Peter 18 wrote:
Kopplade in strömmen till ett jordat uttag i köket som jag har använt för stereon sen tidigare...
En fråga, Peter 18: Har du jämfört ordentligt med att ha stereon ansluten till ett uttag i rummet där anläggningen står? Jag vill uppmana till kritisk utvärdering i detta läge, då du är inne på att installera grövre kablar, som enligt min erfarenhet inte nödvändigtvis kommer att innebära en högre ljudkvalitet.
Att ha 25 meter i 0.75 kvadrat är inte lagligt när det gäller skarvdosor, men det behöver inte vara dåligt ljudmässigt. Längden kabel är framförallt INGET att hänga upp sig på, det är
många fler meter till kraftstationen och kablarna dit är av aluminium!
Jag påpekar detta för att det är lätt att tänka "ju mer desto bättre" i alla hifi-sammanhang (en sjuka som är väldigt tydlig i hifipressen), men den regeln stämmer i stort sett ALDRIG. Inte vad gäller effekt, inte vad gäller kondensatorbank, vad gäller kabeltjocklek, antal högtalarelement, storleken på dem eller något annat.
Finns det någon enkel regel som är sann så är det snarare "lagom är bäst". Och lagom måste man prova sig fram till.
Jag är lite nyfiken på hur du upplever att det låter när din 25-meterskabel sitter i ett uttag i stereons rum.