selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 13:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Clas wrote:
Jag anser inte man ska se på slutsteg och högtalare som separata delar i source first utan som playback. Om man har det synsättet fungerar source first klockrent om man enbart ska se ur den musikaliska synvinkeln. Då har vi källa, kontroll och playback kanske så Linn tänker då de infört samlande ordet playback.
Kan du utveckla detta resonemang lite, hänger inte riktigt med :roll:
Om man enbart ska se till de delar Linn säljer alltså elektronik och högtalare. Desto närmare källan desto viktigare är komponenten för det musikaliska resultatet. Vilket skulle betyda Källan Lp12, DS, CD är viktigast sedan Kontrollen med andra ord försteget följt av Slutstegen sedan sist högtalarna som skulle vara minst viktiga. De flesta håller med om de två första Källan och Kontrollen men tror det är få som anser det vad gäller de två sista. Där är det bättre att aktivera med sämre slutsteg istället föratt köra passivt med bättre slutsteg. Vidare tror jag i vissa lägen kan oxå vara bättre att aktivera en bättre högtalare med sämre slutsteg än sämre högtalare med bättre slutsteg. Skrev tror pga att jag kommer inte på någon specifikt fall just nu jag har testat A mot B utan gick mer på en känsla. Men hur som helst kallar Linn ibland slutsteg och högtalare playback. Så då funkar source first utmärkt eftersom man inte bryter mellan slutsteg och högtalare.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 07:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du glömmer att de aktiva korten hamnar framför slutstegen ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Du glömmer att de aktiva korten hamnar framför slutstegen ;)
:D Hehe, sant! Men som vi vet är ju många passiv högtalare bättre än sämre högtalare aktivt med samma slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
... Men som vi vet är ju många passiv högtalare bättre än sämre högtalare aktivt med samma slutsteg.
Har du något bra exempel?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har själv inte lyssnat på det men tex aktiva Ninkas sägs ju vara sämre än dess efterträdare Majik som drivs passivt.

hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
... Men som vi vet är ju många passiv högtalare bättre än sämre högtalare aktivt med samma slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 15:03 
Moderator
Moderator

ulfbnilsson wrote:
Jag har själv inte lyssnat på det men tex aktiva Ninkas sägs ju vara sämre än dess efterträdare Majik som drivs passivt.
Vem, som har lyssnat, säger det? Har det aktiva systemet varit väl justerat?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag läste om en jämförelse på Lejonklou.com där en kille jänfört Majik 140 med Klimax Twin passivt mot Ninka med C6100 (tror jag att det var) som tyckte att Majik var bättre. Men det var ju inte precis samma slutsteg...

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
ulfbnilsson wrote:
Vem, som har lyssnat, säger det? Har det aktiva systemet varit väl justerat?
Jag hade tidigare aktiva Ninka + 5125 kör nu med Majik 140 triampade med C6100. Och det senare är grymt mycket bättre. Men nu är den jämförelsen inte rättvis för chakrastegen är så mycket bättre än tex 5125. Skulle själv inte välja LK100 med aktiva Majik 140 före min nuvarande setup med C6100.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
Ibland tar Linn's talare stooora steg avseende musikalitet - tex:
1/ Passiva 212 med en Klout vs. 4Klout/Keltik
2/ Passiva Komri med C4200'or vs. aktiva 212 med C4200'or

Dock är allt givetvis inte bättre passivt. Oavsett passivt system saknas den aktiva lättheten, drivet, dynamiken o öset.
Är lite beigt passivt...

Mao saknar Keltik rätt ofta. Komri behöver gå aktivt för att allt ska falla på plats.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Är lite beigt passivt...
Kan det sägas bättre? :D

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 24, 2008 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill bara skriva att det så gott som alltid är läge att aktivera. Har Ninka som jag driver aktivt med två st LK 85 och jag var tvungen att byta dom aktiva korten som suttit i LK 85 i cirka 10 år. När jag sedan får tillbaka slutstegen med beggade kort så låter det helt plötsligt annorlunda. Hade det inte varit för att jag själv har hört skillnaden hade jag inte trott att korten gör sådan skillnad. Det skall tilläggas att jag har en Ikemi som källa samt silver kabel mellan källan och slutsteg. Ninkorna har stenfot.

Satt i lyssningsfåtöljen och bara skrattade rakt ut i luften till en skiva. När jag sedan skulle ringa runt till lite kompisar och berätta om detta, för jag ville ju dela med mig av min upplevelse, så sitter tre av dom och kollar på Allsången på Skansen och dom var måttligt roade av min entusiasm. Kan säga att det var värt det lilla helsike jag hade då stereon inte funkade pga av tekniskt strul. Avslutningsvis har jag en polare som kommer hem till mig i morgon em. DÅ mina vänner skall det spelas. Det behöver inte alls vara högt utan det skall vara lite lagom ljudvolym och det kan ju tänkas att kompisen uppskattar ljudet i stereon lika mkt som jag gör. Fast ska sanningen fram så bryr jag mig inte så värst mkt vad han tycker. Jag vet och hör att det låter toppen helt enkelt och det är jag vara nöjd med. :lol: :lol: Här ska spelas och köpas silver skivor så det står härliga till ...

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00