Var ner på stan idag och under dålig omständigheter gjorde en godtycklig jämförelse. Den ena anläggningen var en Primare CD31 och förstärkare I30 och ett par GALLO högtalare(27000kt), som spelade i ett rum fullt av andra högtalare.
Den andra anläggningen var en akkurate CD(fick låtsas att den var en sneaky eftersom jag hade cd-skivor med mig) och majik I förtäkare på ett par Majik 140 högtalare utan andra högtalare i rummet.
Här kommer mina reflektioner:
Hos första återförsäljaren var det en väldigt mjuk och stor ljudbild som rörde sig utanför högtalarna och en häftig känsla när man slog på primare-anläggningen. men! musiken var inte i takt! fanns hela tiden en rörighet som fick mig att bli trött trots det häftiga ljudet. Jag tyckte det lät som att trummorna spelade otakt, var lite efter. Kan det påverkaas av alla hundra andra högtalarna i 40kvm lilla rummet?? När det gäller just anläggningen vi spelade på så misstänker jag att GALLO är större bov i sammanhanget än Primare, med tanke på att den har bashögtalaren riktad åt sidan, har en rundstrålande diskant och vanliga mellanregister högtalare rakt framåt.(enl linnförsäljaren går detaldrig att få till timing med den typen av konstruktion)
Nästa anläggning hos linnåterförsäljaren, var inte imponerande till en början, var inte lika stor och häftig ljudbild. Och jag var faktist lite besviken till en början av min jämförelse. Men försäljaren förklarade att just det rummet har dem haft jättemycket problem med, för att det dödar öppenheten i högtalarna och förklarade att dem skulle öppna sig mycket mera i ett vanligt vardagsrum(och kanske ännu mera med biampning?). Och det tror jag faktist på, för jag hörde rummet.
Men bortsett från den skumma dovheten i rummet kring 200hz och säkert flera andra över och under frekvenser, så började det mycket snart gå från besvikelse till uppenbarelse. Något mycket trevligt började hända när jag började mera och mera höra hur allting satt, när det skulle. Jag kunde höra hur trumisen väntade att slå på pukorna in till rätta millesekunden, bara för att öka svänget i musiken, och hur små tysta ljud kunde komma fram i en helt speciell klarhet. Jag kunde till och med bara på ett litet barnjoller från pink floyd skivan höra att det var något som var helt speciellt annorlunda med anläggningen motför andra anläggningar. Jag kände igen förändringen från när jag har gått från mindre timat till mer timat efter mitt byte från onkyo till system fidelity-förstärkare. Man kan säga att "nu spelar maskinen rätt"-känslan infann sig. Fast nu var det till en ännu högre nivå. Det var första gången jag satt med känslan att vilja sitta kvar höra mera längre stund av en Blindside-skiva(bra tyngre modern rock) utan att bli trött. Var som tvungen att av ren disciplin, för att inte vara i butiken för länge, säga till mig själv att det var dags att prova en annan skiva.
En annan häftig grej var också hur otroligt lätt det var att föra en konversation i samma rum utan att man stördes av musiken samtidigt.
För att inte tala om när jag började testa att vrida upp volym och upplevde hur allting fortsatte låta lika bra(nästan ännu mera magiskt) och hur nästan väggarna hjälpte musiken att gunga och spraka:)
Så det var blandade känslor efter jämförelsen men helt klart mycket intressant efter linn-upplevelsen medan det inte hände något speciellt efter första minuten efter gallo/primare upplevelse, förutom laleh skivan som impade lite på mig där. Men sen kändes det som att jag visste hur det lät. Och funderade mest på vart rörigheten kom ifrån. Dock så var ju detta test lite orättvist mot gallo/primare pga av alla högtalare i samma rum, men å andra sidan var det ett mycket sämre lyssningsrum i linn-läget. Men omständigheterna skulle jag ändå påstå vara sämst för primare/gallo.
Men eftersom jag är mycket känslig för när något inte stämmer så skulle jag ändå ganska lätt välja linn anläggningen även om den i värsta fall skulle förbli mindre öppet och fläskigt i ljudbilden.
Nu gäller det bara att få brorsan övertygad om vad som håller i längden efter att han aldrig fick med sig Majik 140 upplevelsen, utan fick lyssna som mest på sneeky ds + majik I och en bra 8000kr högtalare(det bästa jag hört vid kort demo tidigare), och så klart 8000kr högtalaren är väldigt timad men om man vill ha med en ljudbild som ska kunna jämföras med en 27000kr högtalare så borde man lyssna på majik 140 också.
Men så klart borde ha hängt majik 140 på I30 och jämfört på det viset och haft samma källa, samma kablar men, det gick ju tyvärr inte pga olika återförsäljare. Så nu kan jag egentligen inte säga något om i30 tyvärr. Men linn återförsäljaren säger att den är mycket bra men inte riktigt lika timad och skymmer ibland tydligheten i små ljud med sin mjukhet. Men han sa att om dem var billigare så skulle han kunna tänka sig att ha dem i sin butik som ett billigare alternativ till linn.
Kan nog också faktist påstå, utöver det som skrivits, om vi ska prata högtalare att jag efter dagens upplevelse sitter kvar med en liten förälskelse i majik 140, utseendet(speciellt den vita) och den linjära 180granders spridningen tillsammans med den intressanta presentationen av musik, mums! Och efter att ha hört från linnåterförsäljaren hur högtalaren uppstod, hur linn fabriken fungerar så har jag svårt att tänka mig att någon annan högtalare kommer vara intressant som nästa uppgradering för egen del också. Han spekulerade i att den var ungefär 40ggr bättre än designhögtalaren från gallo:)hehe
Om någon annan har hört gallo, bekräfta gärna om ni upplevde samma sak, eller om ni tycker jag har hört fel.
Tack för alla svar på tråden.
_________________ Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se
|