selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 08, 2008 22:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Efter man skrivit villket språk ska man ju skiva in namn på UpNP servern skrev vad jag uppkallat min nas till Nas1 blir det rätt då?Har lagt in 1st bild på Qmultimedia det är det enda Monky median ser som finns skivorna är där inte vad fan har jag gjort för fel?

Micke

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 08, 2008 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TS, nu ändrade jag location oxå, och då kom filerna upp på Twonky!
Tackar ännu en gång!

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 08, 2008 22:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Stephan wrote:
TS, tack för infon, min Twonky hittade förstås ingenting när jag tryckte på i-ikonen, puh,
Skall Twonkys "music tree" göras identiskt med den jag valt i EAC?
Typ:Genre/Artist/Skiva-årtal/låtnummer-låt

Eller är det något helt annat...
1 Kolla att du angett rätt sökväg till musikfilerna (se mitt förra inlägg).

2 Har du låtit Twonky uppdatera mediabibilioteket (om inte tryck på "Rescan content directories")?

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 08, 2008 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Exakt detta gjorde jag!

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 08, 2008 22:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Minge wrote:
Efter man skrivit villket språk ska man ju skiva in namn på UpNP servern skrev vad jag uppkallat min nas till Nas1 blir det rätt då?Har lagt in 1st bild på Qmultimedia det är det enda Monky median ser som finns skivorna är där inte vad fan har jag gjort för fel?

Micke
Jag skulle låta namnet vara kvar dvs. TwonkyMedia [%HOSTNAME%]
Om du döpt din nas till Nas1 är det [%HOSTNAME%]

Ligger skivorna i mappar eller har du lagt in alla filer under Qmultimedia?

Kolla att du angett rätt mediatyp för den sökväg du specificerat.

Har du skannat för nytt innehåll?

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 08, 2008 22:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

DÅ kan men ju bara skiriva TwonkyMediaNas1 eller?Dom ligger bara i mappar på Nasen för tillfället ska testa att nästa skiva jag rippar ska jag skriva Z:/Qmultimedia/musik så kommer den väl rätt in där?Ska kolla om den hittar nåt om jag uppdaterar.

Micke

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 08, 2008 23:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det ligger en fil i Twonkyn nu mend et kan ju bero på att jag döpte båda min skivorna i Batch filerna till Flac ska man skriva typ Abba,The Police där istället?

Micke

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 08, 2008 23:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Mitt tips är att du rippar dina musikfiler i mappar som du döper på lämpligt sätt och sedan lägger över mapparna med musikfiler i den mapp som du tänkt använda på QNAPen (t. ex. Qmultimedia).

Om du ska rippa skivan "Killers" med Iron Maiden lägger du förslagsvis de musikfiler som det program du använder gör i en egen mapp för den skivan (om programmet inte redan gör en mapp), t. ex.

"Iron Maiden - Killers"

och flyttar sedan hela den mappen (med musikfilerna i) till den mapp på QNAPen som du vill använda dig av (och som du vill att Twonky söker av).

Tänker du lägga flera typer av mediafiler (bilder, musik, video etc.) i Qmultimedia kan du skilja på de olika typerna av mediafiler genom att använda olika undermappar, t. ex. en mapp för musik, en för bilder och en för video.

Om du skapar en undermapp som heter "Musik" i mappen Qmultimedia och lägger dina musikfiler/mappar i den undermappen blir sökvägen du anger i Twonky (för musikfiler):

/Qmultimedia/Musik

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 08, 2008 23:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur får man smidigast över dom till Qmultimedia?När dom är över där sedan kan man ta bort den gamla mappen?

Micke

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 08, 2008 23:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

I Windows "mappa" Qmultimedia som nätverkshd (Z-kolon) mha t. ex. QNAP Finder (Tools/Map Network Drive) och kopiera mapparna/filerna över till målmappen.

Och ja det är bra att spara musikfilerna på mer än ett ställe (backup) för att undvika att behöva rippa om allt om något skulle hända med hårddisken på QNAPen.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle du inte besöka anders o kopiera inställningarna på hans QNAP elt ta med dig hans QNAP/Sneaky hem?
Enkelt att felsöka om man har facit i ett fungerande system...

När jag köpte min DS tog jag med min PC o kollade att LinnGUI/config hittade Anders grejjer.
Tog sedan med mig hans NAS hem för att vara säker på att min DS/switch etc funkade innan jag dunkade in min NAS.
Har tipsat Anders om denna strategi för att minimera supporten för hans kunder.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 07:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Felet jag gjort är ju att när jag rippat från Rippstation så har jag skrivit att skivan skall gå till Z: inget specifikt ställ så den ligger bara som en mapp i nasen inte i tex Qmultimedia måste ju för fn skiva riktig sökväg vart skivan skall.Skall testa lägga den skivan först på hårdisken i datorn för att sendan skicka den till nasen då har man ju backup men går det då skicka till tex Z:/Qmultimedia/musik kommer den rätt då?

Micke

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 09:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Minge wrote:
Felet jag gjort är ju att när jag rippat från Rippstation så har jag skrivit att skivan skall gå till Z: inget specifikt ställ så den ligger bara som en mapp i nasen inte i tex Qmultimedia måste ju för fn skiva riktig sökväg vart skivan skall.Skall testa lägga den skivan först på hårdisken i datorn för att sendan skicka den till nasen då har man ju backup men går det då skicka till tex Z:/Qmultimedia/musik kommer den rätt då?

Micke
Det handlar inte om rätt/fel utan om att ställa in sökvägen i Twonky så att Twonky vet var musikfilerna finns (och att se till att Twonky söker av mappen och uppdaterar sin databas). Dvs. du kan använda vilken mapp du vill men du måste ställa in Twonky att söka av den mapp du valt att använda för att Twonky ska hitta något. Qmultimedia är en fördefinierad mapp på QNAPen som är avsedd för just detta ändamål men det torde funka oavsett vilken mapp du använder. För att minimera antalet sökvägar är det smidigt att bara behöva peka Twonky mot en "huvudmapp" för musik etc. T. ex. så som jag beskrivit ovan.

Jag rekommenderar att rippa och spara musikfilerna lokalt först (dvs. på datorns hd) för snabbare "rippning" och när du har rippat klart, kollat taggar etc. kopiera över filerna till den mapp på QNAPen du vill använda.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 09:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK då fattar jag men metataggarna skall kollas i innan jag skickar över dom till Nasen men då kan jag väl eftersom jag gjort en mapp som heter Musik i Qmultimedia skriva Z:/Qmultimedia/musik och skicka över mappen då kommer den väl rätt?

Micke

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 19:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu fungerar det tack för all hjälp.Nasen går det få så den går ner i standby?

Micke

Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00