TONNY wrote:
Är det någon som vet hur Komponent 110 står sig mot mer traditionella Keilidh och Ninka??
Betydligt bättre, är det enkla svaret. Jag har jämfört med den Linnhögtalare som låg närmast i prestanda då, nämligen Espek (demo på Tonläget). För mina tunedemöron hade inte Espek en chans. Komponent 110 är mycket bättre på att spela musik! (Även enligt Linn själva.) Men de låter helt annorlunda ljudmässigt än Espek/Ninka/Keilidh så det kan vara en faktor om du prioriterar ljud(bas) före musik. Komponent 110 låter mer som ett par Kan av gamla sorten, dvs med relativt tunn bas. Men i ett bra system med bra installation är de otroligt bra för pengarna. Beg ligger de på ca: 7000 kr. Att köpa nya känns kanske tveksamt med tanke på att Majik 109 ligger nära i pris och jag misstänker att de är bättre. (Har inte testat.)
Men jag vet inte hur de låter på väggstativen (om det var det du tänkt). Mina Komponent 110 hamnade ca: 20 cm ut från väggen på golvstativen. Men å andra sidan känns det som att de tål att "golvas" bättre än högtalare med träkabinett. Det känns som att de står ganska stadigt, mina har inte vält än! Det gjorde däremot mina Ninka en gång, dock var det andras barn som gjorde det... (Välte innåt mot stereon, blev ett överaskande litet jack i sidan på Ninkan från översta hylllan på racket.)
Bästa alternativet på vägg är väl annars Unik på Brakit, de är åtminståne bättre än Kelidh, även om de är något sämre än Ninka. Jag har själv bytt Ninka => Unik utan att tappa särskilt mycket i prestanda.