selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: Försteg.
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att ett företag som inte försöker erbjuda absolut bästa prestanda för pengarna är dödsdömt på lång sikt. Om Linn hade kunnat erbjuda bättre ljud för samma pengar så kunde man ju gjort som naim tex, som har en väldigt bra förstärkare (nait i) för en bit under 10 tkr. Man har ju dessutom redan teknologin i Sneaky så det hade ju varit busenkelt för dem. Linn har bland de mest lojala kunderna av alla hifitillverkare. Anledningen till det tror jag är att kunderna är nöjda med vad man får för pengarna.

Vidare tror jag att man ska vara lite försiktig med att beakta (och kalla) alla som inte tycker som en själv för "dumma". Det kan ju vara så att man uppskattar olika saker så lite ödmjukhet och ett öppet sinne för andras tycke och smak har nog aldrig skadat. (Man kan ju notera att tex Tonläget som för olika märken, har som ett systemförslag Naim CDi, Nait i, och ett par Majik 140. Man föreslår även Majik DS, separata Majik förstärkare och Majik 140. Även en hel kedja av Akurate prylar föreslås. Många av dessa förslag hade kunnat omfördelas så att man trängt in en bättre källa och svagare delar längre bak).

Jag skulle heller inte bli förvånad om Kikkin är en väldigt bra uppgradering även för system som innehåller svagare källor än Klimax DS (dvs source first och den bästa källan). Och visst vore det väl bra om en Majik DS med Kikkin är bättre än Akurate DS med en Pretek.

Själv skulle jag nog snarare vilja säja "Listen first" snarare än "Source first", och baserat på det komma fram till hur pengarna ska läggas.

PostPosted: Thu Nov 27, 2008 13:56 
Ny Medlem
Ny Medlem

Oavsett vad Linn har tänkt med sina produktlinjer och utan att själv ha utvärderat alla komponenter så tror jag att fördelarna med nuvarande produktlinjekoncept överväger nackdelarna.

Jag gissar att alla skribenter bakom till synes motsatta åsikter på detta forum egentligen håller med om att produktlinjerna ger vägledning på det sättet att man inte skall välja något från en lägre serie tidigare i kedjan från källa till högtalare om man vill ha ut ett balanserat system. Sedan återstår det att optimera genom jämförelser i förhållande till budgeten.

Detta förutsätter förstås att man kan lita på Linns kvalitetsrankning men det är väl ingen som har påstått att någon komponent i någon av produktlinjerna skulle ha för låg eller för hög ljudkvalitet?

För den som inte är rutinerad lyssnare på "hela" Linnsortimentet är det alldeles utmärkt att man snabbt kan få den överblicken.

Designmässigt är det väl bara en nackdel med produktlinjer om inte alla produkter i sortimentet var matchade till varandra.

vänligen
Europe

PostPosted: Thu Nov 27, 2008 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Europe wrote:
Designmässigt är det väl bara en nackdel med produktlinjer om inte alla produkter i sortimentet var matchade till varandra.
Nej, som andra redan skrivit, det ska synas att man köpt top of the line.
(obs nu har jag marketing-hatten på mig - för oss medvetna köpare är det ju sämre)

På samma sätt har produktserier andra fördelar, utöver vad andra redan skrivit, tex får Linn ny press (new Linn Majik tested in next issue) trots att det egentligen är gamla produkter. Så nya namn och serier ökar exponeringen i pressen!
Att säljarna enkelt kan visa upp en produktserie gör införsäljning enklare/snabbare. dessutom har de sedan ytterligare säljning (sk merförsäjning) genom att uppgradera källan till nästa produkt i hierkin. (stavning??)

För att avsluta, produktserier har INGET med prestanda att göra - Linn har ju endast grupperat sina produkter och kallat dom lämpliga namn.
Typ; det bästa försteget kallar vi Klimax, näst bäst kallar vi Akurate osv...

Med ovanstående i åtanke - någon som är förvånad att Linn tonat ned source first?

VI SES I KVÄLL HOS Anders!

PostPosted: Thu Nov 27, 2008 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

För att avsluta, produktserier har INGET med prestanda att göra - Linn har ju endast grupperat sina produkter och kallat dom lämpliga namn.
Typ; det bästa försteget kallar vi Klimax, näst bäst kallar vi Akurate osv...

VI SES I KVÄLL HOS Anders!
Vill ju inte hålla på att tjafsa, och visst det hade ju kunnat vara så att man helt enkelt bara valt namn för att rangordna respektive produkt snarare än att man ser namnen som förslag på hur de bör matchas. Men tittar man på hur Linn presenterar sina produkter på sin hemsida så ser man att de också föreslår att de bör matchas med motsvarande övriga produkter med samma namn.

Man skriver tex:
http://www.linn.co.uk/systems_music
"The recommended systems below offer a range of performance levels and the flexibility to upgrade performance in the future as you desire."
Om Akurate (som man graderar som "Silver", Klimax är förstås Guld), som då består av en kedja av Akurate prylar, skriver man:
"The Akurate System is a dedicated music system that delivers exceptionally compelling performance."

Men som sagt, det är ju inget praktiskt problem. För den som inte gillar Linns (och tonlägets) förslag kan ju lätt styra om budgeten och tränga in en Klimax DS. och kombinera med billigare förstärkeri och högtalare. Särskilt som man ju som privat person kan kasta in andra märken och beg prylar i leken. Det viktigaste är väl att lyssna och sedan själv komma fram till vad det är man gillar bäst. Och Linn kanske inte heller är så ledsna, enligt vad folk säger så är ju komponenterna i en DS relativt billiga, så de kanske tjänar mer på en DS än ett par högtalare, vad vet jag?

Det ska bli spännande att höra synpunkter på Kikkin från världspremiären ikväll. Efter DS prylarna, så är ju det här en av de mest spännande nyheterna på länge tycker jag.

PS Det stavas hierarki :-)

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00