selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 09:09 
Ny Medlem
Ny Medlem

Leffe wrote:
SB:s analoga utgång kan du glömma, den levererar inte musik. Man måste alltså också ha någon form av DAC. En begagnad Numerik är kanske bästa alternativet.
Jag har jämfört SB kopplad digitalt in i 5103-försteget med cd-spelaren i Classik music (analogt in i 5103). SB:n fick totalt sett stryk, men hade vissa kvaliteter som ändå inte gjorde valet kristallklart.
Slutsatsen kan ändå bara bli en - spara till en Sneaky DS och lira i en helt annan division.
(Övrig testutrustning: 2*5125 in i aktiva Ninka)
Jag var med när Leffe testade det här (min SB), och jag är inte lika säker som han på att SB:n verkligen fick så mycket stryk ;) Har lyssnat mycket på SB:n direkt med hörlurar och visst är det musik man får ut. Sen att det går att få det bättre med bättre grejer...

Jag kör en SB med Numerik, Majik förstärkare och ett par Tukan. En billig lösning som ändå i mitt tycke levererar. En SB kan man ju idag för ca 1600 kronor, och beggade Numerik har jag sett för så lite som 1700. För under 4000 kan man alltså få väldigt mycket musik!

Sannolikt är väl Sneaky jättemycket bättre (har inte hört nån själv), men det är ändå 3-4 gånger så mycket pengar det rör sig om.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 04, 2008 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter som en ganska smart lösning! Är det mycket bättre och köra genom numrik än direkt in i förstärkaren om man har en 5103 och hur skulle det vara alternativt nyare förstärkare exotik+da ?

Tjänar man på numriken även där? är trots allt väldigt billig!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 05, 2008 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Numerik har inte en chans mot nyare digitalingångar som de i Akurate Kontrol/New Exotik/Exotik+DA.

PostPosted: Wed Sep 10, 2008 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Numerik har inte en chans mot nyare digitalingångar som de i Akurate Kontrol/New Exotik/Exotik+DA.
Är man inte redan med en Movie05 eller Unidisk SC på en högre nivå än med Numerik?

PostPosted: Wed Sep 10, 2008 23:57 
Ny Medlem
Ny Medlem

Sondek wrote:
Quote:
Är man inte redan med en Movie05 eller Unidisk SC på en högre nivå än med Numerik?
Gissar att om man siktar på lösningar som de ni pratar om nu så kan man lika gärna köpa ett par Sneaky... ;)

Budgetalternativ var trådens tema!

PostPosted: Thu Sep 11, 2008 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bengtw wrote:
Gissar att om man siktar på lösningar som de ni pratar om nu så kan man lika gärna köpa ett par Sneaky... ;)

Budgetalternativ är Squeezebox Classic. Punkt. Pris 1600-1900:- idag och låter bättre än Mimik CD-spelare.

/ B

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 10:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:
bengtw wrote:

Budgetalternativ är Squeezebox Classic. Punkt. Pris 1600-1900:- idag och låter bättre än Mimik CD-spelare.

/ B

Ok jag börjar ana att det är squeeze som gäller. Synd bara att det inte finns nå'n spelare som levererar gott ljud OCH video... Nu måste jag ju shoppa en låda till för att strömma film. Nåja!
Tack för trevliga tips hörrni!

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clubber_Lang wrote:
Ok jag börjar ana att det är squeeze som gäller. Synd bara att det inte finns nå'n spelare som levererar gott ljud OCH video... Nu måste jag ju shoppa en låda till för att strömma film. Nåja!
Jo, det hade varit smutt om SB´n hade hanterat video också. Men det kan ju å andra sidan inte Linns DS-lösningar heller.

/ B

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 13:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Clubber_Lang wrote:
Bill50x wrote:
bengtw wrote:

/ B

Varför slår du inte till på en Mac Mini? Där har du ju både och i en och samma låda...
gearslave wrote:
Mitt budgettips blir det jag själv använder som digital källa i dagsläget: En Mac Mini med en iPod Touch/iPhone som fjärrkontroll. Googla på Remote och iPhone så hittar du info om hur det funkar. LinnGUI kan gå och gömma sig!

Hade en Genki tidigare, och det är inte mycket jag saknar från den förutom möjligtvis att Mac:en kan låta något hårdare/vassare ytterst sällan. Minin kräver förvisso en bra extern dac och jag använder just nu den inbyggda i min receiver (Sherwood RD7502). Det blir dock en bättre dac och tvåkanals-förstärkare vad det lider. Även om Mac:en är bra uppfattar jag Sneaky DS som en bättre musikspelare men jag har inte jämfört sida vid sida.

De stora fördelarna med denna lösning är användarvänligheten. Du navigerar enkelt mellan låtarna med din Touch, och slår du på tv:n kan du njuta av film i 1080p med grym bildkvalitet genom mediaprogrammet OSXBMC, som numer kallas PLEX.

Vill jag rippa en cd-skiva sätter jag bara in den i släden varpå iTunes lägger spåren på hdd som Apple Lossless och hämtar låtinfo samt cover art, och när Minin är klar spottar den ut skivan. Jag behöver inte ens trycka på en knapp eller ha en skärm igång! Remote-applikationen i Touchen uppdateras i realtid och låtarna är spelningsbara så fort de ligger på hårddisken (eller samtidigt som de rippas, detta använder jag mig dock inte av).

