selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 02:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon May 12, 2008 19:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Behöver lite råd av er på forumet...

Har i dagsläget Dynaudio 72 som drivs av en Rotelkombo RC03/RB06. Källor är SB3/Rotel RCD965BX för den digitala delen, samt en Linn Basik/Akito/AT95E för det analoga (samt en gammal radiodel...).

Sitter och funderar på hur jag går vidare nu... Slog på vinylen efter några veckor med SB3....och känslan var wow! Mer känsla, mer "liv" i brist på annan beskrivning... även om det kanske inte lirar lika exakt så är det i alla fall mer liv och känslor i framställningen...

Har funderat på att byta slutsteg (hade hemma ett Musical Fidelity X-P200 i helgen och det var ett klart lyft jämfört med mitt Rotelsteg....) och det skulle ge ett lyft till hela anläggningen. Fast jag funderar också på att köpa in ett separat Riaa-steg för att lyfta vinylen...frågan är hur högt upp man måste gå för att få ett ordentligt lyft...(har haft hemma ett Nad PP2 och det var inte något större lyft....). Alternativt köpa in en Linn Axis - hur stort är steget upp då (jag vet att de inte längre servas av Linn...men betyder det att man är körd om elektroniken ger upp?), eller ska man spara pengar till en annan spelare i lite högre klass (typ nya Rega P3-24)?
Drömmer om en LP12 men det blir väl lagom tills man fyller 50...(om 16 år....).
Lite rörigt...men jag skulle uppskatta råd om hur man går vidare nu...

Mvh
Andreas

Post subject:
PostPosted: Mon May 12, 2008 19:49 
Moderator
Moderator

Om det är en LP12 du vill ha... spara då pengar till en! Äldre begagnade är bra köp om de är i bra skick, och man inte vill slanta upp till en ny.

En ny skivspelare ger bäst resultat för att få förbättring hemma. Sälj för all del inte Basiken och byt mot en Rega eller något innan du i så fall gjort en ordentlig utvärdering över vad som egentligen är bäst.

Om bättre CD-prestanda lockar är både Genki och Ikemi prisvärda nu.

Post subject:
PostPosted: Mon May 12, 2008 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Några förslag:

RIAA: Lejonklou http://www.lejonklou.com

Skivspelare: Axis eller LP12, är din Akito-arm ok så kan du behålla den
och sälja Basiken-spelaren med den arm som sitter på den nya spelaren
om inte den armen är bättre förstås. J a g skulle inte köpa en ny Rega ist
för en Axis/LP12... (inget ont om Rega dock).

CD: Beg Ikemi eller Genki, men är du inne på att streama musiken som
du gör idag så kan en Linn Sneaky DS vara mer intressant.

Behåll Rotel-förstärkeriet tills du har bytt skivspelaren och/eller digital-
käll/källor. :)

/M

Post subject:
PostPosted: Mon May 12, 2008 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag var du skulle jag göra något av tre nedanstående saker:

1. Köp ett beggat LP12-verk (5K) flytta över Akiton och voila du har en bra LP12:a Behåll Basik-verket tills du uppgraderar armen. Då du säljer hela Basiken.

2. Sälj Basiken och köp en komplett LP12:a Borde gå att få till det bytet för 6K

3. Rippa alla riktigt bra vinyl sälj allt och köp en Linn Sneaky DS.

Post subject:
PostPosted: Mon May 12, 2008 21:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för alla svar! Det kom snabbare än vad jag hade trott... :o

Men i alla fall - jag är inte intresserad av att köpa en ny CD...jag är helt förlorad till DS-vågen (tyvärr räcker inte pengarna till för att köpa en Sneaky ännu...). Min budgetlösning heter SB3...och det låter i mina öron riktigt bra....

Skivspelare...hmm...låter klart intressant don Tomasos förslag, kanske allra mest med ett byte för 6k... faktiskt något som jag ska ta en rejäl funderare på. Det som är aktuellt är efter sommaren (måste bunkra ihop lite pengar...skatteåterbäring ger plus och semester ger minus....)

Tack för alla tips - fler mottages gärna.

/Andreas

Post subject:
PostPosted: Mon May 12, 2008 23:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

I all enkelhet skulle jag hålla ögonen öppna för gamla sortens Majik-I (med phono MM-steg) om jag var i din situation.

Basiken är en helt okej källa och source first i all ära men det skadar nog inte att provlyssna att byta i mittenpartiet i det här fallet. Majik-I brukar gå för en bra bit _under_ 5k också...

Post subject:
PostPosted: Tue May 13, 2008 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker helt klart att du ska skaffa en LP12 före du byter något annat. Jag hade själv en Basik före jag skaffade LP12 och det jag insåg då var att jag skulle köpt en LP12 långt tidigare.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 27, 2008 17:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Efter en vecka i Egypten utan musik...eller i alla fall utan den musik som man får välja själv...och NÄR den spelas...så har intresset för uppgradering återvänt...

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det intressant att göra ett byte till en 12:a...men var hittar man lämpliga 12:or för det ändåmålet? (I "svaga" ögonblick är jag inne på att beställa en DA9 från Harmony Design....).
Tonläget, Takt o Ton och High Fidelity har jag koll på via deras hemsidor...finns det fler ställen man ska kolla? Att köpa via Ebay känns lite riskabelt...man vill ju gärna kolla på grejerna innan...

Vilken 12:a skulle jag få för 6-8k med ett inbyte av en Basik/Akito?

Mvh
Andreas

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 31, 2008 00:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kolla också Ljudkompaniet i Uppsala. De har dock inte sina begagnade grejor på sin hemsida så man måste ringa eller besöka...

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00