selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 12:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Generell diskussion kring prissättning av beg. Linn produkter och hur detta (och andra) forum påverkar prissättningen positivt och negativt.

Som bekant vill ju alla som skall köpa betala så lite som möjligt, och alla som skall sälja få så bra betalt som möjligt.

På senare år tycker jag mig se en generellt ganska stor nedgång på begagnat priser (nu även på Linn). En nackdel är ju att steget för dem som vill byta upp sig till en ny produkt ökar... då man får mindre betalt i inbyte.

Vad får det för effekter, negativa som positiva för oss som Linn-konsumenter i stort?

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En nedgång på begagnatpriserna kan på flera sätt. Man kan ju tänka sig att nyförsäljningen minskar efters det ekonomiska avståndet ökar mellan nytt och begagnat och det helt enkelt blir för dyrt att byta upp sig. Å andra sidan, sjunker begagnatpriserna blir man kanske mer ovillig att sälja sina prylar, man kan lika gärna ha dem kvar för någon alternativ användning. Och är det brist på begagnat "tvingas" man ju köpa nytt.

Brist på varor brukar för övrigt ha en tendens att ge högre priser så detta är väl i viss mån självreglerande.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 13:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det känns som att lägre begagnatpriser ger fler människor möjligheten att komma in i LINN-svängen.
Jag hade t ex aldrig varit ett linn-fan om jag inte hade fått bra pris på begagnat.
Nypriserna är lätt avskräckande för någon som "vill få lite bättre ljud hemma". Detta säger jag, bör tilläggas, utifrån mitt egna "svenssonperspektiv" avseende ljud/bild-anläggningsbudget...

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 14:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror att ett sådant här forum triggar personer att byta till dom nya produkter som Linn släpper, detta beroende på alla lyriska omdömen som florerar på forumet så fort en ny produkt släpps. Inte allför ovanliga uttryck som "haksläpp" eller att den ny cd-spelaren åker åttor runt modellen före är bästa tänkbara reklam för Linn (dom tackar och bockar säkerligen åt detta forum) Och i dessa tider när Linn släpper en ny produkt nästan lika ofta som jag byter kalsonger (lite överdrivet men det ligger något i det) så blir mängden begade apparater större och priserna sjunker. Ingen är tacksammare för det än jag eftersom man får mycket välljud för en relativt human summa pengar idag.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 12:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker att priserna på inte minst Ikemi och LK 140 verkar ha börjat dala bara det senaste året. För mig som sitter med en gammal Karik och en integrerad Majik underlättar det ju uppgraderingsproceduren.

/Per

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Jag tycker att priserna på inte minst Ikemi och LK 140 verkar ha börjat dala bara det senaste året. För mig som sitter med en gammal Karik och en integrerad Majik underlättar det ju uppgraderingsproceduren.
Instämmer. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i vare sig Linns elektronik eller framförallt högtalare men med dalande priser har jag nu hoppat på tåget för att testa lite...

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 13:39 
Moderator
Moderator

Bill50x wrote:
...hoppat på tåget för att testa lite...
Spännande, vilka produkter är du nyfiken på?

Rent generellt, vad finns det för godbitar i utbudet av begagnatprodukter idag? Unidisk SC? 5125? Hela LK-serien (med något undantag kanske?)

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 13:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag gav drygt 12k för Tukan med skeets och stativ, LK100, Kairn samt Lp12 med Ittok. Linn beggat är underbart, otroliga priser.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 14:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag tycker att det finns 2 sidor av detta mynt med begagnatpriserna...
Det är ju jättebra att man snart kan köpa en Ikemi för 5000:- och kanske en Unidisc 1.1 för runt 20000:- för oss som är hugade begspekulanter. Jag personligen kommer nog att göra många sköna klipp framöver! Dock så får man ju tänka efter lite grann och konstatera att tex en Uni 1.1 som köptes ny för 3-4 år sedan för dryga 100000:- idag är värd en 1/4 av det priset och snart kanske inte mera än 1/5.
Vad tycker dom kunderna som köpte produkten ny? Kommer dom att köpa nya linnprodukter för 140000:- eller känner dom sig lurade och börjar handla beg själva? Vad kan dom få i inbyte när begmarknaden sjunker som titanic efter ett mindre lyckat möte med ett berg av is?
Tror att det kommer att vara mindre kunder som byter in gamla och köper nya produkter och vi kommer nog att få se en begmarknad med superlåga priser både här och där.
Betänk också att många kunder som sitter och trycker på dyra linnprodukter har fått upp ögonen för denna utveckling och går i försäljningstankar för att kanske vara utan källa ett tag och invänta nya DS-produkter.
Tycker man ser ett sådant resonemang dagligen på detta forum och det smittar ju av sig på flera läsare varvid nyförsäljningen hämmas.
Själv så skulle jag nog dra mig för att handla en Unidisc pga att om ett par år så kanske den är helt värdelös då nya format som Blu-ray har kommit. Hur länge till kan man köpa en CD-skiva förresten? Tror att inom några år så sker all musikhandel via nätet och med Flac-filer som tydligen duger även till de mest kräsna linndiggarna.
En annan aspekt är ju också att det verkar ploppa upp nya produkter i samma anda som Linn's DS apparater från andra tillverkare som verkar ha väldigt bra prestanda. Jag tänker närmast på Naim och Squeezebox.
Har läst på många olika forum om att Squeezebox tydligen är bättre än en Karik 3 och i vissa fall till och med bättre än Ikemi!
Den billigaste squeezeboxen kostar runt 2000:- och verkar vara intressant för någon som kanske säljer sin dyra Linn-källa och väntar på nya billigare och bättre Linn-produkter. Perfekt övergångsapparat medans man rippar och väntar på ex Majik DS.
På förstärkarsidan så tror jag att förstegen kommer att gå samma framtid till mötes tyvärr. Nya format kommer att kräva utökade funktioner hos apparaterna och där ligger tyvärr Linn efter. En 5103 har ju tillexempel inte ens en analog 5.1 ingång!
Slutstegen däremot och även högtalarna kommer nog att bibehålla sitt begvärde även om vi ser fantastiskt låga priser även här.
Har sett Keltik i senaste version för 20000:- utannonserade och misstänker att slutpriset blev ännu lägre eftersom annonsen låg ute ett tag....
En LK 100 kostar idag runt 2000:- beg och en LK 140 runt 4000:-. Tror inte att butikerna kan ta 6-7000:- och fortfarande ha kvar sina kunder, vad tycker ni?
Om det stämmer att Linn har börjat ta betalt för reparationer av ex laserbyte med en procentsats så sjunker ju Unidiscarna mycket mera i begvärde, tänk er ett laserbyte för 10000:-?
Hur länge kommer Linn att kunna laga Unidiscarna, kanske det blir som med Karik?
Allt pekar mot att begpriserna kommer att gå ned ännu mera och jag sitter och samlar pengar för att fynda!!!!

