selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 13:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: naim anlägger moteld
PostPosted: Sun May 11, 2008 07:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

var just inne på naims hemsida och hittade följande nyhet:

http://www.naim-audio.com/products/intr ... disks.html

otroligt smidig lösning som visserligen inte är ny, men visst skulle vara mycket intressant att jämföra med linn någon gång.

/kristoffer

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo Naim verkar ha gått en delvis annan väg med hela rasket integrerat i en låda. Det finns rätt mycket info i deras forum. Dock verkar prestanda/pris vara betydligt sämre. Prestandan verkar ligga i mitten av naims cd-sortiment men den är rätt dyr (9 000 usd).

Jag har inte hört den själv, men överlag gillar jag naims karaktär med massor av energi i musiken.

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket intressant alternativ och framför allt betydligt mer användarvänligt. Man slipper externa nätverk, kablar och sladdriga CDRom-läsare och kan tydligen också använda den som CD-spelare också.

Vi är bara i början av denna utveckling, så pris/prestanda kommer säkerligen sjunka/öka rejält.

/mvh

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, iden verkar ju smidig med att bara plugga in den och börja köra. Särskilt för sådana som mig som inte precis tillhör målgruppen för Computer World.

En stor nackdel är dock som nämnts ovan priset. Enligt naims forum så ligger den runt CDX2 i prestanda vilket väl närmast går att jämföra med ngt mellan Akurate CD och Majik CD i Linns hierarki. Dock påstås det på Linns forum att Sneaky för 13000 kr slår Akurate CD. För HDX får man dock betala väldigt mycket mer för att nå samma prestanda på naim-sidan (vet inte vad 9000 usd betyder i Svensk naimbutik, kanske 65-70 tkr?). Visst det är svårt att jämföra olika märken och hur bra de är, och till Sneaky kommer ju också kostnaden för en hel del tillbehör. Men det känns ändå som Linns lösning ger mer bang for the bucks.

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är dock viktigt att notera i prisjämförelsen att man både får en högkvalitativ CD-spelare och en "DS-spelare" samtidigt som du slipper "böket" med externa nätverk.

Att många Linnister tycker Sneaky DS är "bättre" än Akurate CD, tror jag man ska ta med en STOR nypa salt. Vi Linnister har en tendens att haussa upp nya Linn-produkter och säljarna "eldar" ju samtidigt på i "hysterin".

Jag har ännu varken sett eller ej själv hört någon seriös jämförelse mellan en topputrustad LP12 och en Klimax DS.

Ej heller någon som jämfört "sida-vid-sida" med en CD12 och Klimax DS eller CD12 och Akurate CD, men det är dock många som har bestämda åsikter om vad som just nu är bäst.

Och om Sneaky DS är bättre än Akurate CD, så är den ju också bättre än CD12 ety det finns ju dom som anser att Akurate CD är bättre än CD12. Fan trot...

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och om Naim HDX är lika bra som Naim CDX2 så är den sämre eller likvärdig med Ikemi som är sämre än Majik CD som i sin tur är sämre än Sneaky DS.
Och den hamnar på ca: 60kkr.
Känns helt ointressant om man vill ha maximala prestanda...

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Det är dock viktigt att notera i prisjämförelsen att man både får en högkvalitativ CD-spelare och en "DS-spelare" samtidigt som du slipper "böket" med externa nätverk.

Att många Linnister tycker Sneaky DS är "bättre" än Akurate CD, tror jag man ska ta med en STOR nypa salt. Vi Linnister har en tendens att haussa upp nya Linn-produkter och säljarna "eldar" ju samtidigt på i "hysterin".

Jag har ännu varken sett eller ej själv hört någon seriös jämförelse mellan en topputrustad LP12 och en Klimax DS.

Ej heller någon som jämfört "sida-vid-sida" med en CD12 och Klimax DS eller CD12 och Akurate CD, men det är dock många som har bestämda åsikter om vad som just nu är bäst.

Och om Sneaky DS är bättre än Akurate CD, så är den ju också bättre än CD12 ety det finns ju dom som anser att Akurate CD är bättre än CD12. Fan trot...
När de hade visning av Klimax DS, så testades den mot en cd12:a och en lp12:a.

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara så att inte jag bidrar till ryktesspridning av felaktigheter, jag har själv inte haft chansen att jämföra Akurate Cd med Sneaky utan bara läst kommentarer på Linns forum av slaget:

"I have not had the chance to listen to the Sneaky yet, but my dealer says that musically it's better than the Akurate CD. I'm now really looking forward to the Sneaky!"

Jag håller med om att nya produkter ofta tenderar att presenteras som bättre än en produkt som funnits ett tag. Så man ska nog ta det med en nypa salt och det kan ju också till viss de bero på tycke och smak, hur enheter har demats etc.

