Stephan wrote:
Man skall ju tänka på att DS-delen i Sneaky kanske kostar ca 6-7000kr och har musikaliska kvaliteter i paritet med en CD-spelare som är 10 gånger så dyr.
Jag gissar, obs gissar, att själva "DS-biten" är realtivt billig att producera. Det handlar ju i grund och botten om strömmande data som i ett vanligt nätverk.
Vad som är direkt avgörande för ljudkvaliteten är givetvis D/A-omvandlingen men det är ju inget nytt precis. Så för mig känns det som gamla beprövade byggstenar i ett nytt koncept. Vad som gör DS-konceptet så välljudande tror jag är två saker: att man inte är beroende av strömmande data i realtid (med enbart en kort buffert) enligt Red Book-konceptet och att man slipper transportdelen med motorer, vibrationer, laser etc som kan störa.
För Linn och andra som vill tjäna pengar på konceptet handlar det då om att förpacka denna relativt billiga teknik på ett sätt som ger mervärde. Tydliga gränssnitt, kompletterande funktioner (som i Sneaky) osv. Likaså borde DS-konceptet kunna integreras i andra apparater (exvis försteg eller kompletta apparater typ Classic) utan att behöva offra något av välljudet.
Däremot, om man vill klämma ur det där lilla extra ur en DS så börjar det kosta pengar eftersom grunden redan är så bra. Självklart är det en skillnad mellan en Klimax DS och en Sneaky men jag gissar att för "gemene man" skulle man knappast höra någon skillnad och man skulle framför allt aldrig betala för den.
/ B