selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Unidiskar
PostPosted: Fri Sep 26, 2008 17:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har aldrig jämfört Unidiskarna, är det någon här på forumet som har gjort det ?

WIIM Ultra, Lk 1Dirak,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1

Post subject: Re: Unidiskar
PostPosted: Fri Sep 26, 2008 19:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tror nog de flesta här har jämfört dessa. det är en ganska enkel jämförelse som jag ser det. prestandamässigt är det bara att kolla på priset. dvs dyrast är bäst. värt att notera är ju att sc har inbyggt försteg. hur stor skillnaden är mellan tex 2.1 och 1.1 kan du bara göra dig en egen uppfattning om genom att lyssna på dom själv. som vanligt mao. du kan ju kolla in jajos medlemspresentation för inbördes rangordning vad gäller unidiskarna i förhållande till övriga produkter vilket kan vara av intresse.

/kristoffer

PostPosted: Tue Sep 30, 2008 19:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

griedl wrote:
tror nog de flesta här har jämfört dessa. det är en ganska enkel jämförelse som jag ser det. prestandamässigt är det bara att kolla på priset. dvs dyrast är bäst. värt att notera är ju att sc har inbyggt försteg. hur stor skillnaden är mellan tex 2.1 och 1.1 kan du bara göra dig en egen uppfattning om genom att lyssna på dom själv. som vanligt mao. du kan ju kolla in jajos medlemspresentation för inbördes rangordning vad gäller unidiskarna i förhållande till övriga produkter vilket kan vara av intresse.

/kristoffer
Kan man säga att Akurate CD egentligen är en "Unidisk 1.0" , eller är den bättre?
Dvs i princip en Unidisk 1.1 utan bildhantering och vissa ljudformat?

PostPosted: Tue Sep 30, 2008 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De är snarlika i prestanda, dvs köp en 1.1 så du ÄVEN kan spela DVD!!!

PostPosted: Tue Sep 30, 2008 22:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo 1.1 är bättre än 2.1. De har fördelen att de kan spela musik DVD bättre än det mesta annat på marknaden (troligen allt). Filmdialogen blir också bättre. MEN de har ingen DA omvandlare för Dolby 5.1 eller DTS! Du behöver alltså en Classik Movie, 5103, Exotik - DA eller bättre.
Betänk också att 2.1 inte tillverkas längre. Därtill strular dessa spelare ganska ofta. Jag är inne på min 2:a begagnade 1.1, på 3 månader. Den första kunde inte spela hemmabrända DVD skivor. Den andra vägrar sedan i förrgår att mata ut min CD-skiva. Så det verkar bli en resa till Linn fabriken för den. Som sagt, CD spelarnas Aston Martin.

PostPosted: Tue Sep 30, 2008 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Jo 1.1 är bättre än 2.1. De har fördelen att de kan spela musik DVD bättre än det mesta annat på marknaden (troligen allt). Filmdialogen blir också bättre. MEN de har ingen DA omvandlare för Dolby 5.1 eller DTS!
???

/M

PostPosted: Wed Oct 01, 2008 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur är det med Unidisk Sc'erna???

Funderar på att skaffa en beggagnad Unidisk Sc som försteg då jag är ute efter ett försteg som klarar 5.1 och en riktigt bra DVD'n kan vara värt lite extra att ha jämfört med tex. 5103'an. Men är det mer en liten risk att dvd'n slutar fungera som den ska så är det inte särsklit roligt att bli av med hela sitt försteg om den måste skickas iväg.

Och visst kan den väl ta emot digital 5.1 signal om man skickar från en Blu-ray tex.??? Så man får DD, DTS även där?

PostPosted: Wed Oct 01, 2008 07:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
bofredrik wrote:
Jo 1.1 är bättre än 2.1. De har fördelen att de kan spela musik DVD bättre än det mesta annat på marknaden (troligen allt). Filmdialogen blir också bättre. MEN de har ingen DA omvandlare för Dolby 5.1 eller DTS!
???

