selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 18:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Nån provlyssning det blev bättre kanske ni bara hade tur med hur det timade med windows pratglada inställning till nätverkand, dvs provlyssning råkade hamna när det var ganska tyst på nätverket..
Ledsen att behöva meddela att nätverket är ENBART mellan DS, switch, NAS o en PC där LinnGUI körs. Dvs på LANet är det endast musik från NAS till DS som finns.
Inget annat...ingen Internetanslutning... inga spel...inget kul alls förutom att det låter bättre med vissa saker.
JA, jag har testat samma sak flera gånger hemma o även i Linnbutik. Samma resultat; allt har påverkan.

Jag tycker också det vore bra om det INTE hade betydelse men SKIT, det har det!

Till sist en liten historia...
En Linnhandlare demade o ändrade "något". Vi var ett par som hörde skillnad. O när vi frågade vad han gjorde sa han "lade ett par CDfordal på NASen".
Man blir så matt, men det var en skillnad.

Ja, vi är småtokiga uppenbarligen :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 20:44 
Site Admin
Site Admin

Om D/A-omvandlaren skulle skicka med allt eventuellt brus in i den analoga signalen som den omvandlat från den totalt annorlunda digitala signal den fick in, då låter det som en felkonstruerad D/A-omvandlare. Och i Klimax DS-fallet, en mycket dyr sådan också! Menmen, var och en blir salig på sin egen tro. ;)

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst kommer ni att köra några blindtester? får man då samma skillnad som när man vet, då är det inget snack längre

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tänkte på precis samma sak. Jag kan tyvärr inte komma så jag ska ju inte lägga mig i hur testerna ska genomföras, men det skulle vara roligt att läsa lite om dem. Och särskilt om ni gör blindtester, vilket jag tror kan göra det hela ännu intressantare. Det är ju lätt att ryckas med av övriga och tro att man hör skillnader.
pekka71 wrote:
Visst kommer ni att köra några blindtester? får man då samma skillnad som när man vet, då är det inget snack längre

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn, utveckla gärna, känns som jag missade ett inlägg mellan våra om det var mitt du svarade på? Det känns som du kom in från sidan och förde en helt annan diskussion.

Post subject:
PostPosted: Sat May 17, 2008 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Givetvis, bara att stå i hallen medan jag ändrar (alternativt blundar).
Nästan bäst att stå i hallen även när man lyssnar, lättare att fokusera på TUNEN då...

Post subject:
PostPosted: Sat May 17, 2008 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Om D/A-omvandlaren skulle skicka med allt eventuellt brus in i den analoga signalen som den omvandlat från den totalt annorlunda digitala signal den fick in, då låter det som en felkonstruerad D/A-omvandlare. Och i Klimax DS-fallet, en mycket dyr sådan också! Menmen, var och en blir salig på sin egen tro. ;)
Vet inte om det är någon ide att fortsätta denna diskussion.
Lyssna/testa själv innan du sågar vad andra hört o försöker göra dig lustig.

Post subject:
PostPosted: Sat May 17, 2008 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om ni kan höra skillnad när ni står i hallen på om det ligger ett cd-fordral eller inte på servern, då är jag imponerad.

Det vore intressant att läsa vad ni kommer fram till. Det här är ju så nytt så det verkar inte finnas så mycket generell kunskap ännu om vad det är som gäller.
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Givetvis, bara att stå i hallen medan jag ändrar (alternativt blundar).
Nästan bäst att stå i hallen även när man lyssnar, lättare att fokusera på TUNEN då...

Post subject:
PostPosted: Sat May 17, 2008 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Till sist en liten historia...
En Linnhandlare demade o ändrade "något". Vi var ett par som hörde skillnad. O när vi frågade vad han gjorde sa han "lade ett par CDfordal på NASen".
Man blir så matt, men det var en skillnad.

Ja, vi är småtokiga uppenbarligen :wink:
Ja, det är inte utan att man undrar... ;-)

Jag tror att det hela berodde på att det satt vibrerande diskar i NAS´en och askarna låg och skramlade ovanpå. Det ljudet blandade sig med musiken och "blurrade till" upplevelsen.

