sportbilsentusiasten wrote:
Tack Linnofil för att du tog med dig rippade filer o Estlänska racket.
I ärlighetens namn var det faktiskt LarSC som tog med sig det. Men det var (långsökt) tack vare mig som det kom dit. Det var nämligen jag som köpte det nytt av Tonläget, och sedan sålde det vidare till LarSC, som nu är andra ägaren. Själv har jag LP12:an på QS vägghylla numera. Men hade jag vetat att det var det ultimata NAS-bordet så kanske jag inte hade sålt det!

Men den bästa rippade musiken stog jag faktiskt för, om jag får säga det själv...
redigerad sportbilsentusiast wrote:
1. LarSC's Dinor rack från Gbg, tillverkat i Estland (såldes av Tonläget tidigare) - bäst
2. Äldre Harmonihylla från mina gömmor, ej Odenmodd - sämre
3. Ikea LACK/mellanstort från Lars - klart sämre
4. Ikea LACK/liten från Lars - klart sämre
Min kommentar: Minst skillnad mellan 1-2, störst skillnad mellan 3-4. Ska försöka få låna även
3 av LarSC, eftersom jag nu till min förtjusning fått låna hans Sneaky och NV+ NAS.
Kom på imorse att vi skulle testat att sätta Klimax DS på Anders rack för att jämföra med Oden. Troligen är Oden bättre
Ja, det hade varit intressant. Jag är lite förvånad över att Dinorhyllan var så bra, även om den var bra till LP12:an när jag hade den till det. Snygga är Dinor också!
Lars ReadyNAS med 2*500GB Western Digital - bäst
Jan Qnap ST31000340NS 1TB (ES2) - sämre
Anders/tonläget Qnap ST3500320NS 500GB (ES2) - nååååågot sämre
Anders/tonläget LaCie ST3500630AS 500GB (7200.10) - sämre
Min kommentar: Minst skillnad mellan 1-2 (p.g.a. WD diskar, större med Seagate, som 3-4?), störst skillnad mellan 3-4.
CD-drive som används under rippning
Anders hade med sig tre filer av samma låt som rippats från olika CD-drivar. Skillnader.
Min kommentar: Klara skillnader, jag skulle rippat om musik, om de varit rippade från fel drive. Bäst var en vanlig CD/DVD brännare från Samsung, sämst en CD brännare som hängde på samma IDE kabel som ovan Samsung, nästan lika illa var en CD/DVD brännare från LG med USB interface. Intressant att notera är även 2 saker:
1: EAC meddelade i en dialogruta att min Samsung drive skulle ge de mest korrekta rippningarna. Kan man alltså lita på programmets analys/EAC's databas?
2: Min LG drive skiftade kanalerna i filen!!!! D.v.s att den rippade filen hade högerkanalen i vänster och tvärtom. Tänk om detta varit min enda drive? Tänk om jag rippat hela samlingen innan jag kom på det?

Kolla detta
INNAN ni rippar er samling! Det kanske inte bara är min LG drive som har buggar i SW/HW?
Klimax DS mot Sneaky DS
Sneaky är ett klipp för dryga 12k.
Första gången jag hört den o den är BRA. Helt OK att digga till.
Dock är ju Klimax i en helt annan division.
Observation 4; både Sneaky o Klimax behöver ca 5min för att bli bra, om de stått utan att spela - även om strömmen varit på hela tiden. Märkligt.
Ja, Sneaky verkar vilja ha lite tid på sig att komma igång. Kanske läge att köra internetradio medan man är på jobbet? Den blir bättre och bättre hela tiden och efter en halvtimme låter den klart bättre än "ospelad". Sneaky'n är fantastisk för sitt pris. Mer än helt OK, för oss som inte har Klimax DS till vardags...
Sony wrote:
Låter som en lyckad forumsträff, intryck från fler än värden uppskattas. Blev det några foton tagna, skulle vara kul att se Sneakyn i hemmiljö till exempel...
Japp, det var lyckat, med nya kunskaper och lyssninngsuttryck. Jag har en Sneaky DS hemma nu, på tillfälligt besök, enligt ovan.
ulfbnilsson wrote:
Hur tycker du att Sneaky stod sig mot en Unidisk 1.1? Du har väl en sådan om jag inte minns fel?
Jag har testat på Tonläget och det är en enkel slutsats:
Musik: Med en bra NAS/switch placering som på TL är Sneaky DS enkelt bättre än Akurate CD, som i sin tur är bättre än Unidisk 1.1. Lite annat stuk på ljudet dock. Men ingen tvekan om vad jag föredrar. Musiken får bestämma.
Film: Unidisk 1.1 är mycket bra på att spela film på DVD, Sneakyn är urusel på film, oavsett format...
Även om man får prestanda med DS så är datorhantering m.m en ganska tröttsam del av spelandet. Framför allt "innanspelandet", d.v.s. innan man får igång allt med sladdar, IP adresser, DHCP, NAS, Rippning m.m. m.m.

Men att lägga upp 40 skivor i en lista och pausa när man lägger sig och trycka play på morgonen nästa dag är suveränt! Med Knekt är det musik hela tiden, i hela huset. Kanon!
Men, hur frestad jag än är att köpa en Sneaky DS, så tappar jag en stor del av den lusten, när jag jämför Sneaky DS med Akurate DS...
Bill50x wrote:
Personligen tänker jag bygga en NAS där funktion och användbarhet kommer i första rummet och sedan får ljudet bli vad det blir.
Så talar den Bill som inte har lyssnat...

Funktionen som ska komma i första rummet är väl att spela musiken? Eller är det en dataNAS som du tänker ha
även till musik? Jag ville själv att det skulle vara försumbara skillnader mellan NAS'ar, men ack vad jag bedrog mig. Det
går inte att köpa en Lacie NAS efter att ha hört den. Samtidigt går det inte att köpa en ReadyNAS NV+ om man ska ha den i lyssningsrummet. Jag har den i ett angränsande rum nu och det är förstås OK med stängd dörr.
Sony, tyvärr inga foton blev tagna.
Tala för dig själv du....