selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 14:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej hej...

Ja det börjar väl bli läge att skaffa sig nå'n mediaspelare...
Som den snåle fan jag är så kommer jag inte att shoppa ens en sneaky DS utan tittar på billigare alternativ.

Det jag undrar är vad ni tror/vet/har hört om andra spelare, typ squeezebox eller dvico tvix. Det känns som att det vore käckt att kunna spela upp filmer också när man ändå skaffar pryl. Så en tvix verkar spännande men hur är det då med musikåtergivningen?
Nå'n som kan tycka till och ge förslag osv?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Squeezeboxen spöar samtliga mediespelare i musikåtergivningen och är så vitt jag vet det enda alternativet under Sneaky DS!

En Squeeze Box för musik tillsammans med en Tvix, appletv eller Popcorn för film och bilder är nog en bättre helhetslösning om man vill att det ska låta någorlunda :?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 16:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Sondek wrote:
Squeezeboxen spöar samtliga mediespelare i musikåtergivningen och är så vitt jag vet det enda alternativet under Sneaky DS!

En Squeeze Box för musik tillsammans med en Tvix, appletv eller Popcorn för film och bilder är nog en bättre helhetslösning om man vill att det ska låta någorlunda :?
Förbannat!

Min budget kommer att bli bra nog ansträngd eftersom det även är dags att köpa center och bakhögtalare i närtid.
Det låter som en bra lösning det där men det skenar ju snabbt upp i dryga 7 000 kr.

Kan ingen ljuga och säga att tvix (eller motsvarande maskin som klarar både ljud och bild) är superb både i film- och musikåtergivning? :wink:

Har någon provlyssnat på tvixen och hört om det är katastrof eller ok?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ska försöka ljuga :? Har både en tvix och en sneaky... Tvixen är klart bättre :shock: :shock: :D
Nä skämt och sido tvixen kan du använda som ljudspelare om du druckit en platt öl eller nått. Bättre än så är den inte.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 17:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Haha!!

SKÖNT!!111 :o

Finns det nå'n annan spelare än tvix som levererar både ljud och bild och som i så fall har en musikåtergivning som inte motsvarar att bli skjuten i ansiktet?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kaleidescape fixar både ljud och bild i hela huset, men då känns Linn billigt...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 21, 2008 09:15 
Ny Medlem
Ny Medlem

SB:s analoga utgång kan du glömma, den levererar inte musik. Man måste alltså också ha någon form av DAC. En begagnad Numerik är kanske bästa alternativet.
Jag har jämfört SB kopplad digitalt in i 5103-försteget med cd-spelaren i Classik music (analogt in i 5103). SB:n fick totalt sett stryk, men hade vissa kvaliteter som ändå inte gjorde valet kristallklart.
Slutsatsen kan ändå bara bli en - spara till en Sneaky DS och lira i en helt annan division.
(Övrig testutrustning: 2*5125 in i aktiva Ninka)

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 21, 2008 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt klart så lirar Sbox betydligt bättre med en annan DA kör själv den till en Exotik +DA. Men jag tycker inte att Sbox är så dålig analogt men det beror nog på hur man ska använda den. Har själv kört den som ett komplement till LP12 och det har fungerat riktigt bra. Lätt att använda och snabb access till den digitala musiken.

Skulle inte själv köpa en extern DAC till Sbox då är det bättre att köpa något bättre från början. Men en Sbox är annars ett bra sätt att komma igång med den nya tekniken för att sedan köpa en DS när ekonomin tillåter.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 22, 2008 08:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Helt klart så lirar Sbox betydligt bättre med en annan DA kör själv den till en Exotik +DA. Men jag tycker inte att Sbox är så dålig analogt men det beror nog på hur man ska använda den. Har själv kört den som ett komplement till LP12 och det har fungerat riktigt bra. Lätt att använda och snabb access till den digitala musiken.

