selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Tendaberry
Quote:
Pratade med min handlare idag. Han sade att Majik DS är en Sneaky i "normal Linn design" med display. Den kostar 2.400,- Euro.
Hoppas inte detta stämmer. Vem betalar 10 000 extra för en display och annan design?
Med litet tur är det annan nätdel också! Han hade inte fått något fysiskt ex. än, men den skulle dyka upp inom en vecka eller så.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror säkert att det kan vara samma kretskort/kretslösning som Sneakyn, jag förutsätter nästan det faktiskt (Akurate och Majik Kontrol tror jag har samma kretskort men olika nätdelar).
Däremot så förväntar jag mig att den skall låta mycket bättre!

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Saken är den att det inte finns något "försteg" över huvud taget i Sneaky, volymen regleras digitalt, alltså i mjukvaran. Detta betyder att det låter sämre ju lägre man spelar, eftersom den måste kapa bort mer och mer information. Spelar man högt så är signalkvalitén (om jag har fattat det rätt) däremot i stort sätt opåverkad.
Jag tycker det är att överdriva att säga att det låter sämre ju lägre man spelar. Fakta är att SNR (signal-till-brus-förhållandet) försämras när man sänker volymen. Detta behöver inte innebära att man hör någon som helst försämring om det inte är så att den digitala delen av SNR råkar vara en begränsning redan från början (vilket inte är troligt) eller att man har en slarvigt implementerad skalning av signalen (volymkontroll). Om den kvantiseringsbruset ligger tillräckligt mycket lägre än den analoga brusnivån så är det rimligt att anta att att man inte hör någon prestandaförsämring relaterad till just det faktum att man inte utnyttjar D/A-omvandlaren fullt ut (ur den aspekten). det är nog troligt att prestanda i en Sneaky DS begränsas av andra faktorer än kvantiseringsbrus. Det vanliga är att prestanda begränsas av artefakter relaterade till den faktiska signalen vilka skalas i ungefär samma grad som man skalar nyttosignalen.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 18:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Saxat från Ljudkompaniets hemsida idag;

"Nu är den på gång. Majik DS blir en ren källa, precis som Akurate DS. Den har även en variabel utgång så att den går att koppla direkt till ett slutsteg. (bilden är faktiskt av en Akurate DS, men Majik DS lär se väldigt lika ut...)
Pris: 23 250:--"

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Jag tycker det är att överdriva att säga att det låter sämre ju lägre man spelar.
Hur du menar du, hardcore?

DAC:en är på 24 bitar. Spelar du en 24-bits studio master quality-fil på full volym så finns inga problem andra än DAC-utgångens förmåga att driva kabel etc. Men så fort du minskar volymen från max så har du ju en informationsförlust.

Spelar man en 16-bits fil från en CD så kan man sänka 48 dB från full nivå innan informationsförlusten tar vid.

Korrekt, eller hur?

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Spelar man en 16-bits fil från en CD så kan man sänka 48 dB från full nivå innan informationsförlusten tar vid.

Korrekt, eller hur?
Du menar att när jag digitalt (med 16 bitars upplösning) sänker en signal så har jag fortfarande full upplösning vid -48 dB? Vid vilken nivå har jag då 12 bitar? 8 bitar?

Om jag vid full nivå har 120 dB i rummet vid lyssningsplatsen (OK, ett ganska potent system, och väldigt högt...) så har jag vid 72 dB fortfarande 16 bitar att lyssna på. Rätt uppfattat?

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

12 bitar återstår vid -72 dB och 8 bitar vid -96 dB. Men brusnivån från DAC:en är på samma nivå hela tiden, oavsett signalens volym.

Frågan är om du i praktiken "borde få" 120 dB i rummet vid max volym (bortsett från diverse olinjära begränsningar som att högtalarna inte orkar alltså). Det beror på slutstegets förstärkning och högtalarens känslighet. Oftast ligger den där maxvolymen långt över det praktiskt användbara.

Här kommer ett räkneexempel: Maxvolymen ut från Sneaky är 2 volt. Linns slutsteg har förstärkningen 27 ggr, men max utnivå är nog inte mer än 40 volt (vilket ger 200W i 8 ohm eller 400W i 4 ohm). Då kan man inte använda de översta 3 dB på Sneaky, för att slutsteget överstyr. Kvar är 45 dB sänkning med full upplösning från absolut maxnivå, förutsatt att slutsteget kan lämna så mycket och att högtalarna kan ta emot det. I praktiken tappas det nog några dB till.

Det är upplösningen på 24 bitar som gör en sån här enkel "volymomräknare" möjlig. Med gamla 16-bits DAC:ar lät det förskräckligt när man drog ner volymen under hälften.

Jag måste nog ta och praktiskt testa Sneaky lite mer, tror jag.

Förresten är jag rätt säker på att Majik DS är en Sneaky med bättre nätdel (därmed bättre ljud) och display. Linn gör inte nya kretslösningar i onödan.

EDIT: Räknade vidare lite.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
hardcorelinnie wrote:
Jag tycker det är att överdriva att säga att det låter sämre ju lägre man spelar.
Hur du menar du, hardcore?

DAC:en är på 24 bitar. Spelar du en 24-bits studio master quality-fil på full volym så finns inga problem andra än DAC-utgångens förmåga att driva kabel etc. Men så fort du minskar volymen från max så har du ju en informationsförlust.

