selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 198 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 614 Next
Author Message
 Post subject: Re: Lejonklou försteg
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, pris/prestanda - förhållandet gör ju att den passar i så oerhört många system, har man bara en källa så känns den ju vettig nästan från (nåja, nästan) Ikemi till Klimax DS.

PostPosted: Sat Nov 29, 2008 15:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Verkar ju helt otroligt bra när kommer den börja säljas?

Mike

PostPosted: Sat Nov 29, 2008 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stort tack till alla er som närvarade och till Anders på Tonläget för en rolig kväll!!

Tack också för alla vänliga kommentarer. Som jag nämnde i torsdags är det otroligt skönt att få visa, berätta om och få återkoppling på en produkt efter att ha jobbat med den i 10 månader. :D

Det vi lyssnade på i torsdags var den slutgiltiga prototypen (jagade ett produktionsexemplar, men lådorna var inte klara så jag hann inte få något). Kretskortet var dock identiskt med produktionsexemplaren så prestandan kommer att vara mycket snarlik. Programvaran, som även påverkar ljudet, ska provas i ett antal varianter för att försöka höja prestandan ett litet snäpp till.

Om ett par veckor ska de färdiga exemplaren av Kikkin komma. Det rekommenderade priset är 5900 kr inkl moms och de finns i svart och silver. De ser ut och fungerar som den vi spelade på förutom att det blir ett grått tryck på fram och baksida. När de kommer till mig så tankas programvaran och sedan justeras de på tre punkter med fasta motstånd, som löds in på kretskortet efter att det har gått varmt i några timmar. Denna justering höjer prestandan och minskar variationerna mellan olika exemplar. Sedan provlyssnas de och packas ner.

Kikkin kommer att kunna uppgraderas, både hård- och mjukvara, precis som alla andra Lejonklou-produkter.

PostPosted: Sun Nov 30, 2008 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Stort tack till alla er som närvarade och till Anders på Tonläget för en rolig kväll!!

Tack också för alla vänliga kommentarer. Som jag nämnde i torsdags är det otroligt skönt att få visa, berätta om och få återkoppling på en produkt efter att ha jobbat med den i 10 månader. :D
Tack själv Fredrik, det var trevligt att träffas.

Mina intryck överensstämmer med övrigas och även jag är säker på att med lite extra tuning så kommer Kikkin att vara bättre än Akurate Kontrol, fast naturligtvis med de nackdelar som t.ex. avsaknaden av ingångsväljare ger. Totalt sett så var det en trevlig kväll och jag tycker framförallt att kombinationen med Anders Topp LP12:a med Adikt, Slipstik 4 samt nya Kikkin lät väldigt bra.

Tack Fredrik och Anders och alla andra trevliga människor som var där. :)

PostPosted: Mon Dec 01, 2008 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stort tack till Fredrik och andra för en mycket trevlig kväll! Fredrik är alltid underhållande att lyssna på, både vad gäller apparat- och musikprat!

Artisten som du spelade, vars namn uttalades Ka, har du mer info om honom, hemsida etc? Hade lite svårt att hitta info, och det var intressant musik!

För egen del är det mycket möjligt att det blir en Kikkin! (Beror lite på möjlighet att byta in min SC etc.)

