selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

Föredrar du nya eller äldre LINN produkter
Nya (=de som kan köpas nya) 71%  71%  [ 12 ]
Äldre 29%  29%  [ 5 ]
Total votes: 17
Author Message
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej, iom att det har varit diskussion om nya vs. äldre produkter.
Och att "LINN soundet" ändrats.. tänkte bara delge mina funderingar.

* Nya är bättre i "tune dem"
* Nya har med detaljer (o andra HIFI egenskaper)

Tes #1
Kan det vara så att man tidigare BARA hörde "svänget" o numera störs av alla HIFI attribut?

Egen upplevelse:
Har själv upptäckt att man ibland lyssnar på HUR en gitarr låter, än hur den spelas... bara för att det hört så mycket tydligare numera...

Tes #2
Är det så att med mer detaljer (pålägg mm), så distraheras man från grundmusiken?

Egen upplevelse:
Har själv upptäckt att man ibland lyssnar på en kompgitarr, istället för leadgitarren o "tappar" grund beatet..

Om man filtrerar ljudet = går ut i köket, svänger det mer då man bara hör "grovet"
(med det har det alltid gjort iof)

Personligen ÄLSKAR jag utvecklingen då "dåliga" låtar blir bättre o bättre!
Det är också kul att höra hur alla musiker spelar ihop.

Förr var allt lika kul, då en usel o bra inspelning lät rätt lika.
Nu är man mer beroende av en god inspelning = en del blir SUPER o andra KASS

Vad är era erfarenheter?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 30, 2004 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har fått för mig att slutstegen med trafo (klout bla) låter annorlunda än de med switchad nätdel??

Rätta mig om jag är helt ute och cyklar?!?

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 01, 2004 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Tes #1
Kan det vara så att man tidigare BARA hörde "svänget" o numera störs av alla HIFI attribut?
Quote:
Egen upplevelse:
Har själv upptäckt att man ibland lyssnar på HUR en gitarr låter, än hur den spelas... bara för att det hört så mycket tydligare numera...
Vid en första lyssning kan det nog lätt bli så och inget fel i det! Efter en stund tror jag nog de flesta rycks med i musiken och kanske inte fokuserar lika mycket på det även om det finns med som en krydda hela tiden. Sedan så byggs ju inte allt i musiken upp av rena rytmer utan hur en röst återges eller ett blåsinstrument kan ju kräva lite annat än en tajt bas. Exempelvis de nya högtalarna klarar detta betydligt bättre än de gamla tycker jag!
Quote:
Med risk för att vara kärring mot strömmen så upplever jag det precis tvärtom i min anläggning! Exempelvis min LP-12:a där jag i dag kan lägga på vilken skiva som helst och nästan alltid får mig en musikalisk upplevelse! Men så var inte fallet innan jag skaffade Cirkus/Lingo2/Adikt.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 16, 2004 07:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Quote:
Med risk för att vara kärring mot strömmen så upplever jag det precis tvärtom i min anläggning! Exempelvis min LP-12:a där jag i dag kan lägga på vilken skiva som helst och nästan alltid får mig en musikalisk upplevelse! Men så var inte fallet innan jag skaffade Cirkus/Lingo2/Adikt.
Nu skulle ju jag klassa alla uppgraderingar som hör till LP12:an som "gamla", det jag tror menas är nog de nyare stegen, spelare och högtalare som dykt upp på senare tid jämfört med tex Karik och Klout.
Själv har jag svårt för det "nya" soundet, alldeles för analytiskt för min smak, hoppas att det är fler som har upplevt en förändring i karaktär hos Linns produkter.
Ni nu som har börjat med de nyare produkterna vad är det som ni har fallit för?

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 17, 2004 02:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

reflektion till dina två teser. Du skriver lite om vad man lyssnar på i ljudbilden och snuddar vid något som jag tolkar som en problematik kring att lyssna på fel sätt, dvs att det finns en ideal ordning av vad som man spontant vill ska lyssna på först .