Min poäng var dock närmast att Sneaky tar ett enormt steg framåt (oavsett om den är bättre eller sämre en en Akurate CD) när det gäller prestanda för pengarna, medan HDX snarare "bara" ungefär ger ett mervärde av serverfunktionen för samma pengar. Om jag har förstått det hela rätt så ska man kunna koppla in bättre nätdelar (tex den till 555) till en HDX, vilket ju är rätt smart då de som redan har topp-prylar kan ta med sig en del av tidigare investeringar.

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Och om Naim HDX är lika bra som Naim CDX2 så är den sämre eller likvärdig med Ikemi som är sämre än Majik CD som i sin tur är sämre än Sneaky DS.
Det är det här som är en typisk men rätt ointressant kommentar om man inte samtidigt talar om i vilket sammanhang man jämfört de fyra apparaterna med varandra och - naturligtvis - vid samma tidpunkt och med samma kringutrustning. Samtidigt ska man nog också vara uppmärksam på att en Naim-apparat i en Linn-anläggning inte presterar samma prestanda som i en Naim-anläggning. Samtidigt som en Linn-apparat förmodligen inte låter lika trevligt i en Naim-anläggning, så som den gör i en Linn-anläggning.
Quote:
Vilka var "de" och vilken konfiguration hade LP12an?

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Quote:
Det är det här som är en typisk men rätt ointressant kommentar om man inte samtidigt talar om i vilket sammanhang man jämfört de fyra apparaterna med varandra och - naturligtvis - vid samma tidpunkt och med samma kringutrustning. Samtidigt ska man nog också vara uppmärksam på att en Naim-apparat i en Linn-anläggning inte presterar samma prestanda som i en Naim-anläggning. Samtidigt som en Linn-apparat förmodligen inte låter lika trevligt i en Naim-anläggning, så som den gör i en Linn-anläggning.
Quote:
Att en CDX2 är lika dålig som en Ikemi har jag mycket svårt att tro efter att ha hört dem i olika sammanhang. Däremot anser jag att CD12 är rejält mkt bättre än en Akurate CD men nästan lika mycket sämre än en Klimax DS. Sneaky verkar vara en grym produkt för pengarna.

HDX är ett mellanting för Naim och ska inte förväxlas med NaimNet-spelarna. Oaktat priset är iden inte dum, man slipper vara nätverkstekniker för att komma igång. Intressant är att när en CD "spelas" rippas den via hårddisken eftersom det låter bättre så.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 21:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hoppla, nu är Ikemi en dålig spelare helt plötsligt :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Quote:
Quote:
minns inte tyvärr, har för mig att den var ganska toppad, men är osäker.

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är det smidigt att det sitter två hårddiskar i deras spelare. Men den tar 600 skivor, men sen då?

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För länge sedan fanns Ikemi för 33000kr och CDX2 för 43000kr, då sålde Tonläget båda och tyckte att de var jämförbara, med fördel till Ikemi (så klart;-)).
Sedan kom Majik CD:n. Tonläget ansåg i alla fall att den var bättre än CDX2:an.
Nu kommer Sneakyn och påstås vara bättre än Majik CD, alltså bör den vara bättre än tex CDX2:an (enligt tunedem) om nu inte CDX2:an förbättrats väsentligt de senaste tre åren.
Jag pratar bara om tunedem.
Nej, jag har inte jämfört själv.
Jag har försökt att få Naim demat flera gånger men det har varit svårt att få en bra demo i Göteborg.
Visst kan det kännas märkligt att en Sneaky för 12kkr kan låta bättre än en HDX för 60kkr, jag skulle dock inte bli förvånad om så är fallet, detta är ett ganska ny teknologi för både Naim och Linn.
Dock vill man ju veta hur bra Sneakyn är i Linnsortimentet i första hand och framförallt hur bra Majik DS blir....

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Mon May 12, 2008 06:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Visst är det smidigt att det sitter två hårddiskar i deras spelare. Men den tar 600 skivor, men sen då?
Sedan har man en yttre NAS ansluten.

Naim o Linn har valt olika lösningar - en allt i allo-maskin som har fördelen att man kan spela musik utan kringutrustning men samtidigt sitter med en spelare som behöver reservdelar (laser, HDD), har mekanik inbyggd som kan störa, kör med egna protokoll mm.
Fördelen är att man har koll på allt!

Linns väg tilltalar mig dockmer med full flexibillitet o öppen standard.
Känns dessutom bra att inte ha en massa skit som stör i DS. Bör göra förutsättningarna bättre för max prestanda.

EDIT
Naim släppar sin(a) spelare senare. (HDX i höst) Det har även fördelar!
En är att de hinner slipa vidare.
Så tänk på att den antagligen blir rätt mycket bättre vid releasen.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00