PostPosted: Mon Dec 01, 2008 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kommer detta försteg att finnas att lyssna på, i andra städer t.e.x Luleå?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Dec 01, 2008 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Med Akurate Kontrol - en del saker bättre än Kikkin, vissa sämre.
en del föredrog Kikkin, andra Akurate Kontrol.
(jag tyckte diskantljud var LITE mer i takt på Akurate, medan basgångar var lite mer i takt i Kikkin)
Jag tyckte faktiskt att Kikkin var bättre, på första jämförelsen var de ganska lika, på andra jämförelsen var Kikkin bättre. Akuraten var åt det trista, korrekta hållet medans Kikkin var musikalisk och svängig. Men eftersom alla inte var överens så förstår ni säkert att det var en ganska jämn match.
Fredrik är inte riktigt klar med fintuningen av försteget. Hans mål är att slå Akurate.
Det är jag övertygad om att han gör
Jag med! Men enbart på prestanda, inte på funktionalitet. ;)
Fullständigt lysande prestanda för endast 6k SEK - BRA jobbat Fredrik :!:
Blir givetvis dundersucce'
Absolut! Borde iaf bli dundersuccé, allt annat är orättvist!
stefan wrote:
Jag tycker kanske att Akurate kontrol vann matchen i kväll men jag skulle nog behöva ett par vändor till för att säga säkert = dom är på samma nivå alltså. ... för 5900 spänn !!!
Precis! Även om jag tyckte Kikkin var bättre så var de alltså nära, för en åttondel av priset! För den som inte behöver Akuratens funktionalitet så är den vad man brukar kalla en "No Brainer".
stefan wrote:
Volymen går i steg mellan 0-100. Ingen display som visar värdet utan en lysdiod som ändrar färg för varje 10-tal dvs växlar färg när man passerar 30, 40, 50 osv. Jag tror det kommer att funka rätt bra i praktiken, man lär sig färgerna och ser vilken ungefärlig nivå den är på. Man kan bara ändra ändra volym med fjärren. Mute finns också. Fjärr ingår inte men Linns mfl funkar (Philips-koder)
Det här var verkligen en (för mig) överaskande finess! Suveränt att med bara en lysdiod på fronten kunna se vad man har för volym. Jag tror som Stefan att det kommer att fungera mycket bra i praktiken. Jag tyckte att det blå skenet var lite starkt, men som tur är slocknar den efter 10 sec, när den inte manövreras.

Ja, tack alla för en trevlig kväll, främst Anders & Fredrik förstås. Kvällen blev som vanligt allt för kort, men ändå hanns det med att jämföra det som var planerat. Mest överaskande under kvällen var hur trist Majik DS inbyggda volymreglering var. När vi först körde med den så undrade jag verkligen var kvällen skulle ta vägen. Kunde det verkligen bli bra? Men så fort den försvann så började det låta DS igen. Kanske hade det varit mer acceptabelt med en mindre avslöjande playback del?

Vad som än händer i den framtida kampen mellan Kikkin och Akurate Kontrol så kan vi vara säkra på en sak. De stora vinnarna är oss kunder! Allt kan bara bli bättre av detta, vilken produkt som än passar oss som individer. Och för det är jag Fredrik tacksam, helt suveränt att någon utmanar och bättrar Linn!

PostPosted: Mon Dec 01, 2008 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är mest imponeard av hur man kan komma så långt med så liten budget. Men man kanske kan dra paralleller med sporten. Janne boklöv kom på nått som förändrade hela backhoppsvärden med sin V-stil. Trots att många ansåg att backhoppning inte skulle gå till på detta sätt. Sen har vi höjhoppning "The Fosbury flop" Eller varför inte den där basketspelaren som provar höjdhopp för första gången och vinner ett världsmästerskap trots att han hade helt fel teknink.

Sen har vi Lejonklou med Kikkin :wink:

Det jag menar är att det krävs enorm talang och banbrytande ideer för att lyckas.
Albert Einstein hade en slogan "att man ska göra saker och ting så enkelt som möjligt men inte enklare"
tror Linn använde detta citat i sin produkt katalog på 90 talet. Vad gällande design av deras produkter
Kikkin är väl ett lysande exempel på detta.

För handen på hjärtat vem av er skulle köpa en majik kontroll för 26000 kr i dag ?

PostPosted: Mon Dec 01, 2008 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
För handen på hjärtat vem av er skulle köpa en majik kontroll för 26000 kr i dag ?
...den som har mer än en källa. :wink:

/M

PostPosted: Mon Dec 01, 2008 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, detta pressar nog Linn en hel del. Problemet är nog inte bara att Kikkin kan ta andelar av marknaden för Majik/Akurate Kontrol
utan framförallt att dessa produkter framstår som våldsamt överprissatta.
Det måste kännas lite bisarrt att betala 50000kr för något när man kan få samma ljudmässiga kvalite för nästan en tiondel av priset.
Man betalar alltså 44000kr extra för att kunna skifta källa med fjärrkontrollen (plus en massa andra features som kanske aldrig används).
Jag köpte min Majik begagnad (17000kr) men kör i princip bara DS:en.
Jag skulle nog köpt Kikkin om den funnits när jag köpte Majik Kontrolen
(vill dock säga att Majik Kontrolen är grymt bra i jämförelse med tex Kairn)
Stryrning av volym via Gui:t hade varit den sista ultimata detaljen.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon Dec 01, 2008 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är ju en av dem som tycker att Linns apparater är våldsamt överprissatta. Ändå vill jag påpeka att det alltid kostar extra att vara först med det bästa.

