Lejonklou wrote:
Det där med en ton får du fråga Jan om.
Oj då, är det mitt område

Trodde det var livekänsla
doze84, rätta mig om jag missuppfattar din fråga men du underar om det finns någon motsättning mellan exakthet (välljud, transparens eller vad man nu vill kalla det) och musikalitet.
Nej det gör det givetvis inte.
Jag brukar dela in ljudet i
1/ musikalitet
2//livekänsla
3/ HIFIljud
(där har du även min prioritering)
Om vi tar exemplet som Fredrik nämner tolkar jag det så att i ena fallet ökar 1 men 3 minskar - i andra fallet tvärt om.
Inget konstigt, i andra fall kan BÅDA öka.
Eller båda minska då 2 ökar.
2 är helt separerat från de andra då det kräver stora högtalare som kan flytta luft, gå djupt i basen samt spela högt.
Många klumpar ihop 2 och 3...
På faktiskt klumpar man ihop allt till mer eller mindre transparans. Och i F/E test bedömmer man en mängd olika parametrar (varav musikalitet är en av dom), men ingen redovisning sker av dessa individuellt.
Dvs man kan se olika på saken!
Allt kan sammanfattas; Ju mer "rätt" det låter destå mer rätt är återgivningen.
Alla har samma mål men vägen dit är olika. Oavsett om man är linnist eller Inoit finns det flera personliga önskemål på ljudet så anläggningerna ser olika ut.
Slutligen den "ensamma tonen"...
Min erfarenhet av uppraderingar, justeringar av anläggningar är att om man följer tune dem så BLIR det till slut inte bara mer musikaliskt men ÄVEN mer välljudande, mer HIFI.
Lustigt men så är det. Man justerar högtalarna och när man gör de sista småjusteringarna "snappar ljudet på plats". Du får detaljer, dynamik, 3D etc.
Min erfarenhet är också att man kan framkalla en konstgjort intryck av detaljer genom att tex överdriva transienter, diskant.
Man luras tro att man hör mer fast i själva verket döljs annan information.
Hur ofta har du känt WOW detta är grymt högupplöst om ett system? Det tar jag som en varning. Livemusik låter inte så, det låter ÄKTA eller hur.

Eller som jag brukar kalla det "rätt"!!!
Har man hört mycket levande musik vet man när det låter konstgjort och överdrivet.
OBS känslan av högupplöst behöver inte vara fel...men det kan vara.
Om man däremot sugs in i musiken, DET är ett bra tecken! Just SÅ är det ju vid bra livemusik.
Nå, kommer vi till den ensamma tonen någon gång eller undrar du
Jag är helt övertygad om att när Fredrik jsuterat tillbaks en smula, även den ensamma tonen skulle bli mer "rätt" än den var tidigare.
Hoppas du förstår mer om mina tankar kring detta.