/M
Unidiskarna avkodar SACD skivor. 'Vanliga' DVD skivor avkodas inte utan ljudet från unidiskarna är 2 kanaler PCM. Vill man ha 5.1 eller DTS behövs en DA omvandlare och en (bra) digitalkabel. Notera att unidiskarna 'bara' har DVI output för bild. Man vill ju gärna tro att en spelare i denna prisklass, som klarar att koda 5.1 SACD, och som kommer från ett känt HiFi företag, även avkodar allt digitalt till analogt. Jag trodde det, men efter att ha misslyckats med att få ut 5.1 ljud konsulterade jag manualen och fann att den mera i förbigående angav att enbart stereo gavs från DVD. Dessbättre ägde jag ett Akurate kontrol. Detta förhållande gör att unidiskarna kan bli dyrare än tänkt om man ha 5.1 ljud.

PostPosted: Wed Oct 01, 2008 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmmm, just det... Det verkar bekant detta. Jag har för mig att jag blivit lika förvånad en gång tidigare när jag fick reda på detta. Hade dock glömt det...
Quote:
Vill man ha 5.1 eller DTS behövs en DA omvandlare och en (bra) digitalkabel.
Njae, du behöver i så fall en DTS- och/eller DD-processor vilket du har i alla nyare surroundförstärkare. En vanlig DAC kan inte fixa ut 5.1 åt dig.
Quote:
Notera att unidiskarna 'bara' har DVI output för bild
Njae igen, du har även Composit, Component, Scart/RGB samt S-video ut från 1.1 och 2.1. Senare modeller av SC finns även med HDMI.

/M

PostPosted: Wed Oct 01, 2008 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Hur är det med Unidisk Sc'erna???

Funderar på att skaffa en beggagnad Unidisk Sc som försteg då jag är ute efter ett försteg som klarar 5.1 och en riktigt bra DVD'n kan vara värt lite extra att ha jämfört med tex. 5103'an. Men är det mer en liten risk att dvd'n slutar fungera som den ska så är det inte särsklit roligt att bli av med hela sitt försteg om den måste skickas iväg.

Och visst kan den väl ta emot digital 5.1 signal om man skickar från en Blu-ray tex.??? Så man får DD, DTS även där?
Uni SC (och CMS 05) kan ta emot både Coaxiala och Optiska digital-signaler. Så det går att få ut 5.1-ljud från BD, TV, dator, Mediaspelare etc. CMS Di har Optisk ingång enbart om jag kommer ihåg rätt???

/M

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 19:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lutar nog mot en 2.1:a

, Lingo 1

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stigo wrote:
Lutar nog mot en 2.1:a
Råder dig att fundera igen.
1.1 är inte så mycket dyrare beg men KLART bättre, även på DVD.

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Följ sportis råd.
Det finns väl Unid 1.1 för runt 30k. :)

PostPosted: Fri Oct 31, 2008 22:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmmm det finns uni 2.1 för ca 15000:- så lite skiljer det ju. Men jag ska fundera och jämföra igen.

, Lingo 1

PostPosted: Mon Nov 10, 2008 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Unidiskarna avkodar SACD skivor. 'Vanliga' DVD skivor avkodas inte utan ljudet från unidiskarna är 2 kanaler PCM.
Ursäkta sent svar angående detta.

Jag tror att det är så här: Med firmware (ESS) högre än version 221 så har Unidiskarna avkodning av DVD i 5.1 kanaler.

Linn supportar dock inte officiellt analog 5.1 ut från DVD, beroende på att man inte vill lova att alla detaljer är perfekta. Exempelvis kan lipsynken bli lite sämre med 5.1-avkodning jämfört med 2 kanaler stereo.

Själv kör jag enbart stereo och tycker även att ESS 221 låter lite bättre än de senare versionerna. Därför har jag hållit mig till den i mitt eget system.

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00