selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 198 posts ]  Go to page 1 2 3 4 514 Next
Author Message
 Post subject: Lejonklou försteg
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 19:27 
Site Admin
Site Admin

Många här läser väl även på Lejonklous forum också men ifall någon missat så är han på G med ett nytt försteg. Någon som har något skvaller om prestanda på denna eller när den kan tänkas komma? Låter klart spännande iallafall.

http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=375

Post subject: Re: Lejonklou försteg
PostPosted: Wed Oct 29, 2008 01:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul med en egen tråd, tack Sony!

Kikkin kommer att vara stor som en Slipsik och finnas i svart och silver samt i modeller för Europa, Storbritannien och Nordamerika. Den har en ingång och en utgång i stereo (alltså en ren volymkontroll) och styrs med fjärrkontroll (Linns och andra RC5-standardfjärrar fungerar).

Tanken med att släppa denna produkt är att få maximal prestanda för ett minimalt pris. Ett funktionsmässigt mer komplett försteg finns planer på, men stora lådor med många knappar och funktioner resulterar i ett mycket högre pris och jag fann det helt oemotståndligt att först släppa denna produkt.

Produktionen har precis kommit igång och de första exemplaren beräknas vara färdiga i slutet av november.

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 02:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Kul med en egen tråd, tack Sony!

Kikkin kommer att vara stor som en Slipsik och finnas i svart och silver samt i modeller för Europa, Storbritannien och Nordamerika. Den har en ingång och en utgång i stereo (alltså en ren volymkontroll) och styrs med fjärrkontroll (Linns och andra RC5-standardfjärrar fungerar).

Tanken med att släppa denna produkt är att få maximal prestanda för ett minimalt pris. Ett funktionsmässigt mer komplett försteg finns planer på, men stora lådor med många knappar och funktioner resulterar i ett mycket högre pris och jag fann det helt oemotståndligt att först släppa denna produkt.

Produktionen har precis kommit igång och de första exemplaren beräknas vara färdiga i slutet av november.
Kul och intressant produkt. För mig är dock en ingångsväljare, med minst fyra anslutningar, en absolut nödvändighet. Jag lyssnar på radio, cd, skivspelare och "ds" - ett försteg som inte kan hantera detta är ingen option för mig hur bra det än låter. Men det är väl "bara" att hitta en omkopplare som inte låter?

/ B

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 07:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill, inga problem - se möjligheterna dvs köp 4 Kikkin. En till varje källa :lol:

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 09:22 
Site Admin
Site Admin

Låter lovande att den är satt i produktion, hur bedömer du prestandan mot Kairn/Majik/Exotik/Klimax? Och när kan man förvänta sig att veta pris på den?

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så om jag förstått detta rätt så pratar vi om ett rent linjesteg och ingen riaa korrigering?
Hade ju varit lite småfräckt med ett kombinerat linje-riaa steg för vinyl maniacs 8)

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pris?!

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sitter det möjligtvis OPA 627:or i detta försteg? :?

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kan ju faktiskt ha den till fler källor om man orkar koppla om kablaget.
Det skulle kunna funka för mig. Jag lyssnar 99% av tiden på Majik DS, men kör kanske en DVD-film
varannan vecka.
Dessutom måste jag inte koppla in DVD:n på slutsteget (om tex hustrun eller barnen skall kolla på film).

Men som sagt...
Vad kostar den?
Hur låter den?

Till Fredrik:
Grattis till en fantastisk minimalistisk produkt! (även om jag inte hört eller sett den ännu)

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill: Önskemål noterat! Från början var tanken att göra just detta, men... väljarna "låter" en hel del! Och fler ingångar tar plats -> större låda. Det blir en annan produkt.

Sportis: Knepigt med en Kikkin till varje källa, för det går inte så bra att koppla ihop utgångarna. Då bråkar de med varandra. Alltså behövs... en väljare. Enda skillnaden från ett "normalt försteg" blir då att väljaren har placerats efter volymkontrollen istället för innan. Det är inte omöjligt att det kan bli liiite bättre, men det ju inte direkt rationellt. :wink:

Sondek: Det du föreslår fanns det planer på! Men... det visade sig att nätdelarna behövde vara separata och allt skulle då ta dubbelt så mycket plats. Enda sättet var en dubbelt så stor låda. Risken är att det hade låtit lite sämre. Ingen bra idé.

Sony: Den absoluta prestandan överlåter jag åt er att bedöma! :D

Broccoli: Priset är fortfarande under förhandling. Jag drar neråt medan tillverkaren säger att det är många fler moment än med Kinki... :) Men är rätt övertygad om att det kommer att landa under 6000 kr inkl moms.

Sondek: Nej, inga 627:or i Kikkin.

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Broccoli: Priset är fortfarande under förhandling. Jag drar neråt medan tillverkaren säger att det är många fler moment än med Kinki... :) Men är rätt övertygad om att det kommer att landa under 6000 kr inkl moms.
Wow, om prestandan är så bra som de som lyssnat säger så är det ju en extremt prisvärd produkt!

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man nu får skirva en önska lista så här före jul. Så skulle jag uppskatta ett försteg som går att reglera volymen via sin kontrollpunkt. För alla DS freaks så att säga. Visst det går att leva med en fjärr oxå men på nått sätt är det skönt med att kunna göra allt via kontrollpunkten samt gömma undan alla lådor.
Men det kanske är svårt att göra ?

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Läste just diskussionerna på Lejonklous hemsida. Wow! Verkar ju väldigt spännande! Det ska bli väldigt roligt att lyssna på om någon månad eller så när det släpps.

Det klart att det hade varit bättre med fler ingångar, men till ett sådant pris och ljudkvalitet (som det ryktas om) så är det ju ändå en fantastisk produkt. Och många, inkl undertecknad, har ju bara en källa och då ser man ju hellre att pengar och kraft läggs på prestanda än på funktioner man inte använder.

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Läste just diskussionerna på Lejonklous hemsida. Wow! Verkar ju väldigt spännande! Det ska bli väldigt roligt att lyssna på om någon månad eller så när det släpps.

Det klart att det hade varit bättre med fler ingångar, men till ett sådant pris och ljudkvalitet (som det ryktas om) så är det ju ändå en fantastisk produkt. Och många, inkl undertecknad, har ju bara en källa och då ser man ju hellre att pengar och kraft läggs på prestanda än på funktioner man inte använder.
Och om man byter källa genom att skifta kablar så håller man åtminstone kontakterna fria från oxid :-)

/ B

PostPosted: Wed Oct 29, 2008 23:02 
Site Admin
Site Admin

Lejonklou wrote:
Sony: Den absoluta prestandan överlåter jag åt er att bedöma! :D
Givetvis är det så att det är kunden som avgör det! Men jag har svårt att tro att du inte har en egen uppfattning om hur den står sig mot diverse försteg som din kundgrupp ser som alternativ :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 198 posts ]  Go to page 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00