selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: NAS
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Europe wrote:
Ljudkvaliteten/påverkan är ju viktigare om det är stora skillnader och det är eventuellt svårt att vara säker på att andra faktorer inte ändrats vid jämförelsen men för mig är det av stort intresse att få del av andras ansträngningar att utforska detta.
Välkommen Europe!
Kolla denna tråden: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... eagate+nas

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 12:05 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för länken!

Intressant att notera från den tråden (redigerat):

1. Switchens placering är viktigare än NAS. Åtminstone med ReadyNAS o Zyxelswitch.
(Opto-övergång mellan DS o switch: Klart sämre än att bara ha en kabel mellan DS o switch)

2. ReadyNAS nv+ bäst därefter Qnap och Lacie är sämst. Dvs bättre med ökat pris. Seagate HDD bättre än Western Digital HDD

Tonlägets rangordning av några NAS:ar: http://www.tonlaget.com/ds-nas.html
Readynas nv+, DUO något sämre och QNAP sist.

Det jag är nyfiken på är om Fujitsu-Siemens Scaleo 2105 (pris lite över 5') hamnar närmare Netgear nv+ än DUO eller kanske rent av bättre än nv+ med avseende på ljudkvalitet? Den verkar ha diskar från WD Green Power men det var förmodligen inte dessa som testades hos Sportbilsentusiasten i våras. Den har inbyggt nätaggregat (och är förmodligen?? jordad).
Är det någon som vet mer eller jämfört?

Så över till den första punkten ovan: Vilka placeringar av switchar testades och hur föll de ut? Jag hade tänkt montera min vertikalt i en betongvägg.

/Europe

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 16:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Europe wrote:
Tack för länken!

Intressant att notera från den tråden (redigerat):

1. Switchens placering är viktigare än NAS. Åtminstone med ReadyNAS o Zyxelswitch.
(Opto-övergång mellan DS o switch: Klart sämre än att bara ha en kabel mellan DS o switch)

2. ReadyNAS nv+ bäst därefter Qnap och Lacie är sämst. Dvs bättre med ökat pris. Seagate HDD bättre än Western Digital HDD

Det jag är nyfiken på är om Fujitsu-Siemens Scaleo 2105 (pris lite över 5') hamnar närmare Netgear nv+ än DUO eller kanske rent av bättre än nv+ med avseende på ljudkvalitet? Den verkar ha diskar från WD Green Power men det var förmodligen inte dessa som testades hos Sportbilsentusiasten i våras. Den har inbyggt nätaggregat (och är förmodligen?? jordad).
Är det någon som vet mer eller jämfört?

Så över till den första punkten ovan: Vilka placeringar av switchar testades och hur föll de ut? Jag hade tänkt montera min vertikalt i en betongvägg.

/Europe
När det gäller NAS till en DS-spelare så är det enda som spelar någon roll om elektriska störningar kan överföras via kablarna. Dvs, datat som förs över kan inte påverkas av något annat i systemet. Det som eventuellt kan ge någon påverkan är elektriska störningar, jordströmmar osv. Just därför kändes det konstigt att det blev sämre med en optisk överföring än med en koaxial. För den optiska ska inte ge någon påverkan på systemet alls. Det måste nästan ha varit så att störningar på något sätt leddes bort från DSen genom switchen när det koaxiala kabeln användes och problemet borde då inte vara nätverksutrustningen i sig utan att det finns störningar redan i DSen någonstans.

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Europe wrote:

/Europe
Scaleo 2105/2205 etc är mer än bara en NAS, det är en komplett Server med plats för
upp till fyra diskar i RAID-konfiguration.

Som jag skrivit tidigare i bl a denna tråd så finns det många fördelar med en centraliserad
lagring ifall det finns flera datorer/mediaspelare etc i hemmet. Scaleon är dessutom konstruerad
för dygnet-runt-drift, vilket en vanlig PC inte är.

Hur Scaleon står sig mot en NAS ljudmässigt har jag dock inte någon aning om.

/M

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Scaleon är dessutom konstruerad för dygnet-runt-drift, vilket en vanlig PC inte är.
Utveckla gärna det här. Vad tänker du på? Strömsnålhet? Ljudnivå? Driftsäkerheten kan jag inte se skulle skilja sig.. det är samma hårdvara.

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

iasion wrote:
När det gäller NAS till en DS-spelare så är det enda som spelar någon roll om elektriska störningar kan överföras via kablarna. Dvs, datat som förs över kan inte påverkas av något annat i systemet. Det som eventuellt kan ge någon påverkan är elektriska störningar, jordströmmar osv. Just därför kändes det konstigt att det blev sämre med en optisk överföring än med en koaxial. För den optiska ska inte ge någon påverkan på systemet alls. Det måste nästan ha varit så att störningar på något sätt leddes bort från DSen genom switchen när det koaxiala kabeln användes och problemet borde då inte vara nätverksutrustningen i sig utan att det finns störningar redan i DSen någonstans.
Kanske väl kategoriskt, men det vore konstigt om det inte var som du skriver. När det gäller en optoöverföring så kan säkert en mindre bra optomottagare introducera mer störningar än en välkonstruerad NAS. Det behöver ju inte vara voodo inblandat.