Faktum är att precis allt, och jag menar ALLT, på något sätt påverkar "hur det låter". Antingen hur apparaterna rent fysiskt presterar eller hur vi som människor uppfattar musiken. Flytta en bokhylla från en vägg till en annan och det låter annorlunda. Vänd på elkontakterna, byt färg på elkablarna, montera ner stringhyllan i sovrummet, måla om väggarna i lyssningsrummet till en annan kulör... allt bidrar på ett eller annat sätt till en förändring av musikupplevelsen. Inklusive vårt eget välbefinnande eller brist på sådant.

Detta är mycket komplext och alla parametrar griper givetvis in i varandra. Dessutom är acceptansen av dessa, ofta minimala, förändringar olika mellan olika människor. Vissa tycker det är OK bara det låter... Om ett antal mycket små faktorer samverkar i samma riktning kan resultaten bli större än summan av de små förändringarna, både i negativ som i positiv riktning. På sätt och vis kan man hävda att om man inte har kunskap, intresse, ork och möjlighet till att göra en perfekt intrimning så är det bättre att bara ställa upp grejorna och njuta av resultatet - än att meka ihop ett fullständigt hopplöst ljud.

Och det är väl ungefär där jag befinner mig :-)
Jag är nöjd med hur det låter hos mig och att vända på en CAT-kabel är nog det sista jag kan tänka mig göra... Jag VET att det är mängder med andra saker som kommer påverka långt mer och som jag borde ta itu med först. Men det är intressant att läsa om er andras strävanden även om jag ibland undrar om det inte är någon skruv som inte blivit optimalt åtdragen :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat May 17, 2008 13:02 
Site Admin
Site Admin

Jan, mitt syfte är inte att göra mig lustig eller förlöjligande. Om du uppfattat det så ber jag om ursäkt. Om någon säger att de upplever skillnad så är det ju så, och jag vill inte ta ifrån någon den saken.

Jag tycker bara att det kan bli för mycket esoteriska parametrar som gör skillnad till höger och vänster och tycker att det är sunt om man får in viss skepsis i diskussionen så att allt inte bara sväljs med hull och hår. Utan en sån skepsis hamnar man i en situation när verkligen allt gör skillnad.

Men det är som du säger, det är svårt att diskutera fram nån slutlig gemensam ståndpunkt i det här. Jag vet att du själv också säger att du önskade att det inte gjorde skillnad men att det gör det till ditt stora förtret. Själv har jag varit med vid tester av diverse smågrejer där andra sagt sig höra en skillnad medan jag inte hört någon skillnad alls. Innebar det att det inte var någon skillnad, eller att det var en skillnad? Omöjligt att säga, och det blir mer en filosofisk fråga om man kan jämföra upplevelser och bedöma vilken som är "korrekt". I slutändan blir det alltså en fråga om vad man upplever, så jag ska kanske omformulera mig lite: var och en blir salig på sin egen upplevelse. :)

Post subject:
PostPosted: Sat May 17, 2008 13:03 
Site Admin
Site Admin

Oj, Bill uttryckte bl.a. ungefär samma sak medan jag skrev. Bra inlägg, Bill! :)

Post subject:
PostPosted: Sat May 17, 2008 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad vi ska komma ihåg är att om det är någon skillnad på det som apparaterna presterar, så finns det alltid en teknisk anledning. Att försöka isolera denna anledning med lyssningar, mätningar och logiska tankemodeller är ju för en del kanske en viktig sak i sig (vi människor är oftast nyfikna) men framför allt ger det verktyg för att skapa ett bättre ljud.

Det är dock lätt att gå vilse, för många gånger är det omöjligt att tex ändra en parameter utan att påverka andra. Andra som man har mindre kontroll på eller inte ens vet att de finns. Ta två elkablar, den ena med blått hölje den andra med svart. De är identiska på alla andra variabler.

