selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 14, 2008 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har det experimenterats nog, läge att samla Linnisterna till en DS-kväll hemma hos oss (Göteborgstrakten) :!:

Vi ska jämföra olika NAS, HDD (om vi får ihop NAS med olika HDD som jag hoppas), switchar, cat5cablar (o riktning), vända elkontakter som matar NAS.
Vi ska också jämföra olika rippningsprogram samt testa hur inställningarna i EAC påverkar musikaliteten.
Hoppas även kunna jämföra optisk överföring mellan NAS o DS.
Just ja, vi ska också testa hur mycket underlaget gör. Har en extra Harmonihylla, ett sideboard, bokhylla som vi kan ställa NAS o switch på.

Mao, en helkväll :D
Vi börjar med att testa för att sedan lyssna på musik så ta med CDskivor o rippad musik på USB.

Vi startar 16:00 Lördagen den 24 Maj.

Som tidigare, anmälan via PM med för/efternamn/tfn-nummer SAMT ange medtagen utrustning.
Jag har en hel del prylar men inte allt...framför allt NAS/switchar är intressant.

Skeptisk att det gör skillnad??
Kom o lyssna själv :wink:

PostPosted: Wed May 14, 2008 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Vi ska jämföra olika NAS, HDD (om vi får ihop NAS med olika HDD som jag hoppas), switchar, cat5cablar (o riktning), vända elkontakter som matar NAS.
Vi ska också jämföra olika rippningsprogram samt testa hur inställningarna i EAC påverkar musikaliteten.
Hoppas även kunna jämföra optisk överföring mellan NAS o DS.
Just ja, vi ska också testa hur mycket underlaget gör. Har en extra Harmonihylla, ett sideboard, bokhylla som vi kan ställa NAS o switch på.

Mao, en helkväll :D
Just nu ångrar jag att jag flyttade tillbaka till huvudstaden...

Men ska ni hinna med allt det där på en helkväll? Varför inte boka hela helgen och röja plats för sovsäckar?

Om småkidsen kan ha LAN-party kan väl gubbarna ha DS-party :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed May 14, 2008 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Glöm inte att testa några CAT7-kablar också. Har just beställt sådana. Bättre material och skärmning.

Björn

Post subject:
PostPosted: Wed May 14, 2008 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Glöm inte att testa några CAT7-kablar också. Har just beställt sådana. Bättre material och skärmning.

Björn
Har lite olika cat5 o cat6 redan. Var hittar man cat7? När jag beställde de andra var det stört omöjligt att beställa cat7

Post subject:
PostPosted: Wed May 14, 2008 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har lite olika cat5 o cat6 redan. Var hittar man cat7? När jag beställde de andra var det stört omöjligt att beställa cat7
Här: http://www.netzwerkbedarf24.de/product_ ... hirmt.html

Post subject:
PostPosted: Wed May 14, 2008 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men det är ju Eurovision Song Contest den kvällen! Hmm, vad svårt val det blev. :?

Post subject:
PostPosted: Wed May 14, 2008 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Men det är ju Eurovision Song Contest den kvällen! Hmm, vad svårt val det blev. :?
:shock: :D :shock: Jag funderade just på att slänga mig på sas.se och fixa biljett från Skellefteå eller chippa Saaben för att snabbt komma ner

Post subject:
PostPosted: Wed May 14, 2008 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
:shock: :D :shock: Jag funderade just på att slänga mig på sas.se och fixa biljett från Skellefteå eller chippa Saaben för att snabbt komma ner
För att kolla på Eurovison med mig eller? ;) Det är ju skitkul att sitta med polarna och kommentera allt och alla.

Post subject:
PostPosted: Wed May 14, 2008 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Kan man spela in eller titta på reprisen dagen efter. Alternativt köpa dageneftertidningen där det står att fel sång vann...

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed May 14, 2008 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
don Tomaso wrote:
För att kolla på Eurovison med mig eller? ;) Det är ju skitkul att sitta med polarna och kommentera allt och alla.
Jag kikar absolut på Eurovision men kan lika gärna se det inspelat dagen efter. Plats 1-3 är ju redan vikta för de bidrag som har flest grannländer (just do the maths)

Post subject:
PostPosted: Wed May 14, 2008 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja fan det hade jag glömt!
Vi har TV i huset, jag gillar också tävlingen. :wink:
De som hellre vill se än lyssna på musik kan göra det i ett separat rum. Eller så ser vi alla på tävlingen...
Startar vi 4 så har vi ett par timmar på oss att tuna ändå.

Post subject:
PostPosted: Thu May 15, 2008 22:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Sicket missflyt... skall ha kalas för barnen den dan...

Hade kunnat bidra med:

NETGEAR READYNAS NV+ GIGABIT inkl. 2 st. WESTERN DIGITAL CAVIAR GP 500GB 5400-7200RPM SATA/300 16MB.

2 st. D-LINK DMC-300SC MEDIAKONV TP TILL FIBER SC MM

Lite olika sorters switcar....

LINN SNEAKY MUSIC DS.

Samt ett litet "musikaliskt" bord som jag tror varit avsett för LP12 (kommer inte ihåg vad det heter) att ställa grejer på....

Hade varit grymt intressant att delta, speciellt testning av olika rippningsalternativ nu när det blir dax att föra över skivsamlingen...

Kanske kan dyka in senare på kvällen och testa själv när ni andra kollar på festivalen....

/Lars

Post subject:
PostPosted: Thu May 15, 2008 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, håll i dig Jan! CAT7-kabeln är klart bättre än den CAT5e, som jag hade innan. Och CAT5e är ju bättre än vanlig CAT5... En halv oktav till i basen, bättre tredimensionalitet, allt är tydligare. En av de mest prisvärda uppgraderingar jag gjort (30,-). Rekommenderas! Installerade naturligtvis kabeln mellan NAS-Router samt mellan Router-Akurate DS.

Björn

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 09:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ser fram emot ett utförligt reportage från lyssningen; ha så kul.

/Per

Post subject: ...
PostPosted: Fri May 16, 2008 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är nyfiken på hur underlaget påverkar ljudet. Eftersom DS inte innehåller några rörliga delar skulle man kunna tro att det inte påverkar, men så lätt är det sällan.

Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00