Men jag välkomnar Lejonets Kickin´ (engelsk stavning :-)) som ett trevligt alternativ till mångdubbelt dyrare apparater! Med några fler ingångar blir den ett alternativ även för mig. Minimum för mig är linjeingångar för:

- Vinyl
- Radio
- CD-spelare
- DS

/ B

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 01:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli: Sök på Kaah. Låten jag spelade heter 'Kom och bind mig'.

Pekka71: Inte klart med någon butik i norr ännu.

Linnofil: Tack vare ditt påpekande att diodens sken var lite väl intensivt så gjordes i sista minuten en ändring av produktionen: Ett optiskt filter sitter nu mellan dioden och hålet i fronten, vilket ger ett mjukare och behagligare ljus.

I övre hörnet på baksidan sitter en omkopplare som är märkt 'Sleep'. Med den kan man enkelt välja om dioden ska vara kontinuerligt på eller om den ska slockna 10 sekunder efter senaste kommando. En märklig detalj är dock att det låter lite bättre med dioden kontinuerligt på. Jag har försökt ändra på det, men oavsett hur jag trimmar den digitala nätdelen så verkar den gilla diodens belastning. En av flera små detaljer i den digitala delens påverkan på Kikkins ljudkvalité som jag ännu inte riktigt förstår.

Diodens färg indikerar som sagt volymen. Varje steg är 1 dB och skalan är 0 till 100. Volym 80 är noll förstärkning, alltså 'unity gain'. Det är samma skala som Linn använder, förutom att volym 0 inte är helt tyst utan istället 1 dB lägre än volym 1. Färgerna är som följer:

90 till 100 - RÖD
80 till 89 - ORANGE
70 till 79 - GUL
60 till 69 - GRÖN
50 till 59 - TURKOS
40 till 49 - BLÅ
30 till 39 - VIOLETT
20 till 29 - MÖRK VIOLETT
0 till 19 - ÄNNU MÖRKARE VIOLETT

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Ja, detta pressar nog Linn en hel del. Problemet är nog inte bara att Kikkin kan ta andelar av marknaden för Majik/Akurate Kontrol
utan framförallt att dessa produkter framstår som våldsamt överprissatta.
Det måste kännas lite bisarrt att betala 50000kr för något när man kan få samma ljudmässiga kvalite för nästan en tiondel av priset.
Man betalar alltså 44000kr extra för att kunna skifta källa med fjärrkontrollen (plus en massa andra features som kanske aldrig används).
Njae.
Du har även ett väldigt bra gramofonsteg i akurate, inte bara fler ingångar utan också fler utgångar.
Samt fjärr inkluderat.
Plus en del annat jag säkert glömt.
Produkter till olika kundgrupper.
MEN - hur bra skulle Linn kunna göra det med samma funktionalitet som Kikkin? Och hur bra kan Fredrik göra det med ingångsväljare?

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 09:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det beror ju givetvis på ens lyssningsvanor, men om man till största del lyssnar på en (1) källa, och bara växlar lite då och då, så behöver ju det faktum att Kikkin inte har fler ingångar vara ett så stort problem. Man kan ju ställa försteget längst upp i racket så att det är lätt att komma åt och och även fixa ngn sorts hållare till övriga kablar så att de ligger där snyggt och prydligt. Då tar det ju bara några sekunder att byta källa genom att skifta kablarna.

Om man tycker att det är lite jobbigt, så kan man ju glädja sig över hur mycket väljud man kan får för besparingen på ca 40-45 tkr. Man kan tex köpa en Akurate DS istället för en Majik DS OCH ett par Majik 140 istf Ninkas och man får ändå en slant över till ett bättre slutsteg. Allt detta inom samma budget. Så för samma pengar får man ett system som är oerhört mycket bättre i alla delar om man kan tänka sig att skifta ingångar manuellt.

Jag tycker att senaste året har bjudit på helt fantiska value-for-money produkter. DS erbjuder ju prestanda till rimliga pengar som tidigare kostade en förmögenhet och Kikkin är ju superprestanda för vad man kan bränna av på en ordentligt vild helg. Verkligen roligt att se hur mycket mer musik man kan få för pengarna.

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
bara några sekunder att byta källa genom att skifta kablarna.
Inga problem för ungkarlar, men försök att övertala fru/sambo om detta... :mrgreen:

Annars så verkar Kikkin vara en toppenpryl, ska bli intressant att få höra den någon gång.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 198 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 614 Next

All times are UTC+02:00