selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 21:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

andkan wrote:
Använde du den före servicen, hur lät den då i så fall? Adikten brukar ju spåra riktigt bra och ska vara rejält sliten om den ska bli helt olyssningsbar om allt annat är rätt...
Den låter bättre nu efter servicen, men inte helt ok ändå.
Zombie wrote:
Om din flickväns Sansui låter bättre tycker jag du ska använda den istället...målet är ju ett ljud du är nöjd med eller hur?
I dag tog jag Sansuin och kopplade in den till min rigg. Nu kändes det som att de spelade ungefär lika bra. Bokhyllan där mina Linngrejjer står är inte värst stadig (riktigt ranglig faktiskt) så jag börjar misstänka att det har något med underlaget att göra. Tidigare stod Sansuin stadigare och jag upplevde att den då spelade bättre. En annan tänkbar bov i dramat kan iofs vara RIAA-steget...

Tack alla ni andra för tips och hjälp

Mvh Mattias

Post subject:
PostPosted: Sun May 11, 2008 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
teatime wrote:
Magnus wrote:
Är nålen helt ny kan du behöva öka nåltrycket 0,5g den första tiden
Huh? Det har jag aldrig hört talas om. Vad är tanken? Att nålen skall "slitas in" snabbare? 0,5 gram låter hysteriskt mycket. Är det säkert att du inte menar 0,05 gram? :shock:
Kanske för att upphängningen är lite styv i början? 0,05 låter rimligare.

/Erik
2,25g ist för 1,75g på en MM-puppa brukar funka. Vissa nya puppor
brukar dista och låta illa när upphängningen är ny och för styv.

Kanske räcker det med mindre än 0,5g extra?

/M

Post subject:
PostPosted: Mon May 12, 2008 07:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aj aj dåligt underlag då är det nog inte konstigt om det inte låter bra underlaget kanske inte ens är i våg? testa med ett lackbord eller liknande till Basiken du behöver inte såga ur det för en basik troligen bättre utan att såga ur det och se till att den hamnar i våg du kan sätta skruvar under benen för att justera så den hamnar ivåg.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon May 12, 2008 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
teatime wrote:
Magnus wrote:
Är nålen helt ny kan du behöva öka nåltrycket 0,5g den första tiden
Huh? Det har jag aldrig hört talas om. Vad är tanken? Att nålen skall "slitas in" snabbare? 0,5 gram låter hysteriskt mycket. Är det säkert att du inte menar 0,05 gram? :shock:
Kanske för att upphängningen är lite styv i början? 0,05 låter rimligare.

/Erik
Det låter lite väl liten ökning. En halv tiondels gram ger knappast någon skillnad. Men det teretiska resonemanget är rätt, en styvare upphängning kräver högre nåltryck. Man kan gott ligga vid det max rekommenderade värdet.

Ett för lågt nåltryck skadar skivorna MYCKET mer än ett för högt!

Dålig spårning i slutet på en vinyl tyder oftast på antingen sliten pickupnål/gummiupphängning, felinställning eller en kombination. Men nåltrycket spelar roll eftersom kraven i innerspår är högre. Hastigheten förbi nålen är lägre men frekvensomfånget vill man ha lika högt. Det betyder att spåren är mer ihoptryckta och pickupen får ett svårare jobb.

Men öka du nåltrycket med ett halvt gram, du förstör ingenting, och testa hur det låter. Du kan dock uppleva att disten blir lägre men att du tappar andra kvaliteter beroende på att nåltrycket ligger utanför den specificerade och nålarmens vinkel i förhållande till skivan blir annan än avsett. Men man måste börja leta någonstans och det gäller att isolera problemet.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00