selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 18:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Daniel Lanois
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 09:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

High resolution downloads - Daniel Lanois

http://redfloorrecords.com/DanielLanois.htm

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

He he, jag trodde High Resolution anspelade på det nerladdningsbara filformatet och inte var ett företagsnamn...

192k är inte mycket att komma med, jag hittar bättre på dc++. Så om jag vill vara laglig betalar jag för 192:orna och laddar sedan hem 320:or eller flac :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 23:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
He he, jag trodde High Resolution anspelade på det nerladdningsbara filformatet och inte var ett företagsnamn...

192k är inte mycket att komma med, jag hittar bättre på dc++. Så om jag vill vara laglig betalar jag för 192:orna och laddar sedan hem 320:or eller flac :-)

/ B
Förstår inte riktigt vad du menar?

Företaget heter Red Floor Records och erbjuder WAV och MP3 filer. WAV filerna är 16 bit 44.1 KHz vilket är den kvalitet som de mixar till i inspelningsstudion.

Det är med andra ord deras Studio Master format.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Förstår inte riktigt vad du menar?

Företaget heter Red Floor Records och erbjuder WAV och MP3 filer. WAV filerna är 16 bit 44.1 KHz vilket är den kvalitet som de mixar till i inspelningsstudion.

Det är med andra ord deras Studio Master format.
När jag följde länken hittade jag inget annat än 192k mp3. Några wav såg jag inte alls. Men jag tittade väl på fel ställe....

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst finns det både MP3 och WAV på siten Bill! Klicka på albumen, tex "Acadie" (förresten en superb platta som väcker en hel del minnen...), så ser du att de går att ladda ner i båda formaten. Lite intressant att priset inte skiljer mellan formaten! Dryga 60 spänn för en "Studio Master" är ju ett riktigt kap!

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Visst finns det både MP3 och WAV på siten Bill! Klicka på albumen, tex "Acadie" (förresten en superb platta som väcker en hel del minnen...), så ser du att de går att ladda ner i båda formaten. Lite intressant att priset inte skiljer mellan formaten! Dryga 60 spänn för en "Studio Master" är ju ett riktigt kap!
Ahhh, nu ser jag. Provade att ta hem en skiva så får jag lyssna lite...

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 01:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

16 bit 44.1 KHz verkar rätt mossigt att ha som Studio Master format.

Det är ju vanlig CD-upplösning.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jeeez, jag får aldrig rätt på det där med bitar och kiloHertz! :roll: LINN:s Studio Master är ju på 24bit (givetvis bättre än CD-formatets 16bit), men varierar från 44,1 kHz och uppåt. Kan någon reda upp terminologin lite? Vad representerar bitarna respektive kiloHertzen?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 10:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:

Ja, jag tycker dock att Lanois WAV filer låter mycket bra. Känns som det kan vara en bra bit bättre än vanlig CD kvalitet "har inte jämfört CD/WAV filen".

Kanske är det så att en direkt mastering till 44.1KHz 16bit är bättre än en nedsamplad 44.1-96KHz 24bit till CD kvalitet?

Nörderiet har hamnat på en ny nivå :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 04:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oavsett format, Acadie är en riktig höjdare! Köp! Här finns originalet av The Maker som Emmylou Harris gjorde på Wrecking Ball. Tyvärr tycker jag nog att han inte har nått denna nivå efter det på sina efterföljande album.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 16:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Känns som det kan vara en bra bit bättre än vanlig CD kvalitet "har inte jämfört CD/WAV filen".
Det tycker jag med om de skivor jag laddat ned från Linns sida, Carol Kidd och Steve Gibbons. Låter så bra som CD lovade att göra när det kom, men aldrig riktigt har gjort! Nej, jag har inte heller gjort någon jämförelse med CD utgåvor.

JohanR

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 20:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

stefan wrote:
Oavsett format, Acadie är en riktig höjdare! Köp! Här finns originalet av The Maker som Emmylou Harris gjorde på Wrecking Ball. Tyvärr tycker jag nog att han inte har nått denna nivå efter det på sina efterföljande album.
Acadie är jättebra, fast The beauty of Wynona tycker jag är ännu bättre! En av mina 10 skivor på en öde ö

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
Lejonklou wrote:

Ja, jag tycker dock att Lanois WAV filer låter mycket bra. Känns som det kan vara en bra bit bättre än vanlig CD kvalitet "har inte jämfört CD/WAV filen".

Kanske är det så att en direkt mastering till 44.1KHz 16bit är bättre än en nedsamplad 44.1-96KHz 24bit till CD kvalitet?
Hur man har spelat in, mixat och mastrat har MYCKET större påverkan på ljudkvaliteten än skillnaden mellan CD- och Studio Master-kvalitet. Här gäller source-first i högre grad än någon annanstans i kedjan. En taskig mix låter sämre i Studio Master-kvalitet än en bra mix gör i 256kb/s mp3.

Oavsett om man kan påverka detta eller inte (oftast kan man inte, det fonogram man har i handen - eller på hårddisken - är det man får dras med...) så är det faktiskt så. Så det är inget märkligt om Lanois plattor i 16/44 låter bättre än mycket annat i "högre" kvalitet.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 10:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mycket intressant intervju med Daniel Lanois i nyhetsmorgon TV4 idag Lördag.

Daniel Lanois och Brian Eno producerar U2's nästa album - spännande.

Båda har tidigare producerat album för U2, men inte ihop vad jag vet. Någon som har koll?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 20:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

ogcnisse wrote:
Mycket intressant intervju med Daniel Lanois i nyhetsmorgon TV4 idag Lördag.

Daniel Lanois och Brian Eno producerar U2's nästa album - spännande.

Båda har tidigare producerat album för U2, men inte ihop vad jag vet. Någon som har koll?
Dom har producerat Joshua Tree och The Unforgettable Fire tillsammans förrut, kanske även någon till. Men helt klart spännande, det brukar bli lyckade samarbeten om man skall gå på historiken...

//Joey

Edit: Swedish :)

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00