selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: NAS
PostPosted: Thu Nov 20, 2008 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En intressant sak jag skulle vilja inflika är att inom musikåtergivning så upplever jag att vissa skillnader blir större ju mindre förändringar man gör. Till en viss gräns! När man gör de allra minsta förändringarna blir det åter små skillnader.

Det här fenomenet har dykt upp rätt många gånger. Ett exempel är högtalarplaceringar: Att flytta en högtalare flera decimeter brukar sällan upplevas som omvälvande. Det låter visserligen annorlunda, men vilket var egentligen bättre? När man lite senare har kommit ner till centimetrar så blir de musikaliska skillnaderna större och tydligare. Och en kvarts centimeter ger ofta väldigt stora skillnader - förutsatt att positionen man hittat är en optimal position!

Samma sak är det med en mängd parametrar inom elektronik. När man närmar sig rätt värde så blir det mycket större skillnader rent musikaliskt - och även lättare att avgöra vad som är bättre. Om 1 000 ohm är det optimala värdet så brukar både 100 och 10 000 låta konstigt, och det går knappt att välja mellan dem. 900 och 1 100 ger tydliga skillnader och ännu större blir skillnadena mellan 970 och 1 030. När man sedan kommer till 999 och 1 001 blir det åter svårt och skillnaderna upplevs som små.

Samma sak med moment när man drar skruvar.

Jag antar att det är först när man närmar sig rätt värde som man förstår skillnaderna rent musikaliskt. Alltför stora avvikelser blir kaotiska, men när exempelvis gitarristen tajmar bara liiiite fel på en ton så reagerar vi starkt och känner "Det där var fel!".

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 10:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
En intressant sak jag skulle vilja inflika är att inom musikåtergivning så upplever jag att vissa skillnader blir större ju mindre förändringar man gör. Till en viss gräns! När man gör de allra minsta förändringarna blir det åter små skillnader.

Det här fenomenet har dykt upp rätt många gånger. Ett exempel är högtalarplaceringar: Att flytta en högtalare flera decimeter brukar sällan upplevas som omvälvande. Det låter visserligen annorlunda, men vilket var egentligen bättre? När man lite senare har kommit ner till centimetrar så blir de musikaliska skillnaderna större och tydligare. Och en kvarts centimeter ger ofta väldigt stora skillnader - förutsatt att positionen man hittat är en optimal position!

Samma sak är det med en mängd parametrar inom elektronik. När man närmar sig rätt värde så blir det mycket större skillnader rent musikaliskt - och även lättare att avgöra vad som är bättre. Om 1 000 ohm är det optimala värdet så brukar både 100 och 10 000 låta konstigt, och det går knappt att välja mellan dem. 900 och 1 100 ger tydliga skillnader och ännu större blir skillnadena mellan 970 och 1 030. När man sedan kommer till 999 och 1 001 blir det åter svårt och skillnaderna upplevs som små.

Samma sak med moment när man drar skruvar.

Jag antar att det är först när man närmar sig rätt värde som man förstår skillnaderna rent musikaliskt. Alltför stora avvikelser blir kaotiska, men när exempelvis gitarristen tajmar bara liiiite fel på en ton så reagerar vi starkt och känner "Det där var fel!".
Tack för ett väldigt läsvärt inlägg!
/EMM

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bra konkretisering. Vill inflika att detta inte bara gäller musikåtergivning utan även tex vid matchning av färger, proportioner på en grafisk formgivning osv.

/ B

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Bra konkretisering. Vill inflika att detta inte bara gäller musikåtergivning utan även tex vid matchning av färger, proportioner på en grafisk formgivning osv.

/ B
Jag har precis samma erfarenheter när det gäller högtalarplacering och t.ex. när jag la till två extra nivåer (finjusteringsmöjligheter med 0.12dB och 0.06dB) till det aktiva filtret för Isobarik så var det minst lika stor skillnad med 0.12dB som med 0.25dB, men med 0.06dB justeringen så var det lika mycket en smaksak som bättre/sämre.

Stora skillnader tycker jag är svåra att jämföra över huvud taget och i synnerhet en halvbra med en ännu sämre. Man fattar liksom varken ut eller in. När man närmar sig "rätt" så är det plötsligt glasklart vad som är bättre/sämre.