Om man kikar på Naimforumet är det många som menar att en Mac med iTunes och en bra extern dac är bättre än Naims dyrare cd-spelare. Inte illa för en manick som klarar musik och video samt allt annat som en dator erbjuder. Jag använder den mindre Minin som går lös på 4995:- eller 4500:- om man är student.

Mvh Mattias

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 14:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ja vad kommer det att gå lös på in alles? Vad är en dac förresten? Det blev ju en snärtig sidodiskussion i tråden som jag inte fattade ett smack av...

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 15:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Vad kan förresten popcorn hour? Är det också skräp avseende ljud?

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man accepterar inlåsningen med iTunes och Apples programvaror/filformat så är väl ca 7000:- ett acceptabelt pris för en kombinerad audio- och videospelare (snygga grejor är det också!). Behöver man köpa till en DAC (Digital Audio Converter) så börjar priset dock närma sig en Sneaky.

Om man senare avser köpa en förstärkare med digital ingång (Linn eller annat) så kan man ju hoppa över en separat DAC i ett inledningsskede. Att uppgradera till en Linn DS (eller Sneaky) gör dock att man måste rippa om sin musik eftersom Linns lösningar inte spelar Apple lossless (såvitt jag vet). Och Apple Mini spelar väl vare sig wav eller flac, eller?

Det skulle behövas lite mer av standardiserade gränssnitt, helt klart!

/ B

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 15:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Clubber_Lang wrote:
Ja vad kommer det att gå lös på in alles? Vad är en dac förresten? Det blev ju en snärtig sidodiskussion i tråden som jag inte fattade ett smack av...
En dac är en Digital to Analogue converter, dvs en låda som omvandlar den digitala signalen till en analog sådan. Detta för att kunna koppla in Mac:en till en vanlig tvåkanalsförtärkare utan digitalingång. Det går även att koppla analogt direkt från Minin, men resultatet blir inte så bra då den inbyggda dac:en inte håller måttet. Har man en stärkare med digital ingång går det naturligtvis fint att använda den. Denna beskrivning är självfallet förenklad, det finns mycket att säga om dac:ar.
Quote:
Vad kan förresten popcorn hour? Är det också skräp avseende ljud?
Popcorn Hour är bra för video, inte för musik.
Quote:
Om man accepterar inlåsningen med iTunes och Apples programvaror/filformat så är väl ca 7000:- ett acceptabelt pris för en kombinerad audio- och videospelare (snygga grejor är det också!). Behöver man köpa till en DAC (Digital Audio Converter) så börjar priset dock närma sig en Sneaky.

Om man senare avser köpa en förstärkare med digital ingång (Linn eller annat) så kan man ju hoppa över en separat DAC i ett inledningsskede. Att uppgradera till en Linn DS (eller Sneaky) gör dock att man måste rippa om sin musik eftersom Linns lösningar inte spelar Apple lossless (såvitt jag vet). Och Apple Mini spelar väl vare sig wav eller flac, eller?

Det skulle behövas lite mer av standardiserade gränssnitt, helt klart!

/ B
Ja, 7000:- för både film och musik samt allt annat som en dator medför är ju riktigt bra. Antar att du räknade in iPod Touch i denna kalkyl? Med iPoden får man ju förutom fjärrkontroll dessutom en bärbar musikspelare av rang. Jag har tidigare lekt lite med PC-baserade lösningar, och det är inte samma spelplan som en Mac med Leopard varken när det gäller ljud, bildflyt, konfiguration eller användarvänlighet.

iTunes spelar inte flac, tyvärr. Det är dock väldigt enkelt att konvertera nedladdat material till Apple Lossless. Det man gör är man ändrar packningen av filen, detta går fort och man behöver alltså inte rippa om sina skivor. Jag rippar mina skivor till Apple Lossless och konverterar nedladdade flac till Apple Lossless, funkar bra! iTunes spelar även wav utan problem. Kan dock hålla med om att vi behöver en standard, och att den borde rimligtvis bli flac. iTunes största svaghet är just bristen på flac-kompatibilitet.

Mvh Mattias

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

/ B [/quote]

Ja, 7000:- för både film och musik samt allt annat som en dator medför är ju riktigt bra. Antar att du räknade in iPod Touch i denna kalkyl? Med iPoden får man ju förutom fjärrkontroll dessutom en bärbar musikspelare av rang. Jag har tidigare lekt lite med PC-baserade lösningar, och det är inte samma spelplan som en Mac med Leopard varken när det gäller ljud, bildflyt, konfiguration eller användarvänlighet.

iTunes spelar inte flac, tyvärr. Det är dock väldigt enkelt att konvertera nedladdat material till Apple Lossless. Det man gör är man ändrar packningen av filen, detta går fort och man behöver alltså inte rippa om sina skivor. Jag rippar mina skivor till Apple Lossless och konverterar nedladdade flac till Apple Lossless, funkar bra! iTunes spelar även wav utan problem. Kan dock hålla med om att vi behöver en standard, och att den borde rimligtvis bli flac. iTunes största svaghet är just bristen på flac-kompatibilitet.

Mvh Mattias[/quote]

Finns plugin som möjliggör att spela upp flac från sin itunes.

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 17:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo, det finns det. Fluke heter programmet. Enda problemet är att flac filer i iTunes inte hittas av Remote-mjukvaran i iPod Touch. Inget problem om man inte använder iPod Touch som fjärr alltså.

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00