selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 13:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu May 17, 2007 13:46 
Site Admin
Site Admin

Fläkten på min 5103 är klart irriterande. Går ofta och låter mycket. En gammal topic som jag hittade här på forumet handlade om nån som undrade om det funkade bra att koppla bort fläkten i en CMS Di, och fick då svaret att det funkar genom att plocka bort en värmesäkring, men att laserns livslängd förkortas. En annan möjlig lösning var att byta till en lite tystare fläkt.

Har någon erfarenhet av att lösa problem med störande fläktljud på t.ex. 5103? Som det är nu skulle jag nästan kunna tänka mig att gå tillbaka till en Kairn bara för att slippa fläktljudet. Inte så att det är helt olidligt, men för de summor som lagts ut på stereon vill man gärna slippa att sitta och störa sig på saker. Mer musik, mindre frustration liksom.

Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det fina med 5103 är att du har möjlighet att visa intern temperatur på displayen. Slå på den funktionen och koppla ur fläkten, så kan du se hur varm den blir. Står den mycket väl ventilerad är min gissning att det går bra utan fläkten inkopplad. Minsta hinder att värmeavledning kan dock ändra på detta. Då är den en tystare fläkt som gäller.

Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 16:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Stördes mycket av det förut, dock betydligt mindre sen jag köpte Quadraspire Q4 Reference med ursågade skivor, blir även kyld underifrån.
Detta har blivit en klar förbättring.

Fläktljudet på en 5103 är dock en viskning jämfört med fläkten på en solo, när den går igång hör man knappt musiken.

/Per

Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lider med dig Ayn, hoppas det löser sig!
Man undrar hur m effekt den drar - försteg som kräver fläkt!!
PerK wrote:
Fläktljudet på en 5103 är dock en viskning jämfört med fläkten på en solo, när den går igång hör man knappt musiken.
/Per
Går fläkten verkigen igång vid så låga volymer, står de trångt?

Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 17:06 
Site Admin
Site Admin

Tack för svar!

5103:an står med mycket luft omkring sig i ett Quadraspire QAV. Iofs inte ursågat, men ändå...

Ska ta mig en titt på vad temperaturen ligger på, och kanske ge mig på att koppla ur fläkten helt enkelt.

Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 17:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Lider med dig Ayn, hoppas det löser sig!
Man undrar hur m effekt den drar - försteg som kräver fläkt!!
PerK wrote:
/Per
Går fläkten verkigen igång vid så låga volymer, står de trångt?
De gick igång för några år sedan när de stod trång utan luft omkring sig och det var varmt och jag spelade högt.

Inte nu längre

Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Observera att det inte är värmesäkringen i CMS som monteras bort.

Den ska sparas, då det är den som slår av apparaten om den blir
för varm...

Tänk bara på att Heat Kills, kanske inte idag men någon annan dag när
komponenterna har tagit nog med stryk.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PerK wrote:
De gick igång för några år sedan när de stod trång utan luft omkring sig och det var varmt och jag spelade högt.

Inte nu längre
OK då stämmer det bättre. Har aldrig märkt av att Solo blir så heta när jag demat dom (o då spelat högt)

Fläkten gick föresten igång på min Unidisk förra veckan när det var 30 grader varmt. Det var första gången!
Den står fritt, ensamt på översta hyllan på Harmonihyllan. Mina C4200 har aldrig gått igång trots 90+ på försteget. Blir knappt ens jumna.

Undrar fortfarande hur inni hundan en 5103 kan bli så varm så den behöver fläkt överhuvudtaget. 8)

Hade 3 Klout stackade på varandra (i ett skåp dessutom) o spelade högt i timmar - inga problem. De har inte fläkt...
O andra sidan hade de riktiga kylflänsar!
De äldre grejjerna var reälare konstruerade :!:
Nu spar man in o ersätter naturlig kylning med fläktar.

Sorry OT

Post subject:
PostPosted: Sat May 19, 2007 15:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Fläkten på min 5103:a av senaste snitt går aldrig igång. Försök få tag på ett nytt hölje av den typ som de senast tillverkade 5103:orna hade. Det är nämligen ventilationshål i dessa av samma typ som Exotik hade/har och det gör underverk för kylningen.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 15:43 
Site Admin
Site Admin

Jo, det är ju faktiskt enormt märkligt att höljet på tidiga 5103 (dvs bl.a. min) inte har ventileringshål på ovansidan. Finns det nån uppenbar anledning till det som jag missat? För varm luft går ju...uppåt?

Hursomhelst, jag testade att koppla ur fläkten för att se vad resultatet blev. Det funkar fint så länge inte solen lyser på riktigt duktigt in genom vardagsrumsfönstret - då stänger 5103:an halvt av sig själv - teckenfönstret blinkar och visar "heat overload" eller något liknande meddelande. Det får bli till att bita i det sura äpplet och köra med fläkt trots allt alltså.

Skaffa nytt hölje är ju förstås ett alternativ - har funderat på det själv, och dyker det upp något beggat skal för rimliga pengar känns det högaktuellt. Men hur ofta händer det? :)
Jag har för mig att det kostar nånstans mellan en och två tusenlappar att köpa nytt skal från handlare. I så fall känns det vettigare att hålla på denna 5103 i ett tag och istället lägga de pengarna som del av ett framtida inköp av Exotik, Majik Pre eller nån liknande lösning.

Post subject:
PostPosted: Tue May 20, 2008 21:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

När du kanske är på väg att sälja denna till en "Sellerist" kanske det är värt att fråga om du har löst problemet?

Post subject:
PostPosted: Tue May 20, 2008 21:58 
Site Admin
Site Admin

Jag löste aldrig problemet som det var tänkt, dvs byta till tystare fläkt. För min del är fläkten aningen högljudd, men skulle gissa att man löser det just genom att byta till en tystare variant.

Post subject:
PostPosted: Tue May 20, 2008 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller genom att köpa en ny av samma sort.
Fläktar brukar låta mer med tiden.

Post subject:
PostPosted: Wed May 21, 2008 13:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kiston har samma problem, fast fläkten är tystare...

Måste fixa ursågad Quadraspire hylla till skivspelaren som står ovanför; eller så får jag stuva om bland befintliga hyllor.

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed May 21, 2008 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag löste aldrig problemet som det var tänkt, dvs byta till tystare fläkt. För min del är fläkten aningen högljudd, men skulle gissa att man löser det just genom att byta till en tystare variant.
Tack vare datorvärlden och dess behov av kylning så finns det säkert en lösning om jag mot förmodan blir störd... :-)

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00