selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Oct 31, 2008 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.e24.se/branscher/internettek ... 828255.e24
Kanske inte så konstigt endå. På nått sätt tror jag att silverskivan är på väg att försvinna. Det kanske tar några år men personligen tror jag att framtiden är streamade tjänster för både film och musik. Vad tror ni ?

PostPosted: Fri Oct 31, 2008 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo nog känns det som om att Blue Ray är det sista fysiska formatet.

Lyssnade idag på ett podcast program som jag gillar, som handlar om HDTV, där diskutera de just den frågan.

PostPosted: Sat Nov 01, 2008 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Det kanske tar några år men personligen tror jag att framtiden är streamade tjänster för både film och musik. Vad tror ni ?
Ingen tvekan om att så är fallet och se bara på ITUNES i USA där man kan ladda hem film i HD format.
Tyvärr så finns det en del problem med att lansera det konceptet här i Sverige på grund av en del motsträviga organisationer inom svensk filmindustrin och dess medeltida tänk.

Men Bluray har än så länge inte lockat någon större publik och jag tvivlar på att formatet i sig kommer att kunna atrahera gemene man.
Vanliga människor sitter förmodligen nöjd med det som DVD kvalite kan erbjuda :?

PostPosted: Sat Nov 01, 2008 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Quote:
Det kanske tar några år men personligen tror jag att framtiden är streamade tjänster för både film och musik. Vad tror ni ?
Ingen tvekan om att så är fallet och se bara på ITUNES i USA där man kan ladda hem film i HD format.
Tyvärr så finns det en del problem med att lansera det konceptet här i Sverige på grund av en del motsträviga organisationer inom svensk filmindustrin och dess medeltida tänk.

Men Bluray har än så länge inte lockat någon större publik och jag tvivlar på att formatet i sig kommer att kunna atrahera gemene man.
Vanliga människor sitter förmodligen nöjd med det som DVD kvalite kan erbjuda :?
Samtidigt ska man inte underskatta industrins möjligheter att "tvinga" oss på Bluleray. Det handlar ju mycket om utbudet och priset.

PostPosted: Sat Nov 01, 2008 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Samtidigt ska man inte underskatta industrins möjligheter att "tvinga" oss på Bluleray. Det handlar ju mycket om utbudet och priset.
Det är sant.
Men vad sker om den lågkonjektur vi nu hamnat i inte släpper i första taget?
Det får nog inte gå allt för lång tid efter man lanserat en ny standard tills det att den lanseras på bred front.
Att det kommer att bli väldigt tufft för Bluray är det ingen tvekan om med tanke på konkurens från HD-TV och diverse bredbandstjänster.

Den som lever... får se hur det går :?

PostPosted: Sat Nov 01, 2008 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man ska tro artikeln så säljs det 46ggr fler dvd än bluerayspelare. :shock: Men jag kan som på nått sätt förstå det. Breda massan bryr sig inte så mycket om kvalitet. Dvd är nog bra och billigare både mjuk och hårdvara. Jag tror som Sondek vinner man inte stora marknadsandelar relativt omgående så är formatet dömt att gå under.

PostPosted: Sat Nov 01, 2008 17:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det där med 46ggr fler dvd spelare, tror jag nog bara är stora massan som släntrar efter, lite som folk envisades med att köpa Vhs spelare ett tag efter dvdns intåg... det var kanske en prisfråga, men åandra sidan får man väll en dvd spelare för en 5-hunka på ClasO nu förtiden...

Hursom så är det som ni säger ganska dumt att ägna tid åt att pressa en digitalsignal på ett fysiskt medium och sen skicka den med posten, då man kan skicka den direkt på "one of the internets(theres the one with the google...)".

Själv ser jag framemot när någon konstruerar Filmvinylsvarven, 200 skivor för en film, det vore nått de!

/analog A

PostPosted: Sat Nov 01, 2008 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du får väl köpa en laserdisc 12" det är väl det närmasta du kan komma. Har för mig att singnalen var analogt frekvensmoudlerad på skivan :wink:

PostPosted: Sun Nov 02, 2008 04:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Du får väl köpa en laserdisc 12" det är väl det närmasta du kan komma. Har för mig att singnalen var analogt frekvensmoudlerad på skivan :wink:
Japp, på nåt (konstigt) sätt så var det analogt.

/M

PostPosted: Mon Nov 03, 2008 17:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Själv ser jag framemot när någon konstruerar Filmvinylsvarven, 200 skivor för en film, det vore nått de!
På 70-talet höll man (Telefunken ?) på med något slags bildskiva som hade mekaniskt graverade spår i en plastskiva. Kan inte minnas att det någonsin lanserades. Laserdisc var ju åtskilligt elegantare och rymde betydligt mer.

Och, jo, laserdisc var analogt. I början var ljudet det också, blev senare digitalt, dock.

Hur det ska gå med blåstrålen? Den som lever får se. Jag har ingen brådska att skaffa något.

JohanR

PostPosted: Sun Nov 09, 2008 02:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dö betyder väl att det inte kommer finnas alls, eller iaf inte tillverkas nya alls. Det tror jag är liten chans. Däremot kanske marknaden är en liten marknad precis som nu med ett tiotall miljoner användare i världen.

Det är svårt att avgöra just nu men på 5år kanske en bluray spelare är lika billig som en dvd-spelare, filmerna är kanske billigare. När sen alla har Hd-ready/fullHD tv så finns det ingen anledning att inte byta ut sin DVD mot en blurayspelare när den lägger av. DVD-fillmerna kan man fortsätta se på den.

I andra sidan så om 5år kanske man kan streama Hd-ready material med dolbydigital/DTS enkelt via sin digitalbox. Den kommer ihåg vilka filmer man sett innan så man får streama dessa igen för en mycket liten summa (några kr). Isf kommer det vara få som tycker det är värt den extra kostnaden för lite bättre ljud och bild. Men några kommer alltid vilja ha det bästa som går bild och ljudmässigt.

Personligen skulle jag nog hellre se att man isf kunde ladda ner filmen mindre komprimerad än idag. Alltså som bluray fast utan skivan och kunna ha en "sneaky" man streamar till hemma. På så vis finns det möjligheter för företag som Linn att tillverka nåt som är lite mer angenämt att använda.

PostPosted: Sun Nov 09, 2008 03:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har byggt om min htpc nu så att den kan spela blueray och Dolby digital true hd tyvärr så har jag bara en exotik så det blir bara en nermixad variant men det är betydligt bättre än vanlig dts/dolbydigital

bara jag får tag i ett ljudkort som decodar de nya ljudspåren så kommer det att gå att köra analogt till excotiken

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 09:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag vet inte.. själv har jag alltid funderat på varför vi fortfarande kör på DVD eller blueray. Som blir så lätt skadade utav fysiska händelser (barn, djur, osv) och varför man inte försöker satsa på något flashminnes baserat. Det tror jag är nästa steget innan "Cloud-Streaming".

SD minnen har blivit otroligt billiga, är mycket stryktåligare, mindre, snabbare, och kan användas oändligt många gånger.

/Narux

PostPosted: Sun Nov 30, 2008 04:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minnen hade varit ett mycket trevligt sätt att köpa filmer på, borde gå att optimera överföringen så man irpincip slipper alla fel som annars kan bli i avläsningsprocessen från skiva. precis som med DS spelarna. Samt att de tar mycket mindre plats. Min DVD och blu-ray samling tar väldigt mycket plats och vet ändå många som har betydligt större samlingar.

Perfekt med en DS-spelare som tog minnen, hårdisk som via nätverk som idag. Och hade 5.1/5.7 analog ut

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00