen:

/M
Javisst, utan vidare det bästa jag hört som diskoteksanläggning.Med bred marginal.

PostPosted: Sun Dec 21, 2008 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
stefan wrote:
Klart det inte är.
Dock med begränsad budget blir resultatet olika. Men en BRA högtalare fixar allt.
Att livskonserter ändå blir så pass bra som de är (trots anläggningen) är ju för att insignalen är så bra. Tänk bara på hur trist det låter innan bandet startar då de spelar från en CD elle dator :wink:
Jag skall försöka förtydliga. Jag spelar i ett band, repar regelbundet. Spelar ute live med en viss regelbundenhet. I replokalen och nästan alltid live så skickar vi bara sång och keyboard genom PA. Trummorna oförstärkta alltså och bas/gitarr i sina resp förstärkare. Ibland sätter vi en mick till bastrumman. I dom här fallen så tycker jag det spelar nästan ingen roll vilket PA man använder, dom vi har kört på har väl varit tillräckligt bra. Man har kunnat ratta in ett bra ljud och ratta måste man, man kan inte bara plugga in och ställa allt på kl 12. Ibland har vi anslutit CD-spelare in i det här, på senare år en laptop, för "pausmusik". Det har alltid låtit bedrövligt men vi har ju aldrig haft en källa värd namnet och heller inte lagt ner något större jobb på rattandet m a p denna.

Men även i dom fall med större PA och utomhusscen och en proffsmixerkille där man mickat upp även trummor och gitarrer/bas så har det varit samma sak, det låter bra med liveband men skit med inspelat musik. Vet inte hur jag skall förklara det men i fallet rockband live så är nog PA't en del av källan precis som gitarrförstärkaren. Det handlar inte om att oförvanskat förstärka insignalen utan om att skapa ett sound. Fast egentligen betyder grejerna rätt lite när man spelar live, bara dom är OK. Hur man spelar betyder allt!

Det är nog DJ's snarare än musiker du skall inhämta råd från alltså.

PostPosted: Sun Dec 21, 2008 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Men även i dom fall med större PA och utomhusscen och en proffsmixerkille där man mickat upp även trummor och gitarrer/bas så har det varit samma sak, det låter bra med liveband men skit med inspelat musik.
Jag har ofta hört samma sak. Dvs när bandet spelar är det OK men inspelad musik (tex före konsert) så låter det apa. Det tror jag beror på två saker:
1) Alla grejor är inställda för att passa enskilda instrument som matas in i riggen)
2) Den ursprungliga mastringen (i skivan ni spelar) är kass. Och det är den tyvärr nästan alltid, men det hörs inte lika tydligt i en hemmaanläggning som när man kan jämföra med live.

/ B

PostPosted: Mon Dec 22, 2008 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Det är nog DJ's snarare än musiker du skall inhämta råd från alltså.
Jag har själv jobbat som DJ i nästan 20 år och har hört en hel del (mest
dåliga) anläggningar.

Det finns givetvis en del kollegor att fråga, men svaren blir lika spridda
som om du frågar på "min hemio.com" vilka hem-högtalare du ska köpa... :wink:

Som jag skrev ovan så har jag hört en hel del anläggningar, men aldrig
gjort några direkta jämförelser. Det var därför jag tänkte att det kunde
vara bra att få lite input från er övriga här.

Anledningen till att jag frågar är att jag får fler och fler förfrågningar från
folk som vill hyra anläggningar över dagen/helgen, och jag har själv inte
ägt ett PA på 18 år...

/M

PostPosted: Mon Dec 22, 2008 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det finns någon logik på det här området så borde det vara så att val av prylar till en Live-spelning borde i någon mening vara ännu viktigare än i en hemstereo. Ultimativt och givet att artisten kan svara upp. Visst, vid en Live-spelning kan man anpassa anläggningen till den aktuella sättningen och kanske ännu viktigare (avgörande?) så ger ju den medhörningen möjlighet att anpassa spelsättet så att det man hör blir mer det man vill det skall bli. Live får man ju återkoppling direkt på vad man gör och kan alltså justera sitt sätt att spela så att det ljudande resultatet blir närmare det egna målet. Hur man skall lösa medhörningen rel. ut-ljudet är säkert en aning intrikat. Om man bortser från återkopplingsmöjligheten borde potentialen (givet en verkligt bra artist) vara direkt begränsad av PA:t. Att artisten har kontroll på sitt PA och t.ex. inte byter från spelning till spelning (så att han/hon kan anpassa sitt sätt att spela) borde dock vara väl så viktigt (viktigare?) som att PA:t är absolutmässigt bra.

Stefan har nog också en poäng i att PA:t i någon mening är en del av källan i.o.m. möjligheten till medhörnings och tillhörande möjlighet till anpassning. Det gör väl i.o.f.s. mest att lägsta nivån går att höja upp avsevärt, men rimligen borde det ändå begränsa hur bra det kan bli (maxpotential).

När vi letade runt efter ett bra PA till vårt (lilla) kalas så lyssnadevi ju på några system och jag kan konstatera att det är rätt stora skillnader och det PA vi slutligen fastnade för ansågs av ägarna ofta fungera väldigt bra i praktiken även om det inte alls hörde till deras dyrare eller större PA:n.

PostPosted: Mon Dec 22, 2008 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Stefan har nog också en poäng i att PA:t i någon mening är en del av källan i.o.m. möjligheten till medhörnings och tillhörande möjlighet till anpassning. Det gör väl i.o.f.s. mest att lägsta nivån går att höja upp avsevärt, men rimligen borde det ändå begränsa hur bra det kan bli (maxpotential).

När vi letade runt efter ett bra PA till vårt (lilla) kalas så lyssnadevi ju på några system och jag kan konstatera att det är rätt stora skillnader och det PA vi slutligen fastnade för ansågs av ägarna ofta fungera väldigt bra i praktiken även om det inte alls hörde till deras dyrare eller större PA:n.
PA´t till kalaset, var det avsett för att återge inspelad musik?

För det är skillnad på användningsområde. Ett PA som är förstärkning av spelande musiker anpassas ofta till instrumenten/sången (och lokalen), dvs anläggningen är en del av källan. Ett PA för att skicka ut inspelad musik på ställs det helt andra krav på.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00