selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Upp eller nedgradering?
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 10:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tänkte höra vad ni andra tycker här... tänker jag konstigt kanske :?:

Mitt system idag:

Unidisk 2.1
Exotik
2250
Majik 140

Basik med Akito och K5
LK1 som Riaa

( LK1:an eller eventuellt kanske Basiken har nu gett upp.. :( )

Kör detta passivt och kommer nog att fortsätta med det ett bra tag till då ekonomin är lite ansträngd just nu efter att ha köpt hus som skall renoveras.

Är nöjd med detta system som tyvärr inte har fått någon "riktig" installation ännu. Så det skulle säkert kunna bli betydligt bättre!

Det jag länge har "trånat" efter är en LP12:a. Idag spelas ungefär CD mot vinyl 50-50. Jag vill dock inte lägga till några direkta pengar.

Min kanske knäppa tanke är därför:

Sälja följande:

Unidisk: 20 000 kr ?? (har ju tappat mycket i andrahandsvärde)
Exotik: 15 000 kr
2250: 12 000 kr

Behålla Majik 140

Det ger 47 000 kr.

Köpa:

Nya Classik Music 17 500 kr
Nya LP12 Majik 29 000 kr
Lejonklou slipsik 4 8200 kr

Det blir ju ungefär samma pengar. Det blir ju också ett snyggt smidigt system.

Frågan är ju bara hur mycket sämre det kan tänkas bli? Jag byter ju ner mig på för, slutsteg samt CD, men samtidigt får jag ju en 12:a i systemet och slipper vänta några år med det :D

Fasen.... kan ingen öppna en Linn butik i Umeå så man kan lyssna lite mer själv :idea:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En 12:a kommer du inte att ångra

Antar av din beskrivning att du inte är intresserad av DS annars
hade ju en Majik DS varit ett bättre alternativ...

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om din LK1 är trasig så kan du uppgradera din Exotik med ett inbyggt riia antingen Linns eget för 4500:- eller Lejonklou Hudik, båda är riktigt bra.

Om jag skulle vara dig så skulle jag nog försöka hitta en beg LP12 som är bra utrustad istället för att köpa en ny det dyker upp då och då. Du kanske kan byta in din 2.1 mot en LP12 hos någon butik. T&T har många beg Lp12 men priserna där är för höga men ett inbyte kanske kan vara okej.

Har du funderat på DS eller streamers något? Kör själv just nu med LP12 och en Squeezebox och det är riktigt enkelt och bekvämt att använda en sbox.

Du har ju ett bra system som skulle bli ännu bättre med en LP12. Om du köpte dina Majik 140 nya så ska installation ingå i priset annars följer butiken inte Linns krav. Har själv Majik 140 och skillnaden var stor när ett proffs ställt in de.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 13:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mindrunner wrote:

Stämmer! Jag kanske är gammalmodig av mig trots knappa 30 år, men jag tycker det känns lite för knöligt. Gillar inte datorer överhuvudtaget :)

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 13:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Diver wrote:
Om din LK1 är trasig så kan du uppgradera din Exotik med ett inbyggt riia antingen Linns eget för 4500:- eller Lejonklou Hudik, båda är riktigt bra.

Om jag skulle vara dig så skulle jag nog försöka hitta en beg LP12 som är bra utrustad istället för att köpa en ny det dyker upp då och då. Du kanske kan byta in din 2.1 mot en LP12 hos någon butik. T&T har många beg Lp12 men priserna där är för höga men ett inbyte kanske kan vara okej.

Har du funderat på DS eller streamers något? Kör själv just nu med LP12 och en Squeezebox och det är riktigt enkelt och bekvämt att använda en sbox.

Du har ju ett bra system som skulle bli ännu bättre med en LP12. Om du köpte dina Majik 140 nya så ska installation ingå i priset annars följer butiken inte Linns krav. Har själv Majik 140 och skillnaden var stor när ett proffs ställt in de.
Det är ju sant att man skulle kunna byta in 2.1:an, men då är jag ju fortfarande utan CD. Visst har jag tittat lite på DS, men det känns lite för omständigt tycker jag. Men jag kanske har fel... :?

Köpte mina Majik 140 nya och vet att installation skall ingå. Men det är klart att när jag bor nästan 30 mil från butiken så var det inte så enkelt att få dom till mig.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att din idé känns helt ok om du (som jag) hellre spelar LP än CD. Jag skulle dock utan tvekan försöka att hitta en beg LP12. Du får mycket mer musik för pengarna med en beg än med en ny Majik LP12.

Tänk på att om du vill uppgradera Majik 12:an så blir det ganska dyrt. Jag tycker du borde kunna hitta en beg med Ekos arm och Lingo 1 för de pengarna och den är MYCKET bättre.

/C

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classic wrote:
Mindrunner wrote:

Stämmer! Jag kanske är gammalmodig av mig trots knappa 30 år, men jag tycker det känns lite för knöligt. Gillar inte datorer överhuvudtaget :)
Ska man ha en DS-lösning krävs det förstås en dator, för att rippa CD med och/eller köpa musik på nätet. Men om man bortser från det "besväret" så är DS en mycket trevlig lösning. Personligen spelar jag bara vinyl och Squeezebox numera, min CD-spelare kommer nog snart rosta ihop :-)

Den enda nackdelen med en DS-lösning är att man inte har någon nytta med ett visuellt minne. Ibland slår minnet slint och jag minns inte vad en grupp eller artist heter. Men jag vet var i hyllan skivan står och jag minns färgen på ryggen. Det tar max tio sekunder att hitta den skivan. Medan jag letar hittar jag garanterat ett par till jag inte lyssnat på senaste tiden - och så är den kvällen räddad :-)

Vad man däremot kan göra med en digital lagrad musiksamling (som är ordentligt "taggad") är att söka efter enskilda låtar, genre osv på ett sätt som bara inte är möjligt i sin skivhylla.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 09:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Efter goda råd från Andkan (Anders) så blir det att behålla 2.1:an. Inser att det blir alldeles för dålig affär att sälja den då priserna rasat sen jag köpte den. Sen är det ju också en riktigt bra maskin!

Kommer att försöka hitta en begagnad Majik förstärkare av nya modellen och göra mig av med Exotiken och 2250. Det borde ge ett bra start tillskott till en LP12. Samtidigt får jag ju Riaa i Majiken eftersom LK1:an har gett upp.

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00