selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 13:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rippa skivor
PostPosted: Fri Jul 11, 2008 07:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ni som testat rippa skivor från EAC och Rippstation är någon ljudmässig skillnad när man spelar upp dom i DS spelaren sedan?

micke

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 11, 2008 07:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag tror detta har diskuterats i andra trådar men osäker vilken. det verkar finnas olika åsikter om det skiljer sig.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 11, 2008 18:42 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Visst skiljer det, till EACs fördel. Tillräckligt för att man till undvika Ripstation. Sen kan man trixa lite med EACs inställningar också för att optimera ytterligare. Sen spelar det roll vilken dator/CD-läsare man använder också. Har man tillgång till olika rippmöjligheter på kan det vara lönt att testa. Men redan med Ripstation från min bärbara fick min UniSC redigt med pisk av min Sneaky DS.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 13:12 
Ny Medlem
Ny Medlem

Om man rippar cd-skivor till flac format så ska det inte vara någon skillnad på ljudkvalitet. Flac är nämligen lossless vilket betyder att man exakt kan återskapa orginalinformationen.

Så eventuella ljudskillnader torde i så fall ligga i uppspelningen som av någon anledning behandlar olika flac-filer på olika sätt (i så fall en dålig uppspelare). Rätta mig gärna om jag har fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flac

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

iasion wrote:
Så eventuella ljudskillnader torde i så fall ligga i uppspelningen som av någon anledning behandlar olika flac-filer på olika sätt (i så fall en dålig uppspelare).
Om du tycker att Klimax DS och de andra av Linns DS spelare är dåliga så har du rätt! :wink:

Satsa på EAC om du vill ha bra FLAC filer till din Linn DS. Det är mitt råd. Kolla i de andra EAC trådarna om hur du ställer in EAC. Kolla sen samma låt rippad med dina olika CD läsare på en Linn DS och välj den som låter bäst till att rippa alla dina skivor. Det är det minsta du bör göra innan du rippar någon större mängd CD. Det ÄR stor skillnad och definitivt värt det. Sen har du säkert teoretiskt rätt, men jag följer hellre praktiken i de fall de skiljer sig åt. :D

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 10, 2008 21:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Flac-delen skiljer inte utan det handlar om bra programmet ihop med cd-läsare är på att läsa skivorna.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00