selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 07, 2008 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Läste om detta på component:
Quote:
Idag har det så omtalade Spotify lanserats. Mycket har tidigare hållts hemligt och personerna bakom Spotify har vägrat att avslöja nåt om arbetet för pressen. Idag lanseras det i totalt åtta länder, , Sverige, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Norge, Italien, Finland och Frankrike. Enkelt så är Spotify en on medmnd tjänst som erbjuder musik precis när du vill till din dator. Alternativen idag är en reklamfinasierad del där du får en reklamsnutt efter några låtar. Alternativt så köper du ett dags (9:-) eller månadsabonnemang (99:-) och slipper all reklam och samtidigt kan dela med dig av egna spellistor mm. Gratis abonnemanget kräver i dagsläget att du blir inbjuden.

Spotify har idag avtal med Universal Music Group, EMI Music, Warner Music Group, Sony BMG, Merlin, The Orchard och Bonnier Amigo.

Sitter just nu och testar det för fullt och än så länge så är det helt underbart. Stora samlingar grym musik som jag länge velat ha.

Kan vi gissa att Spotify blir den nya hypen i kvällpress nu när iPhone börjar bli gammalt?

http://www.spotify.com
Jag vet dock inte om det är MP3- eller FLAC-format på filerna.

/M

PostPosted: Tue Oct 07, 2008 22:29 
Site Admin
Site Admin

Om det är en väl genomförd idé kan jag bara säga - ÄNTLIGEN!

Ville testa att köra en dag, men det kunde man inte göra om man inte hade ett konto - och konto vete tusan hur man får... :?
Köpa en månad kunde man däremot göra, men så långt ville jag inte gå utan att ha hört mer om vad folk säger. Linux-stöd saknas ännu också, även om det tydligen ska funka hyggligt att köra Windows-versionen av Spotify emulerat under wine.

Men som sagt, om de faktiskt lyckats få de stora skivbolagen att öppna gömmorna så att det finns både hitliste-musiken OCH den mer obskyra musiken som jag ser som skivbolagens stora guldgruva för sånt här, då kan jag bara återigen säga - ÄNTLIGEN! :)

PostPosted: Wed Oct 08, 2008 06:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fria downloads för 99/månad?
YES :!:

Men antagligen är det mp3... :|

PostPosted: Wed Oct 08, 2008 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte downloads det rör sig om utan streaming.

Men det finns möjlighet att ladda ner musik om det är
så att du efter att ha provlyssnat ett album vill behålla
det. Detta kostar då extra förstås.

En fördel med streamingen är att du inte behöver köpa
hårddiskar att lagra musiken på.

/M

PostPosted: Wed Oct 08, 2008 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det är inte downloads det rör sig om utan streaming.
ok då hoppar jag detta!

I vilket format är det?

PostPosted: Wed Oct 08, 2008 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det verkar helgrymt under förutsättning att det går att streama på något vettigt lossless-format = FLAC. 99kr/mån är ju inte mycket mot vad man lägger på skivor. Bara det funkar utan drop-outs så skulle jag vara på direkt.

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 07:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Jag tycker det verkar helgrymt under förutsättning att det går att streama på något vettigt lossless-format = FLAC. .
Helgrymt?
Hur ska du kunna spela upp filerna med DS...

Vad jag vet så stödjer inte Linn DS streaming a la Win Mediaplayer, men jag kan ju ha fel.

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 08:17 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
Jag tycker det verkar helgrymt under förutsättning att det går att streama på något vettigt lossless-format = FLAC. .
Helgrymt?
Hur ska du kunna spela upp filerna med DS...

Vad jag vet så stödjer inte Linn DS streaming a la Win Mediaplayer, men jag kan ju ha fel.
Nu är det ju inte Spotifys fel om en specifik nätverksspelare (som t.ex. DS) inte stöder tjänsten. Fast för min del är det mer själva grejen att de har lyckats komma igång med en sån här seriös tjänst och lyckats få med de större skivbolagen på det hela som känns riktigt häftigt. Jag tror det är ett otroligt viktigt steg i rätt riktning mot prenumerationsbaserade tjänster där du får tillgång till bolagens enorma kataloger utan att behöva stanna upp och fundera vilka specifika låtar/skivor du tycker är värda att betala för innan du lyssnar.

Blir tjänsten tillräckligt populär är det bara en tidsfråga innan stöd utvecklas för alla möjliga alternativa plattformer som t.ex. Squeezebox, Sonos och DS. SB har redan stöd för Rhapsody som kör en liknande tjänst i USA (RealNetworks står bakom).

Edit: http://getsatisfaction.com/spotify/topi ... squeezebox
http://getsatisfaction.com/spotify/topi ... ds_support

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Nu är det ju inte Spotifys fel om en specifik nätverksspelare (som t.ex. DS) inte stöder tjänsten. Fast för min del är det mer själva grejen att de har lyckats komma igång med en sån här seriös tjänst och lyckats få med de större skivbolagen på det hela som känns riktigt häftigt.
HELT RÄTT Ayn :!:
Vi får hoppas detta är en väckarklocka till alla HIFItillverkare av mediaspelare

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det går att spela webb-radio så kan det inte vara någon större operation för Linn m fl
att se till att en sådan här tjänst funkar?

/M

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 14:46 
Site Admin
Site Admin

Magnus wrote:
Om det går att spela webb-radio så kan det inte vara någon större operation för Linn m fl

/M
Jo, fast det blir väl en sak om det funkar på ett väldigt grundläggande sätt och att det faktiskt blir möjligt att bläddra runt i Spotify-biblioteket som vilket annat mediebibliotek som helst i anslutning till DS-spelaren. Fast det kan jag tänka mig är en bra bit kvar tills det är möjligt.

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Magnus wrote:

/M
Jo, fast det blir väl en sak om det funkar på ett väldigt grundläggande sätt och att det faktiskt blir möjligt att bläddra runt i Spotify-biblioteket som vilket annat mediebibliotek som helst i anslutning till DS-spelaren. Fast det kan jag tänka mig är en bra bit kvar tills det är möjligt.
Ähh, hur svårt kan det va? Om inte annat så går det väl bygga en tjänst som accessar Spotify och presenterar informationen som en server mot DS:en.

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 19:06 
Site Admin
Site Admin

Ja, hoppas du har rätt!

Erfarenheten säger bara att alla möjliga saker som verkar ohyggligt lätta bara är just så ohyggligt lätta fram tills att man börjar titta närmare på hur man ska lösa problemet :)

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Erfarenheten säger bara att alla möjliga saker som verkar ohyggligt lätta bara är just så ohyggligt lätta fram tills att man börjar titta närmare på hur man ska lösa problemet
Kennedy gjorde som så utan att ha förankrat detta hos någon sa han att USA
SKA vara på månen inom 10 år, sen var det upp till NASA och kompani att se
till att det uppfylldes.

Hade han inte sagt så hade det kanske tagit ytterligare 10 år...?

/M

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Ja, hoppas du har rätt!

Erfarenheten säger bara att alla möjliga saker som verkar ohyggligt lätta bara är just så ohyggligt lätta fram tills att man börjar titta närmare på hur man ska lösa problemet :)
Man måste vara nära nog enfaldigt opimistisk om man inte skall gå tomhänt från sponsorn när det är dags att äska kosing till nya projekt... :D

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00