Korrekt, eller hur?
Jo, typiskt så ligger de från den digitala sidan (den faktiska digitala informationen) begränsande delarna en bra bit under alla andra störnivåer (brus, spurioser etc. och med normala system även under hörtröskeln) med en 24 bit DAC. M.a.o. så innebär den teoretiska informationsförlust som man gör när man sänker nivån för en 24 bit master ingen faktisk informationsförlust eftersom man faktiskt ändå inte har lyckats bibehålla/höra denna information intakt.

Man kan ju även fundera över (och faktiskt prova) hur många bitar man kan ta bort från en standard 16 bit master innan en Klimax DS återger den sämre än en standard CD spelare utan motsvarande bitar bortkapade.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Man kan ju även fundera över (och faktiskt prova) hur många bitar man kan ta bort från en standard 16 bit master innan en Klimax DS återger den sämre än en standard CD spelare utan motsvarande bitar bortkapade.
Ja, detta är nog det enda vettiga sättet. Det där med om information långt under störnivå ändå är relevant etc är en intressant teoretisk diskussion, men det avgörande är vad man ska använda systemet till.

I detta fall är det njutbar återgivning av musik. Alltså är den främsta utvärderingsmetoden att jämföra njutbarheten vid musiklyssning.

Nämner det bara för att den aspekten nästan alltid glöms bort på andra, mer teknikorienterade, forum när "prestanda" diskuteras.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
I detta fall är det njutbar återgivning av musik. Alltså är den främsta utvärderingsmetoden att jämföra njutbarheten vid musiklyssning.

Nämner det bara för att den aspekten nästan alltid glöms bort på andra, mer teknikorienterade, forum när "prestanda" diskuteras.
En sund inställning. Och skulle man framöver upptäcka några negativa konsekvenser av sin digitala volymkontroll är det ju bara att addera ett försteg.

Men annars är det inte fel att kolla av grundläggande tekniska data först så man inte gör onödig felköp. Att Linn-grejor fungerar ihop kan man väl däremot utgå ifrån... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur en digital volymkontroll fungerar är naturligtvis mycket intressant. Men.. Är det inte mer intressant om den verkligen är bra eller inte? Jag har själv inte hört den variabla utgången. Men de som har hört den säger att den inte är något vidare. Varför detta? Om det ovanstående teoretiska resonemanget stämmer, så borde man kunna sänka volymen "ganska mycket" helt utan kvalitetsförsämring. Ändå fungerar det inte så, eller? Är det kanske så att slutsteget är kasst och att de flesta lyssnat på för+slutsteg när de gjort sin bedömning?

Jag håller på Lejonklou, någon av oss måste faktiskt lyssna! Och sedan sprida kunskapen vidare, förslagsvis här!

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Hur en digital volymkontroll fungerar är naturligtvis mycket intressant. Men.. Är det inte mer intressant om den verkligen är bra eller inte? Jag har själv inte hört den variabla utgången. Men de som har hört den säger att den inte är något vidare. Varför detta? Om det ovanstående teoretiska resonemanget stämmer, så borde man kunna sänka volymen "ganska mycket" helt utan kvalitetsförsämring. Ändå fungerar det inte så, eller?
Det intressanta är givetvis hur det låter. Men att se på saker ur flera aspekter tillför mer information och ger ett säkrare beslutsunderlag. Ta en bild på 1,5 meg och 300 dpi eller så. Jämför denna på din skärm med en bild som är varsamt komprimerad som jpg, storlek typiskt 2-300k. Med rätt komprimering kommer du inte se någon som helst skillnad. Använd dessa två bilder som original för ett tryck i A4 storlek så är det stor skillnad i kvalitet. Denna skillnad hade du kunnat upptäcka på bildskärmen om du antingen förstorat bilden rejält eller tittat på de tekniska data som lagras med bilden.

Jag vill ha så bra kvalitet som möjligt och bara känslan av att jag lyssnar på lägre upplösning än vad fonogrammet innehåller gör att det känns fel. Jag lyssnar på mycket musik som är komprimerat till mp3, typiskt 192-320k, helt enkelt för att jag inte har annat på just den musiken. Men lyssnar jag på en CD vill jag naturligtvis ha den kvaliteten och inte någon 12 bitars system.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 24, 2008 15:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det någon som har hört Majik DS än?

/nyfiken :D

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 24, 2008 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wahlen wrote:
Är det någon som har hört Majik DS än?

/nyfiken :D
Nä men ska göra det så fort den kommer in till hf. Har faktiskt testat och göra några cd-skivor till Flac, var inte så svårt som jag hade tänkt. Om du också finns i stockholm kan vi ju åka dit o lyssna. Är du sugen på den eller vill du bara lyssna på den?

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 24, 2008 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn har ju skruvat upp förväntningarna högt nu med Sneakyn som är är superprisvärd, så det ska bli intressant att höra kommentarer från de som först får chansen till provlyssning.

Till viss del beror ju prisvärdheten också i volymkontrollen/förstegets kvalitet. Om den delen är så pass bra att man inte behöver köpa ett försteg och att sedan källan är någonstans mellan Sneaky och Akurate DS, då är ju Majik ett riktigt fynd. Och det tror jag att den kommer att vara.

Post new topic  Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00