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
iasion wrote:
Kanske väl kategoriskt, men det vore konstigt om det inte var som du skriver. När det gäller en optoöverföring så kan säkert en mindre bra optomottagare introducera mer störningar än en välkonstruerad NAS. Det behöver ju inte vara voodo inblandat.
Någon annan testade optoövergångar o fann dessa vara bättre än kabel.
Dvs troligen beror det på kabeln, elmiljö samt optoenheter. plus kanske saker vi ännu inte vet om.
= TESTA TESTA hemma. bara DÄR det ska bli bäst.

OBS att placering har betydelse, hur förklarar man det då? mindre störningar via elnätet verkar ju långsökt eller så påverkar vibrationerna enheterna så de presterar mindre bra/skickar ut mer skit - ingen aning men det HAR betydelse.

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 01:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Europe wrote:

Det jag är nyfiken på är om Fujitsu-Siemens Scaleo 2105 (pris lite över 5') hamnar närmare Netgear nv+ än DUO eller kanske rent av bättre än nv+ med avseende på ljudkvalitet?
Webhallen har ett fördelaktigt pris på Netgear ReadyNAS Duo RND2150 (1st 500GB) + 1st 500GB extra för 2989 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=92442
Dock är inte Twonkymedia förinstallerat och 2x500GB räcker inte heller för mina behov. Men det kanske räcker för dig?

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Magnus wrote:
Scaleon är dessutom konstruerad för dygnet-runt-drift, vilket en vanlig PC inte är.
Utveckla gärna det här. Vad tänker du på? Strömsnålhet? Ljudnivå? Driftsäkerheten kan jag inte se skulle skilja sig.. det är samma hårdvara.
Driftsäkerheten, en PC är inte konstruerad för att gå dygnet runt. FSC´s alla
servrar (även de allra billigaste) är konstruerade efter samma kravspec vad
gäller driftsäkerhet.

Det finns en del budget-servrar på marknaden som egentligen bara är en
moddad PC, och som inte är anpassade för dygnet-runt-drift.

/M

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På vilket sätt är vanliga PC inte anpassade för dygnet-runt-drift? De blir knappast för varma av att stå på i 24 timmar om de klarar av 5 timmar. Men livslängden i timmar kanske inte är så lång vilket gör att räknat i dagar så blir livslängden jämförelsevis kort om apparaten står på dygnet runt?

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 10:25 
Ny Medlem
Ny Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

OBS att placering har betydelse, hur förklarar man det då? mindre störningar via elnätet verkar ju långsökt eller så påverkar vibrationerna enheterna så de presterar mindre bra/skickar ut mer skit - ingen aning men det HAR betydelse.

Från sammanställningen (25/5) av testkvällen: Switchens placering är viktigare än NAS. Åtminstone med ReadyNAS o Zyxelswitch.

Vilka placeringar av switchar testades och hur föll de ut? Jag hade tänkt montera min vertikalt i en betongvägg men det vore ytterst intressant att först höra vilka tester som ledde till slutsatsen att switchens placering är viktigare än NAS. Är det switchens placering som är viktigare än NAS:ens placering, NAS-fabrikat eller båda?

Ursäkta om jag verkar tjatig men detta har inte kommit fram i någon tråd vad jag kan se.

/Europe

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 10:47 
Site Admin
Site Admin

Magnus wrote:
teatime wrote:
Magnus wrote:
Driftsäkerheten, en PC är inte konstruerad för att gå dygnet runt. FSC´s alla
servrar (även de allra billigaste) är konstruerade efter samma kravspec vad
gäller driftsäkerhet.

Det finns en del budget-servrar på marknaden som egentligen bara är en
moddad PC, och som inte är anpassade för dygnet-runt-drift.

/M
Jag tycker du kringgår frågan. Hur är vanliga servrar inte anpassade för dygnet-runt-drift? Jag har haft ett antal burkar som varit helt vanliga miditower-maskiner, och som snurrat på finfint konstant i flera år. Har du provision från FSC? ;)

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle tro att det antingen är så att placeringen påverkar den elmiljö burken producerar eller så är det ingen skillnad och den skillnad man noterade beror på något annat = man har testat för lite och därför dragit för stora växlar utifrån sina tester.

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Europe wrote:
Vilka placeringar av switchar testades och hur föll de ut? Jag hade tänkt montera min vertikalt i en betongvägg men det vore ytterst intressant att först höra vilka tester som ledde till slutsatsen att switchens placering är viktigare än NAS. Är det switchens placering som är viktigare än NAS:ens placering, NAS-fabrikat eller båda?
På olika rack (se tråden) samt på golvet.
NAS o switch testades separat avseende olika placeringar. Samt NAS på bästa placering/switsh på sämsta - och tvärt om.
Slutsatsen var att det lät bäst då switshen hade bästa placering.
(golv är givetvis sämst)

Jag förslår att du testar hemma hos dig INNAN du dunkar upp switshen på väggen. Kanske är bästa placering en BRA vägghylla! Finns många som har sin LP12 på sådana...

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Europe wrote:
På olika rack (se tråden) samt på golvet.
NAS o switch testades separat avseende olika placeringar. Samt NAS på bästa placering/switsh på sämsta - och tvärt om.
Slutsatsen var att det lät bäst då switshen hade bästa placering.
(golv är givetvis sämst)

Jag förslår att du testar hemma hos dig INNAN du dunkar upp switshen på väggen. Kanske är bästa placering en BRA vägghylla! Finns många som har sin LP12 på sådana...
Det är ju helskumt detta alltså, men man upphör nog aldrig att förvånas av hur små skillnader som man faktiskt kan höra och dessutom uppleva som ganska stora.

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00