Says who? Tillverkaren med sina datablad, man mäter resistans osv och de verkar vara lika. Men de kanske inte ens är tillverkade i samma världsdel. De kanske är gjorda på lokala råvaror med variationer som inte har den minsta påverkan när du använder kabeln för att strömsätta en glödlampa. Tillverkaren kan inte drömma om att det finns nördar som tvinnar kablarna och använder dom till högtalare....

Ännu mer vilse kan man gå när man börjar blanda apparatmässiga förändringar med psykologiska och upplevelsemässiga. Placebo betyder inte bluff och att inga skillnader finns. Men det kan vara skillnader som ligger utanför apparaterna och deras tekniska prestanda. Det är givetvis lika viktigt att isolera dessa parametrar.

Upplevelsen av en ljud- eller musikskillnad finns givetvis vid den aktuella lyssningssituationen, men den är inte allmängiltig eftersom så många parametrar är beroende av varandra. Dessutom är definitionen på "bättre" lika mångfaldig som antalet lyssnare :-)

Vad som är viktigt är också att, som Ayn också skriver, man inte tar en upplevelse från någon, den finns ju där. Men, man måste kunna diskutera denna även utifrån ett logiskt eller tekniskt perspektiv. Om nu några CD-askar ovanpå en NAS gör skillnad... för det första var det bättre eller sämre med askarna (om sämre, var det en logisk slutsats för att det borde vara sämre eller för att det blev rörigare musikpresentation)? Vad kan skillnaden bero på? Fanns skillnaden kvar med ett trådlöst nätverk? Var skillnaden större eller mindre än att byta bord under DS´en? Var skillnaden större eller mindre än mellan Akurat och Klimax DS? Var skillnaden detekterbar en timma senare när ni softat i soffan med en espresso?

Se där, ett enkelt påstående skapar många frågor ;-)
Ni hinner nog inte lyssna på Eurovision Song Contest...

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat May 17, 2008 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom samtalen redan har "spårat ur" en del i den här tråden, så till vida att det har blivit en till viss del filosofisk diskussion, så fortsätter jag ner i diket. :wink:

Precis som många redan har påpekat så påverkar masor med olika saker återgivningen. Om jag går på konserthuset och där sitter en kärring med stark huvudvärksparfym framför, så retar jag mig antagligen på det...

Hur som helst: Linns apparater återger musik på ett sätt som de flesta tillverkare bara kan drömma om. Det är antagligen de flesta på detta forum överens om.

Sedan kan man trimma och trimma och trimma. Det är bra. Mitt system presterar mycket bättre efter en ordentlig installation.

Efter det tar jag frivilligt på mig sådana skygglappar som hästar hade förr i världen, dvs jag blir faktiskt knäpp om jag ska fundera på alla ytterligare parametrar som kan påverka. Framförallt gör det att mitt fokus från musiken försvinner och istället hamnar på en ångest över att något i systemet inte är helt hundra.

Jag vill få systemet installerat och sedan ägna mig åt musiken. Just i DS fallen har så många parametrar införts så att det är lätt att bli tokig på att fundera på alla varianter.

Jag menar på inget sätt att peka pekpinnar åt alla som testar och försöker förstå vad som påverkar, istället: Tack till Er som kommer på sådant som mera "lata" musiklyssnare kan dra nytta av.

Men det är inte för mig.

Jag avslutar med en kort anekdot: Hörde en gång en kille med en LP12:a som sade: "Jag brukar lägga på en LP som jag gillar. Sedan brukar jag ta mig en grogg. Ibland när jag sitter där och njuter brukar jag sedan titta på nålen som glider fram där ovanpå skivan och tänka; Hur fan funkar det?
Då brukar jag ta mig en grogg till och spela fler skivor som jag gillar och ibland tänker jag igen: Hur fan funkar det?"

EDIT: Skrivfel

Last edited by Christian on Sat May 17, 2008 22:14, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat May 17, 2008 21:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Håller med dig Christian; men du menar väl ändå titta på nålen...

/Per

Post subject:
PostPosted: Sat May 17, 2008 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

har man tagit nog många groggar kanske man får för sig att sitta på nålen :D :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00