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men vafa.... vad ska man med ett diskussionsforum till om alla tycker likadant... :D

/ B

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men vafa.... vad ska man med ett diskussionsforum till om alla tycker likadant... :D

/ B

Men du brukar ju inte direkt alltid hålla med.:) så visst är det ett diskussionsforum.

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 19:46 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:

/ B
Nu får du ta ditt ansvar och bli motvallskärring igen Bill! :lol:

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det är ganska intressant att vi tycks tycka ganska lika om många grundläggande saker. I synnerhet när det handlar om åsikter/erfarenheter som många tycks betrakta som mumbo-jumbo. I vilket fall så möjliggör det att vi lättare kan dela erfarenheter av mer givande karaktär, t.ex. vilka prylar som är bra resp. dåliga, hur man bäst går till väga när man har ett problem. Hur skall man t.ex. tolka en apparatrekommendation på faktiskt.se? Det kan tänkas att de mest förhärdade faktiskt-medlemmarna kan göra detsamma, men för mig är de flesta deras rekommendationer av ringa värde. Här kan man i princip köpa apparat på rekommendation från flertalet forummedlemmar.

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Nu får du ta ditt ansvar och bli motvallskärring igen Bill! :lol:
Ja, det är ju inte utan att det skulle behövas....... det är ju bara kärringar som hänger här... :mrgreen:

/ B

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Här kan man i princip köpa apparat på rekommendation från flertalet forummedlemmar.
Ja. Och nej. Skillnaden mellan Faktiskt och Selleri är det senare är en en-partista... jag menar handlar om bara ett märke, dvs Linn. I huvudsak alltså. I princip kan man hävda att dyrare produkter är bättre och nyare likaså. Det gör saken ganska enkel. Man skulle kunna haft ett likadant forum när det gäller Nakamichi kassettspelare - om Internet hade varit publikt då.

/ B

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Jag tycker det är ganska intressant att vi tycks tycka ganska lika om många grundläggande saker. I synnerhet när det handlar om åsikter/erfarenheter som många tycks betrakta som mumbo-jumbo.
Ja det är gott att veta att man inte är helt tokig - eller att åtminståne fler är lika tokiga...

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 21:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Här kan man i princip köpa apparat på rekommendation från flertalet forummedlemmar.
Ja. Och nej. Skillnaden mellan Faktiskt och Selleri är det senare är en en-partista... jag menar handlar om bara ett märke, dvs Linn. I huvudsak alltså. I princip kan man hävda att dyrare produkter är bättre och nyare likaså. Det gör saken ganska enkel. Man skulle kunna haft ett likadant forum när det gäller Nakamichi kassettspelare - om Internet hade varit publikt då.

/ B
Härligt med ett forum där man inte måste hålla med... :lol:

Tycker nog att en del andra/alternativa märken diskuteras med samma goda känsla paralellet med Linn. ...och! tycker nog att det finns fog för att säga att alla produkter som Linn nylanserar inte ALLTID är bättre än sina föregångare - även om det normalt är så och kanske borde vara så...

Lite OT

Ex. på produkter som utgått och fortfarande hävdar sig väl jämfört med sina nya "bröder och systrar", om kanske inte bättre än nyare?
  • Kremlin
    CD12
    Melodik...
Håller Ni med? ..och finns det förslag på andra äldre Linn produkter som hävdar sig bra mot nya ersättare?

Jag modererade mig själv och la upp en ny tråd...

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

Last edited by Komri on Thu Nov 20, 2008 21:54, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
Jag tycker det är ganska intressant att vi tycks tycka ganska lika om många grundläggande saker. I synnerhet när det handlar om åsikter/erfarenheter som många tycks betrakta som mumbo-jumbo.
Ja det är gott att veta att man inte är helt tokig - eller att åtminståne fler är lika tokiga...
På förekommen anledning, det är skillnad på att dela grundläggande värderingar och att "tycka lika" :!:
Även om många delar det första, är det ju inte så att alla tycker lika på selleri - eller hur Bill?

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
På förekommen anledning, det är skillnad på att dela grundläggande värderingar och att "tycka lika" :!:
Även om många delar det första, är det ju inte så att alla tycker lika på selleri - eller hur Bill?
Självklart inte. Det förekommer faktiskt (!) en hel del kul/trevliga/intressanta diskussioner här också. Oftast t.o.m.

/ B

PostPosted: Fri Nov 21, 2008 15:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kopplas jorden från NASen samman med den övriga anläggningen eller finns det någon galvanisk avskiljning (eller dylikt) i DS spelarna?

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00