selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 13:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu May 22, 2008 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske är detta ett ämne som har diskuterats utan och innan förut, men jag undrar ändå, eftersom många är erfarna här.

Vad jag funderar på är när i "uppgraderingsspiralen" det är rätt att aktivera. Har blivit lite "biten" när jag lyssnat på aktiva system, verkar finnas en klarhet och nysansrikedom som saknas i motsvarande passiva system. Verkar också som att man kan få bra bastryck utan att behöva spela särskilt högt.

Om man är helt Source first så ska man i mitt fall som mest spelar vinyl först ha bästa möjliga tolva (Keel ekos se, akiva, Linto etc).

Därefter bästa möjliga försteg = Klimax kontrol.

Sedan ska man ha passiva Klimax solos och därefter ska man aktivera?

Vad jag menar är att man innan man aktiverar ska ha bästa möjliga passiva system eftersom jag fått för mig att ett bättre passivt slutsteg är bättre än aktiva sämre slutsteg. Stämmer detta tro :roll:

I ovanstående tänk så kommer jag tyvärr troligen aldrig att aktivera av ekonomiska skäl.

Anledningen att jag funderar är att jag har sett att man ibland kan finna beggade C6100 för ganska rimliga pengar. Ett sådant verkar ju kunna driva Espek. Man verkar också kunna sälja 2250 slutsteg för något så när vettiga priser. Mellanskillnaden + kort är t.ex avsevärt mindre än en keel och bör ge än rätt schysst förbättring?

Tänkte vi kunde resonera lite kring dessa teorier :wink:

Edit: Stavfel

Post subject:
PostPosted: Thu May 22, 2008 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur ser ditt system ut?

Post subject:
PostPosted: Thu May 22, 2008 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh skrev:
Quote:
Hur ser ditt system ut?
LP12(Lingo 2 / Trampolin 2 / Cirkus / Ekos 1 / Adikt) Exotik, 2250, Espek

Fast jag hade i och för sig mest tänkt detta ett generellt resonemang.

Post subject:
PostPosted: Thu May 22, 2008 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Även om det finns många så kallade erfarna "tyckare" här så tycker jag att du skall utgå från dina egna behov och lyssna dig fram till ditt beslut.
Source first allena kan man ju inte gå på och du har ju en riktigt bra LP12 konfiguration.
Aktivera dina Espek du eller så byter du till Majik140 och får mer upplösning men kanske lite mindre Donka Donka :?

Post subject:
PostPosted: Thu May 22, 2008 22:42 
Moderator
Moderator

Det är läget att aktivera i sommar! Linn har kampanj på aktiva kort.

I ditt läge vore det nog inte så dumt att komplettera systemet med en Majik 4100, och därmed få aktiva chakrakort till både den, och din 2250 (via adapter).

PostPosted: Thu May 22, 2008 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja, i varje givet läge har man ju lust att lägga X kronor på stereon, om det inte räcker till en Keel (eller vad det nu är) så gör ju inte aktivering anläggningen sämre? De flesta som kan lägga 100'+ på Källa/Försteg har nog råd med hyfsade slutsteg och högtalare också.

Det som man bör tänka på är dock att det nästan alltid (inte in absurdum, men närapå) blir bättre om man lägger en given resurs på källan istället för högtalarna. Din anläggning skulle exempelvis spela mer musik med Keel även om du bytte till LK100 och Keilidh. Men hur kul skulle det kännas?
Christian wrote:
Sedan ska man ha passiva Klimax solos och därefter ska man aktivera?
Njae, de flesta menar nog att aktivt är oftast är bättre, även med enklare slutsteg (aktivt med 5125 ska till exempel vara bättre än passivt med Solo enligt vissa). Men det där är en djungel, det beror ju naturligtvis på hur bra de passiva filtren är till just den högtalare man jämför med (och hur bra de aktiva filtren är matchade till den högtalaren?).

Om du vill "aktivera" så kan du göra det gratis genom att byta till 5125 och Ninka ;)

Post subject:
PostPosted: Thu May 22, 2008 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
I ditt läge vore det nog inte så dumt att komplettera systemet med en Majik 4100, och därmed få aktiva chakrakort till både den, och din 2250 (via adapter).
:?: Det blir ju billigare att köpa en C6100 och få kort till den om han byter in 2250:n? :D

Post subject:
PostPosted: Fri May 23, 2008 10:25 
Moderator
Moderator

Så sant så sant. Och sen som du skriver... Istället för en C6100 så kan man ju köpa Keel. Kanske är det ändå inte läge att aktivera i sommar, fast man luras ju lätt av dessa kampanjer.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 12:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

det är alltid läge att aktivera 8)

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 07, 2008 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla synpunkter!

Någon som har provat kombinationen?:

2250
5125
Espek

/C

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 09, 2008 22:47 
Site Admin
Site Admin

per wrote:
Så sant så sant. Och sen som du skriver... Istället för en C6100 så kan man ju köpa Keel. Kanske är det ändå inte läge att aktivera i sommar, fast man luras ju lätt av dessa kampanjer.
Aktivt i sommar och Keel i julklapp :idea:

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag anser inte man ska se på slutsteg och högtalare som separata delar i source first utan som playback. Om man har det synsättet fungerar source first klockrent om man enbart ska se ur den musikaliska synvinkeln. Då har vi källa, kontroll och playback kanske så Linn tänker då de infört samlande ordet playback.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Jag anser inte man ska se på slutsteg och högtalare som separata delar i source first utan som playback. Om man har det synsättet fungerar source first klockrent om man enbart ska se ur den musikaliska synvinkeln. Då har vi källa, kontroll och playback kanske så Linn tänker då de infört samlande ordet playback.
Ja, när inte verkligheten stämmer med kartan får man rita om den :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas:
Quote:
Kan du utveckla detta resonemang lite, hänger inte riktigt med :roll:

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony
Quote:
Aktivt i sommar och Keel i julklapp :idea:
Ja och skillsmässa till Nyår :lol:

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00