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Bill50x wrote:
...hoppat på tåget för att testa lite...
Spännande, vilka produkter är du nyfiken på?
Behövde ett slutsteg och ska hämta ut en LK140 idag efter jobbet....

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wåflan wrote:
Allt pekar mot att begpriserna kommer att gå ned ännu mera och jag sitter och samlar pengar för att fynda!!!!
Många kloka synpunkter i ditt långa inlägg.

Men som alltid, det kommer alltid bättre och billigare produkter (billigare med samma prestanda som tidigare dyra) och det lurar alltid nya förnämliga lösningar runt hörnet. Väntar man alltid på det som kommer, kommer man aldrig få något.

Introduktionen av nätverksspelare har definitivt sänkt priset på CD- och DVD-spelare, det är ofrånkomligt. Det är få av oss idag som har MD-spelare, DCC, DAT, Elcasett, kassettspelare och liknande hemma. Precis som yrket isutkörare försvann när kylskåpen kom :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 16:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det är väl troligen inget sammanträffande att begagnat priserna på dessa dyra produkter rasade i samband med vändningen i konjunkturen våren förra året i Sverige, men kanske framförallt i höstas i USA. Mer utbud=lägre priser. Och detta samtidigt som Linn släpper ett antal nya produkter som ersätter de gamla...

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 16:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror det rör sig om två olika kategorier av köpare där inte minst ekonomin styr. Själv skulle jag i nuläget inte ha råd med ny Linn-elektronik. Sedan är det nog många som köper nytt som ogillar osäkerhetsfaktorn med begagnade prylar. Jag tror inte det är så mycket konunkturen som spökar vad beträffar prisnedfallet. Elektronik med lasrar slits ju oproportionerligt mycket och med tanke på att servicen på dessa prylar bara utförs en begränsad tidsperiod är det naturligt med en exponentiellt avtagande priskurva på beg. prylar då de närmar sig bäst före. Att LK 140 bl.a. minskar i pris har säkert att göra med att nästa generations slutsteg börjar göras tillgängliga på beg.marknaden.

/Per

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När det kommer till CD och DVD så ser vi ju ett systemskifte som antagligen kommer att driva ner priserna oerhört. Man behöver ju inte ens behålla sin gamla spelare för att spela sina gamla skivor!

Men när det kommer till andra apparater så tycker jag at det är svårare att förutse, Det lägsta pris som jag sett på exempelvis ett par Keilidh (3500) var det flera år sedan jag såg, nu har dom istället gått upp i pris. Samma sak med Kan (den tidiga modellen) som var stadigt nere under 2000 ett tag men nu snart kostar som Tukan. Om inte linn (eller någon annan) släpper nya produkter i de lägre prissegmenten så tror jag att priserna mycket väl kan komma att öka där.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Långt och intressant inlägg från Wåflan. Sitter själv idag med ett system som är blandat, dvs det mesta köptes nytt för tre till fyra år sedan och för cirkus ett år sen köpte jag en beggad Ikemi. Sen jag köpte Ikemin har jag sett priset på dom gå ner ganska rejält och det svider lite men samtidigt spelar ju inte min spelare sämre för det. Har varit i "Linnsvängen" sen 1994 och har varit/är nöjd med ljudet. Har hela tiden uppgraderat systemet efter några år men nu känner jag att jag har nått en punkt där jag inte kan göra det i alla fall inte med nya prylar för att det kostar mer än vad det smakar. Så jag tänker vänta med att uppgradera min Ikemi till en annan (CD) spelare vad det lider samtidigt hoppas jag ju naturligtvis att priserna skall gå ner på dom nya spelarna som har kommit dom två tre senaste åren.

Det är nog ganska naturligt att källorna blir billigare och billigare eftersom det kommer nya källor som spelar samma musik fast på mha en server. Hoppas även innerligt att CD skivan som musikförmedlare kommer att vara kvar lika länge som vinylskivan har funnits. :?

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00