selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Nov 22, 2008 01:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Liten varning till er som funderar på att ladda ner PlugPlayer till er iPod touch/iPhone.

Om man kopplar ihop sin ds med sitt försteg via rs232 för att få volymkontroll och sådant då kan man få en jäkla chock om man drar igång plugplayer. Den drar nämnligen volymen till 100 på försteget thank you very much...

klockan var väl 5 över tolv och jag satt och pillade med setupen av den sprillans nya DS:en och lyssnade på typ volym 5. Allt medans min intet ont anande fru och vårat barn låg och sov... WaBOOMAHHH Det var som att koppla tjernobyl till duracellkaninen. Jag satt typ 5 decimeter ifrån högtalaren. rakt i örat kan man säga...

Skall nu kolla om något mer än min frus skönhetssömn gick upp i rök... Vad tror ni om Radiohead på absolut högsta volym med en av5105:a kopplad till Majik140:or? Risk för permanenta skador på någon del av hårdvaran? Jag stängde väl av efter max 2 sekunder. En sån tokrush av adrenalin kan få även den luddigaste nattsuddaren att agera med en ninjas hastighet.

/Mattias

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 16:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

mailade skaparen av plugplayer och han säger att detta skall fixas till nästa version som kommer i December.

Så håll ut tills dess om ni vill köra plugplayer...

PostPosted: Sun Nov 23, 2008 02:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för infon, hur gick det med utrustningen,låter allt som det ska?

Hehe , lider med dig, samtidigt som jag höll på garva ihjäl mig medan jag läste detta i natt strax efter midnatt:D

Kan sånt här gå på hemförsäkringen???

Bra att du kontaktade så vi slipper få flera trumhinnor utblåsta.

Är detta med rs232-volym ngt man måste aktivera i programmet eller sker det automatiskt när man har kopplat sladden mellan apparaterna?

Mvh

PostPosted: Sun Nov 23, 2008 03:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

som väl är så verkar allt med anläggningen ha klarat sig. Jag har bara lite känningar i örat men det har minskat under dan.

Man måste ställa in på majik-i:n att den skall reagera på rs 232 kommandon.

Hittade även settings i linnconfig för maxvolym och dylikt. Är på 70 nu istället för 100.
Säkrast är nog att koppla ur rs232 medans man testar 20kronors software på en stereo värd flera tusen ggr mer.

PlugPlayer har inga options för hur den hanterar volym alls.
Vi får se hur nya versionen ser ut.

Songbook är väl det man egentligen väntar på. Men äpple verkar strula med den.

/M

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haha! Jag säger som doze84.. man borde kanske inte skratta, men det är svårt att låta bli. Jag har också gjort en variant på det där. Chocken är inte obetydlig! :D

I mitt fall så hade jag just fått hem min nya Kolektor (det här var på bronsåldern, när Kolektor var helt ny). Kopplade in den, höjde volymen till 60, vilket jag tänkte skulle vara lagom, tryckte mute, satte nålen i spåret och tryckte på mute igen.

Vad säkert många minns, men jag vid tillfället inte visste, var att till skillnad från Kairn som hade 100 som max (och 60 är "lagom") så var 60 på tidiga Kolektor i själva verket MAXVOLYM!! Jag har glömt vad jag spelade, men jag har sällan blivit så rädd som det ögonblicket! Efter 0.6 sekunder ren panik lyckades jag slå av strömmen på försteget och återfick sansen. Piiinsamt. :oops:

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 06:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:D Råkat ut för samma sak med nokiams mediastreamer. Väldigt lätt att halka till med pekdonet så volymen hamnar på max.. Aj Aj aj. Använder bara Leia ds nu mera Mycket bättre volymkontroll där =)
Glad att jag bara har K104 och inte Keltik :wink:

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 09:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

...och där kom songbook! Bort med plugplay...

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00