Sväng kan uppstå både inom varje enskild musiker samt mellan musiker. Att bättre kunna höra varje enskild musiker/instrument ökar chanserna för att förstå/uppleva exakt vad som hände när musiken spelades in. I och med att ljudet blir mer klargörande och tydligt finns det ju en risk att det som man tände på från börja försvinner. Ommpfhet kanske ersatts av tydliga anslag och mer sinuston och övertoner från instrumenten och plötsligt känns inte grovet lika grymt. Och det där mystiska samspelet som man tidigare inte förstod alls kanske plötsligt framstår som något mycket enkelt och inte alls märkligt (och intressant).

Det kan ju alltså vara så att man vill att en speciell skiva ska låta på ett visst sätt. Och på samma sätt som att olika mixar och pressningar lyfter fram eller tar bort vissa kvaliteer så kan ju en uppgradering förändra betoningen.

Min erfarenhet är generellt att ju bättre (och dyrare) linngrejer som används, desto bättre låter det. Dvs jag tycker att deras nya högtalare, 2250 unidiskarna etc är bättre (på att återge musiken) än äldre serier. Däremot kan jag tänka mig att isobarik, klout etc är mer party. Men bästa grejen är fortfarande lp12:an. Inte mest analytisk med h-e vilken timing.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 19, 2004 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Själv har jag svårt för det "nya" soundet, alldeles för analytiskt för min smak
Jag kan nog förstå att man kan uppleva det på det sättet!
Det är ju inte omöjligt att högtalare som Akurate förmedlar så mycket information speciellt i högre register så att det krävs mer dämpning eller skall vi säja akustikbehandling av lyssningsrummet för att återgivningen skall bli behaglig. Och då menar jag inte något specialbygge med tubetraps m.m. för hundratusentals kronor utan att man med normal möblering jobbar med att få ett bra lyssningsrum.

Men om jag jämför lite billigare högtalare som Keilidh, Tukan mot Ninka Katan så är det ingen tvekan om att jag föredrar de senare och jag tycker personligen inte att de låter mer analytisk än de äldre modellerna annat än i positiv bemärkelse.

En sak är i alla fall säker att om man gillar de äldre Linn modellerna bättre så har man otroligt prisvärda produkter att välja mellan :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 19, 2004 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Quote:
En sak är i alla fall säker att om man gillar de äldre Linn modellerna bättre så har man otroligt prisvärda produkter att välja mellan :wink:
kan man lugnt säga :)

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 19, 2004 21:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror tvärt emot vad Linnfolket själva säger att de behöver aktiv drift.
De menar att det låter så bra, att det nya låter som det gamla, med aktiv drivning. Någonting är det som inte stämmer det har jag äntligen bestämt mej för.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De nya grejerna låter bättre tycker jag. De gamla låter trötta bara i jämförelse.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Evert Westman wrote:
Jag tror tvärt emot vad Linnfolket själva säger att de behöver aktiv drift.
De menar att det låter så bra, att det nya låter som det gamla, med aktiv drivning. Någonting är det som inte stämmer det har jag äntligen bestämt mej för.
Jepp, aktivt ska det vara. Även om nyare system enl tune dem är bättre, saknas "något" vid passiv drift.

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Hej, iom att det har varit diskussion om nya vs. äldre produkter.
Och att "LINN soundet" ändrats.. tänkte bara delge mina funderingar.
Jag lyssnade igår på Unidisk 1.1, Exotik och 2250 kopplade till Akurate 242.
Det tog 10 minuter att vänja sig vid ljudet som i början lät väldigt ljust och ihåligt.
Men sen föll allt på plats.

Så skall det låta. (punkt).

Därför tror jag nyare är bättre!

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 30, 2004 09:31 
Många av de äldre produkterna är grymt prisvärda, man får sanslös
prestanda för en billig peng, men jag har (som ni vet) svårt att förstå hur
man kan föredra de äldre i jämförelse med det nya om man inte tar hänsyn
till priset. Möjligvis om man inte gillar att de nyare grejerna återger mer som
finns på skivan, utan föredrar ljudkaraktären hos det äldre. Nytt är en annan
klass helt enkelt och prisvärt på sitt sätt. Gammalt Linn är det bästa att börja
med (jag började själv med Wakonda/Mimik som fattig student).

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00