selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Keel-kopia
PostPosted: Thu Sep 25, 2008 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://cgi.ebay.com/Linn-Sondek-LP12-LP ... 286.c0.m14

Keel replika

För den som vågar chansa lite kan det här säkert vara en stor uppdatering förutsatt att personen inte tycker en Keel gjord av Linn är värd priset.

Har visserligen svårt att tro att konstruktionen inte är mönsterskyddad eller liknande, men tror inte Linn orkar bry sig stämma någon som säger sig gjort 2kopior av den, varav en till salu.

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
http://cgi.ebay.com/Linn-Sondek-LP12-LP ... 286.c0.m14

Keel replika

För den som vågar chansa lite kan det här säkert vara en stor uppdatering förutsatt att personen inte tycker en Keel gjord av Linn är värd priset.

Har visserligen svårt att tro att konstruktionen inte är mönsterskyddad eller liknande, men tror inte Linn orkar bry sig stämma någon som säger sig gjort 2kopior av den, varav en till salu.
Frågan är om man ska chansa. Just nu är priset uppe i 3300:- så det är ju rätt långt kvar till 27... fast jag gissar att man får göra jobbet själv :-)

/ B

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Frågan är om man ska chansa. Just nu är priset uppe i 3300:- så det är ju rätt långt kvar till 27... fast jag gissar att man får göra jobbet själv :-)

/ B
Man kan kanske lyssna med t.ex. Lejonklou? Lite sugen blir man ju allt...

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Man kan kanske lyssna med t.ex. Lejonklou? Lite sugen blir man ju allt...
Man kanske skulle jaga ihop några intresserade och lämna en intresseanmälan till killen som tillverkar. Han indikerade ju att han var intresserad av att ta fram fler om det fanns intresse och uppmanar folk att höra av sig även om man inte vinner vadet. Frågan är om det blir dyrare eller billigare än US510? För mig ligger värdet däromkring eller kanske lite över.

/ B

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En idé är att först gå ihop och köpa 1 kopia tillsammans för utvärdering. Är den bra så är det
grönt ljus. Är det bara rackel så blev "priset på lotten" inte så stort i o m att ni delat på den
initiala kostnaden.

/M

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn kommer nog inte tycka om det, får väl se hur många han hinner sälja innan han blir stämd. :wink: I övrigt tror jag inte de är så svårt att göra en kopia som är bra exakt om man har förlaga, kunskap i CNC programering samt tillgång till maskiner. Men nån kanske gör ett riktigt klipp innnan det, vem vet?

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har väntat sedan dag ett på att det här skulle hända. Om han har gjort allt rätt så tror jag att den kan vara riktigt bra. Precis som han skriver är det troligen inga speciella hemligheter med Keel, exempelvis svarade en ingenjör från Linn direkt på vilken legering de använder när jag frågade. Det kan förstås ha varit en lögn, men det kändes inte så.

Eftersom jag har tillgång till samma maskin som de tillverkar Keel med (jag brukar påpeka att det är en sådan som fräser logotypen ur fronten på Slipsik :D ) så funderade jag länge på om det skulle gå att göra en förenklad och extremt kostnadseffektiv variant av Keel. 10% av priset och 90% av prestandan hade nog varit intressant för många. Men det kändes i alla fall som att kopiera och det är inget kul, så jag la ner det.

Denna variant är visserligen mycket lik Keel, men frågan är om Linn kan stämma honom? Registrerad design (mönsterskydd) gäller så vitt jag vet inte på interna delar, till exempel motordelar. Då hade inte Biltema eller Mekonomen funnits.

Last edited by Lejonklou on Fri Sep 26, 2008 00:40, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oavsett intressant när något är så pass simpelt konstruerat relaterat till kostnaden för att köpa det. Och viljan att ha är så stor att man tycker det är värt att lägga ner tiden på att tillverka det själv.
Om det nu är/var ok att tillverka själv och sälja. Skulle det kunna påverka Linns egenprissättning?

Själv skulle jag vilja ha ett par bra "fötter" till Majik140 Nån kanske kan tillverka det?? :lol: Då kanske man inte måste spara lika länge iaf!

PostPosted: Fri Sep 26, 2008 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag har väntat sedan dag ett på att det här skulle hända. Om han har gjort allt rätt så tror jag att den kan vara riktigt bra. Precis som han skriver är det troligen inga speciella hemligheter med Keel, exempelvis svarade en ingenjör från Linn direkt på vilken legering de använder när jag frågade. Det kan förstås ha varit en lögn, men det kändes inte så.