Skulle inte själv köpa en extern DAC till Sbox då är det bättre att köpa något bättre från början. Men en Sbox är annars ett bra sätt att komma igång med den nya tekniken för att sedan köpa en DS när ekonomin tillåter.
Exakt en sbox + dac kanske inte blir så mkt dyrare att gå på en sneaky då ?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 22, 2008 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag inte minns fel så föredrar Anders på Tonläget analogutgången, bättre på tume dem (i de flesta fall) även om det inte låter lika vackert..

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 22, 2008 19:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Exakt en sbox + dac kanske inte blir så mkt dyrare att gå på en sneaky då ?
Nja...i mitt fall handlar det om minst det dubbla.... Jag köpte en SB3 för 2200:- och en "begagnad" (den var 2 veckor gammal) DA9 för 3500:-... Summa 5700:-...och en bra bit under vad en Sneaky kostar.... Nu har jag inte hört Sneakyn så jag kan inte säga hur mycket bättre den är... att den är bättre har jag inget tvivel om. Men för mig är det för mycket att lägga ut 12k på ett bräde, i alla fall just nu....men hade jag pengarna så...
Men de dryga 6k som blir "över" kan jag faktiskt hitta andra användningsområden för....t.ex. en uppgradering av hörlursriggen, eller en bättre PU+Riaa eller.... nåt annat...

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 23, 2008 06:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
SB3 för 2200:-

Okey det lät som överkommligt. Kanske man skulle köpa en sådan till sovrummet =) För närvarande kör jag en nokia 810 för att streama musik till min tivoli Pal. Visst kan man köra SB Via WLAN eller måsta man dra kabel ?

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 23, 2008 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Quote:
SB3 för 2200:-

Okey det lät som överkommligt. Kanske man skulle köpa en sådan till sovrummet =) För närvarande kör jag en nokia 810 för att streama musik till min tivoli Pal. Visst kan man köra SB Via WLAN eller måsta man dra kabel ?
SB3 kan man få för 1600 idag... Computer City och Siba...

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 23, 2008 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1600 kr Det är ju nästan gratis :D Perfekt om man vill fylla hela huset med musik.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 23, 2008 22:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mitt budgettips blir det jag själv använder som digital källa i dagsläget: En Mac Mini med en iPod Touch/iPhone som fjärrkontroll. Googla på Remote och iPhone så hittar du info om hur det funkar. LinnGUI kan gå och gömma sig!

Hade en Genki tidigare, och det är inte mycket jag saknar från den förutom möjligtvis att Mac:en kan låta något hårdare/vassare ytterst sällan. Minin kräver förvisso en bra extern dac och jag använder just nu den inbyggda i min receiver (Sherwood RD7502). Det blir dock en bättre dac och tvåkanals-förstärkare vad det lider. Även om Mac:en är bra uppfattar jag Sneaky DS som en bättre musikspelare men jag har inte jämfört sida vid sida.

De stora fördelarna med denna lösning är användarvänligheten. Du navigerar enkelt mellan låtarna med din Touch, och slår du på tv:n kan du njuta av film i 1080p med grym bildkvalitet genom mediaprogrammet OSXBMC, som numer kallas PLEX.

Vill jag rippa en cd-skiva sätter jag bara in den i släden varpå iTunes lägger spåren på hdd som Apple Lossless och hämtar låtinfo samt cover art, och när Minin är klar spottar den ut skivan. Jag behöver inte ens trycka på en knapp eller ha en skärm igång! Remote-applikationen i Touchen uppdateras i realtid och låtarna är spelningsbara så fort de ligger på hårddisken (eller samtidigt som de rippas, detta använder jag mig dock inte av).

Om man kikar på Naimforumet är det många som menar att en Mac med iTunes och en bra extern dac är bättre än Naims dyrare cd-spelare. Inte illa för en manick som klarar musik och video samt allt annat som en dator erbjuder. Jag använder den mindre Minin som går lös på 4995:- eller 4500:- om man är student.

Mvh Mattias

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00