selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör naturligtvis FLAC :!:

Glömde att nämna det.

PostPosted: Sat Oct 11, 2008 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Gjorde precis en lite test med tre låtar. Sting - Fields of Gold, Rollings Stones - Wild horses och Pink Floyd - Money.

Kör SPDIF från min SB3:a in i min Movie 05:a. Komponent 110:or + KefPS2500i subba.

Ingen tvekan om att allt sitter bättre via CD:n!
Rytm, driv och flyt i musiken blir märkbart bättre och detaljer tydligare.

Sen att min enkla Axis vinylsnurra kan smiska skiten ur de digitala alternativen med en enkel riaa är något helt annat :?
Förstod jag rätt att cd:n i movien var bättre än SB3:an?

PostPosted: Sat Oct 11, 2008 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Förstod jag rätt att cd:n i movien var bättre än SB3:an?
Enligt min subjektiva bedömning så är cd-återgivningen i Movie 05 tunedem mässigt klart bättre än SB3 som körs digitalt in i Movien. :?

PostPosted: Tue Oct 14, 2008 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source wrote:
Kan definitivt rekommendera denna lösning (iTunes -> airtunes -> classik music (optiskt in) ) som ett budgetalternativ till DS, tills man har råd med en sådan ;)

Dock är kontrollen över musikbiblioteket (m.h.a. iPhone/iPod Touch) ljusår bättre än vad som idag finns till DS...men det är ju min egen uppfattning!
Var kör du iTunes? Jag frågar för att jag skulle vilja köra NAS-> airport express -> optisk in på Unidisk SC och styra med iPod Touch utan att blanda in en extra dator.

Hur mycket filer har du i biblioteket, jag har hört av en del att ITunes är segt om man har mycket filer.

PostPosted: Tue Oct 14, 2008 12:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Var kör du iTunes? Jag frågar för att jag skulle vilja köra NAS-> airport express -> optisk in på Unidisk SC och styra med iPod Touch utan att blanda in en extra dator.

Hur mycket filer har du i biblioteket, jag har hört av en del att ITunes är segt om man har mycket filer.
Jag har en PC-server med iTunes. Önskar att det fanns någon form av iTunes-server till Nas (kanske det finns?)
Hittills har jag rippat in ca 200 album, men upplever inte att det går segt. Flyter på riktigt härligt :)
ed wrote:
Enligt min subjektiva bedömning så är cd-återgivningen i Movie 05 tunedem mässigt klart bättre än SB3 som körs digitalt in i Movien. :?
Hmm, underligt.
En kompis kom över till mig för att hjälpa till att avgöra ifall cdn eller classik matad med digital signal var bäst. Vi körde 10-15 sek av en låt med hjälp av båda lösningarna. Satte ögonbindel på polarn så han inte visste vilken källa det var som spelade.
Efteråt kunde han heller inte avgöra vilken som var bäst, lät riktigt bägge två.

Vad är det som skiljer movie 05 och classik music 08 tro?
eller vad är det som skiljer SB3 och airtunes (digitalt)?

Eller har du helt enkelt mycket bättre tunedem-öron än mig och min polare :)

PostPosted: Tue Oct 14, 2008 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Eller har du helt enkelt mycket bättre tunedem-öron än mig och min polare
Kanske det :D

Det som skiljer din classik music 08 från min Movie05 är väl framförallt att den är optimerad för två kanaler. Sen så kan ju digitalingången vara förbättrad och även DA-konverteringen.

Men det är ingen tvekan från min sida vilket som var bättre både ur tunedem och även på de traditionella parametrarna.

PostPosted: Sat Oct 25, 2008 21:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är det någon som har testat dacen på gamla classik musik, altså som classiken såg ut innan den fick sitt ansiktslyft vilket år det nu än var. Funderar på hur långt man kan komma med ett e-mu 0404(internt ljudkort) ---optiskt överföring-- > classik.

ps.
Förövrigt ni som letar budget alternativ till linn ds, så släpper system fidelity en budgetmediastreamer i december. Systemfidelity.com Kommer inte riktigt upp i linn nivå, men skulle inte förvåna mig om den kommer smiska de flesta mediastreamerlösningarna på marknaden under 10 000kr.