Eftersom jag har tillgång till samma maskin som de tillverkar Keel med (jag brukar påpeka att det är en sådan som fräser logotypen ur fronten på Slipsik :D ) så funderade jag länge på om det skulle gå att göra en förenklad och extremt kostnadseffektiv variant av Keel. 10% av priset och 90% av prestandan hade nog varit intressant för många. Men det kändes i alla fall som att kopiera och det är inget kul, så jag la ner det.

Denna variant är visserligen mycket lik Keel, men frågan är om Linn kan stämma honom? Registrerad design (mönsterskydd) gäller så vitt jag vet inte på interna delar, till exempel motordelar. Då hade inte Biltema eller Mekonomen funnits.
Jag har haft kontakt med honom.
Det han önskar är att intresset blir stort nog så han kan gå vidare med mer tillverkning.
Han uttryckte det tom. så att han drar igång direkt om intresset är stort nog.

Jag bad honom göra en Keel till som passar min Aro (vilket inte Linn har fixat), men han var inte beredd att göra det än.

Jag hade köpt den på ebay direkt om jag kunde använt den. Det vore otroligt intressant att någon köper den för jämförelse mot en orginal-Keel (observera returrätten!).

edit: admin, kan vi bryta ut det här till en egen tråd kanske?

PostPosted: Fri Sep 26, 2008 20:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Den här hamnade i hans mailfot:
http://www.davidgenther.com

Jag kommer inte ha mer kontakt med honom på ett tag.
Poängen var att han var väldigt ointresserad av Niam (:-)) armen och inte förstod det för honom bra i att Aro är designad för LP12, men att Linn inte har designat Keel för att fungera mecd Aro (måhända att det var ett industriellt medvetet beslut - det finns för få Aro). Jag trodde han hade en marknad där, men börjar undra om han(de) känner till Naim ens.

Men hur som helst. Jag tycker det här är värt att undersöka.

PostPosted: Fri Sep 26, 2008 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Även om den inte är lika bra som en original-Keel så lär den väl vara klart
bättre än en tolva med standard-trä-skiva? (om den nu inte är helt felgjord).

/M

PostPosted: Tue Sep 30, 2008 21:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Jag bad honom göra en Keel till som passar min Aro (vilket inte Linn har fixat), men han var inte beredd att göra det än.
Kolla upp detta om du vill ha ett billigare sub-chassi till LP12:an. Enligt tillverkaren:
Quote:
provides superior performance and sound to ANY other sub-chassis available for the LP12 - regardless of price!
Från the Funk Firm http://www.thefunkfirm.co.uk/V_Link.htm. Och allt till ett trevligare pris (£480.00). Dessvärre har jag inte hört detta sub-chassi, men väntar med spänning på att någon Linnist kommer med en recension.

Post subject: Re: Keel-kopia
PostPosted: Tue Sep 30, 2008 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med de flesta föregående talare. Detta är intressant! Inte minst för att jag håller på och sparar till en riktig Keel.

Auktionen slutade på under 5000 kr vilket ju är avsevärt billigare än en riktig. Jag bjöd på en Keel på ebay förra veckan och den stannade på ca 17 000:-

Några frågor återstår dock tycker jag:

Ni som vet hur en keel ska se ut på undersidan: ser hans ok ut. Det borde ju vara så att den ska vara helt exakt likadan för att allt ska funka. Precis som han skriver så syftar ju mycket av mönstret till att dämpa ut egenresonanser i materialet. Jag har bara som hastigast sett en riktig men hade för mig att den har mycket fler "rutor" under än hans.

Använder han samma legering som Linn?

Idealet hade varit att någon som begriper sig på det testar den och jämför med en riktig.

Sedan är frågan om montage. Klarar man det själv? För jag antar Linnhandlare inte kommer att vara särskilt hjälpsamma.

Det finns väl också möjligtvis ett visst moraliskt dilemma där man kan ha uppfattningen att Linn ska ha en del betalt för sitt utvecklingsarbete. Å andra sidan så kan man också tycka att hade Linn prissatt den på ett annat sätt så skulle det inte vara intressant att göra sin egen. Jag vet att prissättningen på Keel har debatterats tidigare och min åsikt är att de troligtvis inte har prissatt den i förhållande till vad det kostar att tillverka den utan i förhållande till hur stor förbättring den tillför.

Post subject: Re: Keel-kopia
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om en Linn-handlare mot betalning skulle vägra att montera ett icke original-chassie
så skulle jag vägra att handla i den butiken i fortsättningen. Dessutom så borde den
butiken rimligtvis även vägra att befatta sig med andra tonarmar, puppor, tonarmskablar
etc än Linns.

Jag kan dock acceptera att Linn-fabriken inte vill ge support och liknande när det
gäller icke-originaldelar.

/M

PostPosted: Mon Oct 20, 2008 17:42 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:

Får man fråga vad det är för legering då?

/nyfiken

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00