selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Nov 22, 2008 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dags att bojkotta alla skivbolag som står bakom ipred, eller ialla fall alla artister som stödjer det, själv köper jag kanske 1-2 cd i månaden ofta blir man besviken när inspelningarna är under all kritik

Och att ge alla skivbolag rätten att snoka hemma hos folk för att sen kunna hota med stämningar och dyligt för att kanske ens barn har laddat hem några mp3ór eller än värre kanske grannen över ett oskyddat trådlöst nätverk

och det är inte svårt att skaffa bevis, bara att skapa som man vill kolla denna länk

http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/

Och man kanske inte tror att det är sant men det är faktiskt såna bevis som man har gått till rättegång med, behöver ju inte vara falska men risken att skapa falska bevis är ganska stor när man har egen vinning på det

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sen har dom misst något.Tror att många som laddar hem musik köper orginal de dom finner är bra. Ska en hel generation in på rättegång eller vad har dom tänkt sig ?

PostPosted: Sun Nov 23, 2008 01:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det hela handlar ju om att gammla gubbar i skivbolags toppen är rädd att de inte ska behövas längre, och att artister ska nå ut direkt till publiken direkt utan att de ska tjäna en massa som mellanhand

Unga artister fattar att man måste göra annat för att tjäna pengar som t.e.x turnera, fildelning är ett hot mot skivbolagen monopol därför vill man nu skrämma folk till att dansa efter deras pipa, det tragiska är att även regeringarna dansar efter deras vilja

Ska bli kul att se hur länge det dröjer innna första hotbrev om stämning droppar in till privat personer

I usa där har ju lagen gått igenom och där skickar man brev hem att betala denna summa eller så stämer vi dig på ett mycket större belopp

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Nov 23, 2008 20:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Helt ofattbart att denna diskussion ska behöva dyka upp 2008, men jag antar att det är något som man aldrig kommer komma ifrån. Alltid finns det någon bakåtsträvare som vill fortsätta tjäna pengar på något som håller på att dö ut...

Helt fantastiskt (inte så konstigt iofs) att Linn records säljer musik i flac(studio master, cd kvalla), mp3 och även cd men jag önskar att fler kunde hoppa på den här trenden. Apple brukar göra genomtänkta produkter, och var även tidiga med iTunes store. Jag skulle gärna handla min musik från deras shop ifall losslessformat skulle erbjudas. Idagsläget erbjuder dem lossy 128kbits-kvalité, och om man betalar en viss summa får man tillgång till Itunes store plus där man kan ladda hem musik i 256kbits-kvalité! Fantastiskt!!
Jag är inte ute efter att klaga på apple, utan tycker de oftast föregår med gott exempel, men det visar ju på att branschen verkligen inte hänger med!
Om det ska vara så svårt att köpa digital musik i dagsläget, hur lång tid kommer det då innan vi kan köpa losslessformat i digitala musikaffärer?

Denna lag är därför helt värdelös i utvecklingssynpunkt och jag hoppas för allt i vägen att den inte går igenom...
Att hävda den måste införas för att musiker ska få betalt för deras arbete känns ju bara konstigt! Själv har jag hittat mängder av ny musik genom den lätta tillgång av musik som internet och fildelning fört med sig, och CD-samlingen har växt kraftigt mycket tack vara detta "fenomen". Tror inte jag är ensam om detta heller...

Är det inte lite utav en "kunden har alltid rätt"-situation? Dagens metod för att sälja musik, och det pris den säljs till, är förlegad och uppenbarligen är "kunderna" inte nöjda!
Om den glade svensson med 1000+ cd-skivor i samlingen hör talas om en eller flera artister, laddar hem dessa artisters musik och därefter finner att detta var kalasbra varpå han köper 5-6 skivor av dessa artister. Ponera sedan att han får hem ett kravbrev där tex Universal vill ha 20000kr av honom för denna olagliga versamhet han sysslat med.
Tror musikbolaget att man kommer öka sin försäljning på detta vis? Jag har mycket svårt att tro att de skulle göra det.

Nä jag blir bara förbannad när jag läser allt om detta. Först skjuter regeringen sig i foten med FRA-lagen, lyckas reda ut situationen utan att falla som en sten, för att sedan komma med IPRED-lagen. Hur tänker dessa människor egentligen??

PostPosted: Sun Nov 23, 2008 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source wrote:
... Först skjuter regeringen sig i foten med FRA-lagen, lyckas reda ut situationen utan att falla som en sten, för att sedan komma med IPRED-lagen. Hur tänker dessa människor egentligen??
Det gör dom inte....

Någon skrev; Det vore bättre att lägga krutet på lagstiftning för teknik som kommer istället för att stödja utgående sådan...".

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00