System fidelity har samma vision som Linn med timing, men till ett överkomligt pris. Och de produkter jag och några linn-återförsäljare(hifibutiken.se) har testat hittills har rockat rejält i förhållande till priset(inte minst deras cd för 2000kr). Dem har även högtalare som går att kombinera med linn elektronik. Äger redan en av deras förstärkare och den är den första förstärkare som lyckats få morfars gamla högtalarhemmabyggen från källaren att börja låta hifi.
Nu letar jag bättre källa

ds.

PostPosted: Sat Oct 25, 2008 22:18 
Site Admin
Site Admin

Quote:
Och de produkter jag och några linn-återförsäljare(hifibutiken.se) har testat hittills har rockat rejält i förhållande till priset(inte minst deras cd för 2000kr).
Intressant! Är du också handlare?

PostPosted: Sun Oct 26, 2008 04:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

doze84 wrote:
Är det någon som har testat dacen på gamla classik musik, altså som classiken såg ut innan den fick sitt ansiktslyft vilket år det nu än var. Funderar på hur långt man kan komma med ett e-mu 0404(internt ljudkort) ---optiskt överföring-- > classik.
ds.
Gamla classiken har dessvärre ingen annan D/A än den som är inbyggt i cd-spelaren så detta går inte alls. Men dacen i 0404 är ju iaf inte helt värdelös.

PostPosted: Mon Oct 27, 2008 05:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej. Nej det är jag inte. Råkar bara för tillfället ha för stram ekonomi för nya Linn-grejer och är mycket glad över att ha hittat ett alternativ, i varje fall tills man har råd med ds.

Mjo 0404, är hyfsad, men efter att suttit en timma och lyssna på en sneaky ds, och sen komma hem, så är man inte lika nöjd längre. För jämförelsens skulle så upplevde jag en stress ljudbilden på 0404 jämfört med sneaky ds. Antar att det är bristen på timing. Men iof har jag en 5meter oskärmad onoff kabel från ljudkortet så det kanske spelar in på timingen?

PostPosted: Mon Oct 27, 2008 08:00 
Site Admin
Site Admin

doze84 wrote:
Hej. Nej det är jag inte. Råkar bara för tillfället ha för stram ekonomi för nya Linn-grejer och är mycket glad över att ha hittat ett alternativ, i varje fall tills man har råd med ds.
Okej. Antar att du menar rent prestandamässigt och inte funktionsmässigt, för vad gäller funktionaliteten verkar inte den där System Fidelity-enheten imponera särskilt mycket - inget stöd för FLAC, Windows Media Player 11 krävs, och lite annat - har sett ett antal produkter som har liknande begränsningar. Då lutar jag mer åt att köra Squeezebox + Linn-DAC.

PostPosted: Mon Oct 27, 2008 09:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Yes menar prestanda mässigt så klart. Ja att den inte har flac är suger, har mailat dem och försökt få dem på bättre tankar.. men tvivlar på att det går att ändra så här nära in på släppning.
Windows media-player är också jättedumt.. det har jag också låtit dem få veta..
Men det som är bra är att den har usb-ingång, vilket gör att du kan koppla in extern hårddisk/usb-minne och köra direkt, vilket borde vara ganksa optimalt för att få minimalt med störningskällor. Men då måste man konvertera om sin skivsamling till wav.

PostPosted: Mon Oct 27, 2008 09:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

[deleted by doze84]

Last edited by doze84 on Tue Oct 28, 2008 03:07, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Oct 27, 2008 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nån som kör Squeezebox och mac? Har funderat på det men undrar om det är något man måste tänka på när man har mac.

PostPosted: Mon Oct 27, 2008 12:42 
Site Admin
Site Admin

ed wrote:
Nån som kör Squeezebox och mac? Har funderat på det men undrar om det är något man måste tänka på när man har mac.
Vad jag vet ska det mest vara att tuta och köra!

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00