selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 22, 2025 07:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jun 25, 2008 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänkte bara tipsa om webbläsaren Firefox 3 som nyligen släpptes och att den funkar bra med Selleri. I Safari hade i varje fall jag strul med att se nya inlägg sen senaste besök, men med FF verkar det funka helt ok.

Googla på Mozilla Firefox så får Ni träffar ...

En fråga! Går det att köra med Firefox på PC eller är man hänvisad till deras IE ?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 25, 2008 20:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Alla varianter av Firefox finns här:

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all.html

PostPosted: Wed Jun 25, 2008 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
En fråga! Går det att köra med Firefox på PC eller är man hänvisad till deras IE ?
Det går alldeles utmärkt att köra Firefox under Windows. Det har jag gjort i flera år. Firefox tre presenterar dock ibland sidorna lite annorlunda än tvåan och Firefox ibland lite annorlunda än IE. Men det är inga avgörande skillnader.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 06:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Peter 18 wrote:
I Safari hade i varje fall jag strul med att se nya inlägg sen senaste besök, men med FF verkar det funka helt ok.
Hmm... vad kör du för version av osx och safari?

/M

PostPosted: Thu Jun 26, 2008 06:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Tänkte bara tipsa om webbläsaren Firefox 3 som nyligen släpptes och att den funkar bra med Selleri. I Safari hade i varje fall jag strul med att se nya inlägg sen senaste besök, men med FF verkar det funka helt ok.

Googla på Mozilla Firefox så får Ni träffar ...

Jag tycker nog att Safari är en mycket mer stabil browser än firefox på mac-plattformen.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kaitenage wrote:
Peter 18 wrote:
I Safari hade i varje fall jag strul med att se nya inlägg sen senaste besök, men med FF verkar det funka helt ok.
Hmm... vad kör du för version av osx och safari?

/M
OS X Leopard 10.5.3 Safari senaste varianten. Har inte siffrorna i skallen just nu. :wink:

Bra att man kan köra FF på Windows plattformen. Tycker att trean funkar snabbare med Selleri än med Safari.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Konstigt borde funka, är inga problem för mig. Kör OS X 10.5.4 och Safari 3.1.1 vilket är senaste av båda. Testa skillnaden i hastighet mellan Safari och Firefox 3 på selleri, ff var snabbare. För mig är det Safari som gäller då inte tre fingrars tillbaka och framåt inte funkar i ff. Men hade jag haft en mac utan Multi-Touch-styrplatta skulle jag köra ff.

Btw på vilket sätt funkar det inte? Är det mellan olika inloggningstillfällen eller när du är inloggad redan...

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag får problem när datorn skall visa "inlägg sen senaste besöket" det kommer upp en ruta där det står att inga nya inlägg har gjorts, trots att jag kan se att så är fallet. Det går att komma runt problemet genom att gå in på ett inlägg som har gjorts efter senaste besöket och sedan kan jag få upp dom andra inläggen som är gjorda. Jag tröttnade på att behöva göra detta och prövade med FF och det var bättre, dvs inläggen efter senaste besök funkade, eller snarare de visades i ordning.

Vet inte vad som orsaker det hela men det har varit ett irritationsmoment ett tag. Som sagt det funkar med FF så jag får väl fortsätta med dom.

Tror inte att Leopard 10.5.4 är släppt ännu men jag kan ha fel. Själv har jag 10.5.3 och väntar på 4 an.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Tror inte att Leopard 10.5.4 är släppt ännu men jag kan ha fel. Själv har jag 10.5.3 och väntar på 4 an.
Hmm... Är nog 10.5.3 jag kör ser iaf att det verkar vara senaste på apples hemsida och senaste Programuppgraderingen jag har laddat in. Men dock står det när jag kollar i Om Finder "Finder version 10.5.4" konstigt vad står det för dig där?

Vad gäller Safari kan du testa ominstallera det. Men är nog bättre att avinstallera det med tex programet AppCleaner sedan installera det igen istället föratt bara kasta mappen. Hade ett problem med ff 2.0.14(tror jag det var) där fick jag tillbaka samma problem om jag bara kastade mappen och ominstallerade men funkade perfekt om jag använde AppCleaner.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 19:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Clas wrote:
Peter 18 wrote:
Men dock står det när jag kollar i Om Finder "Finder version 10.5.4" konstigt vad står det för dig där?
Du blandar ihop Finder (applikationen) och OSX (operativsystemet). Även om Finder är väääääldigt inbakat i osx så är det två separata program, därav olika versionsnummer. Inget konstig alls egentligen.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som sagt Finder och OS X är olika saker. Men visst jag kollade Finder där står det 10.5.4 Hmm märkligt men jag väntar fortfarande på 10.5.4 till Leoparden !!

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte konstigt att om det är olika saker men tycker ändå det är väldigt konstig benämningar. Bättre att ha dem i takt med varandra. Och är det så man vill göra en uppgradering av bara Finder kan man kalla den 10.5.3.1 istället då går det inte att blanda ihop dem eller totalt annorlunda benämningar.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 27, 2008 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är såhär att Finder är en viktig del av OS Leopard 10.5.3 och Apples andra OS. Kan hålla med dig att det är lustigt att det är olika versioner men så är det i varje fall. :?

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 01, 2008 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vid närmare koll på saken har jag insett att jag har 10.5.4 både på Finder och OS X. :D

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 01, 2008 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I går kväll släppte Apple version 10.5.4 till Leoparden och den är numera installerade i min lilla Mini och fungerar förträffligt. Har varit Mac ägare sen 2005 och har märkt att Apple släpper nya versioner ie uppgraderingar av sina OS i ett rasande tempo. :lol:

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00