selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hörlursuttag
PostPosted: Sun Jun 08, 2008 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Satt en sen kväll och ville jämföra två CD-spelare. Med tanke på grannar letade jag fram mina hörlurar och tänkte koppla in dem. Men till min häpnad, inget uttag på min Kairn, inget uttag på 5103, inget uttag på LK140!

Som vän av ordning frågar jag mig, hur gör en Linn-tok som vill lyssna med hörlurar?

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 09, 2008 08:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag valde Kolektor pga. den orsaken. Det är ett sätt...

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 09, 2008 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller så köper man en sådan:
http://www.creekaudio.co.uk/main_produc ... look=obh11
eller en Creek OBH21

Björn

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 09, 2008 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller Naim:s Headline eller en Kinos eller en Kisto eller ... så gör man som Linnofil och använder en Knekt-mojäng (viken kommer jag inte ihåg) som driver.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 09, 2008 12:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Creeks OBH-11 får storstryk av Majiks hörlursuttag.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 09, 2008 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Movie 05 låter fantastiskt bra via hörlursutgången :)

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 09, 2008 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Visst, det vet jag också. Men om man nu - som Bill - inte har någon Majik, eller inte vill lägga ut x1000 kr på ett byte...

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 09, 2008 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
sköldpadda wrote:
Visst, det vet jag också. Men om man nu - som Bill - inte har någon Majik, eller inte vill lägga ut x1000 kr på ett byte...
:-) Jag råkar faktiskt ha en Majik/Kudos hemma för provlyssning. Men att betala 4 papp för att någongång ibland lyssna på hörlurar är inte aktuellt.

Lite lurigt med Majik-namnet eftersom det finns flera generationer och versioner. "Nya" Majik finns såväl i separata enheter och som integrerad förstärkare. Den gamla Majik kan man få ensam eller med phono-steg alt tuner inbyggt. Det är den gamla Majik med inbyggd tuner som puttrar hemma hos mig just nu.

Märkligt att ingen manual på den gamla Majik finns att hämta hos Linn, alla andra apparater verkar ha hamnat på listan.

Jag har lite mjukvaruproblem med "min" Majik, se separat tråd (http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4586), alla är välkomna med någon lösning!

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 09, 2008 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker det är helt sjukt att inte hörlursutgång finns på alla försteg. Majik har men inte Akurate. Så ska man lyssna på vinyl och hörlurar så är det endast Majik Kontroll och Majik I som gäller om man inte ska köra med ett externt riiasteg då fungerar även Kinos. Själv så kör jag med ett Musical Fidelity V3 men det är en ganska stor extern pryl fast den är mindre än en LK låda.

Post subject: Re: Hörlursuttag
PostPosted: Fri Jun 13, 2008 10:36 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bill50x wrote:
Som vän av ordning frågar jag mig, hur gör en Linn-tok som vill lyssna med hörlurar?
Min Kairn Pro har tre volymreglerade signalutgångar. Till en av dessa kopplar jag mina Grado-lurar via en adapter framställd medels ett par lämpliga kablar, två "sockerbitar", en sax och en skruvmejsel. Vet inte om denna lösning fungerar för alla hörlurar och volympreferenser, men själv kan jag alltid få till den ljudstyrka jag önskar. (Jag får i regel dra upp volymen cirka 20 punkter (av 100) högre än vid högtalarspel.)

Säkert kan man få ett bättre resultat med lödning i stället för sockerbitar, men redan min fulvariant klår i mina öron den 3000 kronors hörlursförstärkare från Musical Fidelity jag jämförde med.

/Tor

PostPosted: Fri Jun 13, 2008 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Logos wrote:
Bill50x wrote:
Min Kairn Pro har tre volymreglerade signalutgångar. Till en av dessa kopplar jag mina Grado-lurar via en adapter framställd medels ett par lämpliga kablar, två "sockerbitar", en sax och en skruvmejsel. Vet inte om denna lösning fungerar för alla hörlurar och volympreferenser, men själv kan jag alltid få till den ljudstyrka jag önskar. (Jag får i regel dra upp volymen cirka 20 punkter (av 100) högre än vid högtalarspel.)

Säkert kan man få ett bättre resultat med lödning i stället för sockerbitar, men redan min fulvariant klår i mina öron den 3000 kronors hörlursförstärkare från Musical Fidelity jag jämförde med.

/Tor
Intressant tips, bra ljud nästan gratis är man ju inte bortskämd med i Linn-sammanhang :-)

Detta ska provas så fort tid finns. Jag gissar att de flesta hörlurar är tillräckligt högohmiga för att inte lasta ner försteget (har själv ett par Sennheiser HD650).

/ B

PostPosted: Sat Jun 14, 2008 11:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Logos wrote:
Bill50x wrote:

/Tor
Här skall testas!

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Eller Naim:s Headline eller en Kinos eller en Kisto eller ... så gör man som Linnofil och använder en Knekt-mojäng (viken kommer jag inte ihåg) som driver.
Knektmojängen heter Line receiver och hela setupen för att använda den som hörlursförstärkare beskrivs (t.o.m. med bild!) här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=48494#48494
Bill kommer att behöva en Line Driver också, för att lyckas enligt bilden. Men det kan det vara värt. En Line Receiver är det bästa hörlurssteg jag har hört! (Ej Line Receiver2!)

Hörlurar direkt på preout kan låta bra, bara att testa. Men jag skulle nog inte vilja prova med lågohmiga lurar. Känns inte bra när man driver ett försteg till svår dist, även om kanske inget går sönder. Tänk på att slutsteget måste dras ur, det räcker inte alltid med att stänga av det. (för den som har flera preout, t.ex. Kairn, 5103.

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00