selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Sep 02, 2008 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är väldigt ny på Linn och har många funderingar, också ny på forumet så är det nåt jag inte hänger med på eller borde förstått får nån gärna förklara.

Planerar för att byta ut den utrustning jag har mot en Linn rigg. planerar att införskaffa ett par majik 140 och på vad som egentligen skulle passa bäst till musik resp film att använda som center och bakhögtalare till dessa.
Är nu mest inne på en trikan som center men har funderat lite på komponent centern också. Tycker personligen att trikan center skulle passa bäst estetiskt men de är ju min smak bara. Bak högtalarna kommer antingen sitta på väg eller på stativ och alternativen som jag tittat på är Katan och komponent 104. Just bak skulle utsendet inte spela lika stor roll.

Framtidsplanerna är att driva iaf majik 140 med cx100 förstärkare och kanske aktivt i framtiden. Är det lönt att driva center och bakhögtalare aktivt med och isf hur stor roll spelar det att använda tex cx100 eller kanske lk85 till ett par Katan tex? Att jag funderar på olika slutsteg är pga kostnaderna.

Vet inte helt vad jag bör ha för försteg för att matcha det hela heller, funderar på 5103, exotic, unidisk sc. Vill gärna ha någon med analoga 5.1 ingångar i för framtida blu-ray etc. Men vill självfallet också ha nåt som matchar det övriga och som jag blir nöjd med, tyvärr styr pengarna ganska mycket.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 02, 2008 22:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Och välkommen hit! :D

Tror att du har mycket lättare att få bra råd om du anger vilken budget du har att röra dig med.

Mvh
Jonas

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 02, 2008 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det är Majik 140 som gäller som frontar skulle jag ha väntat på att Linn släpper centern till serien, annars skulle jag valt Komponent över Trikan pga att den har mer samma sound. Bak skulle jag valt Komponent 104, har kört med dem själv som bakhögtalare. Tycker absolut du kan nöja dig med lk100 eller lk85 som bakslutsteg.

Av alternativen 5103, SC och Exotic skulle jag valt Exotic där får du tillgången till 5.1 ingången och låter bäst. 5103 tycker jag börjar känns lite gammal men är ett alternativ om man bara ute efter ett bra stereoförsteg och vill kunna koppla in digitalbox och ha den som dac. SC tycker jag inte är speciellt intressant nu när DSerna finns och blue-ray.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 02, 2008 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som bakhögtalare hade jag gått på passiva K104 (eller K106) då dessa
är både billigare och smidigare samt förmodligen gör ett bättre jobb som
bakhögtalare än Katan.

Som höger/vänster front-högtalare har Katan sina fördelar jmf med
K104, men som bakhögtalare så tror jag att resultatet blir bättre med
K104/106.

Aktiv center jajamen, men lite overkill som bakhögtalare. Centern ska
låta likadant och lika bra som höger och vänster högtalare.

Ett LK-steg till bakhögtalarna duger gott, till centern skulle jag använda
samma som till Majik 140. Med 3st AV5125 driver du L C R aktivt och
bakhögtalarna passivt, dessutom har du en kanal över till en köks- eller
ute-högtalare... :)

/M

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 03, 2008 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Budgeten är lite flytande och beror också på när jag säljer de högtalare jag har och vad jag får för dem. Jag kommer heller inte att använda högtalarna aktivt i början utan det blir senare när jag får råd med fler slutsteg.

Har 5103an inga analoga 5.1 ingångar? Är det en jättestor skillnad på detta försteg och Exotik? Och om man väljer Exotik hur stor är skillnaden där på modellen med och utan DA??
Jag vet inte vad man ska räkna med att en Exotik+DA ska kosta men det lilla jag sett verkar de mycket dyrare en de utan.

Har Linn gjort något uttalande om att det kommer egen center och bakhögtalare till Majik 140?

Har iaf fått en del att tänka på iaf.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 03, 2008 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena

Välkommen hit!

Det känns spontant som att Majik 140 kommer att ta en relativt stor del av din totala budget. Tänk på att varje krona som läggs på källan ger mycket mer resultat än de som läggs sist i kedjan (dvs på högtalarna).

Har du funderat på ett par Ninka som frontar istället? (kostar kanske bara 1/4 av vad Majik 140 kostar!)

mvh
/C

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 05, 2008 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har en sneaky som källa för musik, kommer använda den även i framtiden

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 05, 2008 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med en sneaky kanske majik 140 är att satsa för mycket pengar på sista steget. Kanske satsa på aktiva katan med typ exotik som försteg.

sneaky-exotik-4100-aktiva katan är en trevlig kombo.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 05, 2008 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

får jag tag i ett par Katan till rätt pris, är det mycket möjligt att jag börjar med ett par sånna.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 05, 2008 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sneaky-Exotic-C6100-aktiva Katan och Trikan kanske då du är ute efter center också. Tycker Sneaky-Exotic låter som det självklara valet för dig sedan är det svårare kanske C5100-Majik 140 och Majik center är mer rätt. Där har du kanaler över till bakhögtalarna oxå men skulle nog ändå köpa en C6100 istället då kan du biampa centern kanske frontarna men då har du inga slutsteg till bakhögtalarna. Men framför allt kan du köpa en C6100 senare och aktivera frontarna och center. Nu har jag ingen annig men kan tänka mig att 5125-Majik 140 och Majik centern också är bättre än aktiva Katan och Trikan med Cx100, någon som testat de?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 05, 2008 19:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vad är Maijk center för högtalare...?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 06, 2008 02:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Vad är Maijk center för högtalare...?
Hehe bra fråga! Jag känner iaf inget tvivel om att det kommer komma en fortsättning på Majik serien. Mer fråga om när...

PostPosted: Fri Sep 19, 2008 07:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sitter nu med Majik140, trikan, och komponent 104, ett C5100 samt en reciver av annat märke som aggerar försteg då jag ser film och vill ha suround, denna ska bytas ut snarast när jag hittar passande.
När jag lyssnar på min Sneaky kopplar jag dock oftast in den direkt i slutsteget vilket låter betydligt bättre och kör digital volymkontroll.

Det jag känner är dock att jag skulle kunna tänka mig lite mer kraft till Majikarna. Det jag kom att tänka på var att skaffa ett lk85, lk140 eller kanske av5105 för att driva bakkanalerna och bi-ampa frontarna med 4av kanalerna i c5100 steget.

Det jag undrar nu är kommer jag höra skillnad beroende på vilket steg jag väljer där bak? och isf vilket steg skulle ge bäst ljud? Kan någon ordna LK85,Lk140, 5105 i ordning bäst till inte lika bäst osv :)

Sen har jag en fråga till, ska man använda sig av en splitt på varje interconnect från försteget för att ta ut signalen från resp vänster/höger kanal till vars 2 kanaler??? Eller vad är en bra lösning på detta??

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00