selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 22:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Apr 21, 2008 21:58 
Moderator
Moderator

Jag begriper inte om detta är ett program i idestadiet, eller om programmet finns. Heller inte hur bra det är, om det bara kan tolka gitarraccord, eller mer musik.

Men coolt är det:
http://blog.tat.se/displaySpec.aspx?mai ... 155&page=0

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 21, 2008 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fantastiskt!
Med lite mjukvara som känner av IN-signalen (= source) och jämför med UT från tex slutsteget så kan eventuella avvikelser korrigeras. Inte för att det sas rent ut i filmsnutten, men det är ju de slutsatser man kan dra.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 22, 2008 07:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Med lite mjukvara som känner av IN-signalen (= source) och jämför med UT från tex slutsteget så kan eventuella avvikelser korrigeras.
Kallas vanligen återkoppling. På en hel kedja kan man justera för linära oegentlgheter (systemidentifiering med påföljande korrigering a la rumskorrektion), men det finns vad jag vet inget sådant för att korrigera olinjäriteter, vilket antagligen är vad man egentigen vill...

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 22, 2008 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Med lite mjukvara som känner av IN-signalen (= source) och jämför med UT från tex slutsteget så kan eventuella avvikelser korrigeras.
Kallas vanligen återkoppling. På en hel kedja kan man justera för linära oegentlgheter (systemidentifiering med påföljande korrigering a la rumskorrektion), men det finns vad jag vet inget sådant för att korrigera olinjäriteter, vilket antagligen är vad man egentigen vill...
Men det är ju precis det man påstår att denna programvara kan. Det kan "flytta" attacken tex utan att på ngt annat sätt förändra ljudet. Om jag förstår det rätt skulle man alltså kunna "skapa ordning" i efterhand.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 22, 2008 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fantastiskt program! Oj oj oj vilka möjligheter som öppnas för hemmastudion.

Men vad har detta med Tune Dem att göra? Det är ju på två totalt olika nivåer. Det finns ju ingen hifi som ändrar signaler på det här sättet, på sin höjd förvränger de musiken på ett sätt som stör vårt lyssnande. Det handlar vanligen om långt under 1% förvrängning - men kan ändå upplevas som att det låter illa.

Ändrar man tonhöjder och stämmer om intrumenten i efterhand handlar det om hur många procents förvrängning som helst! Att förbättra dagens förhållandvis redan höga signalkvalitet med ett sånt här program känns ungefär som att försöka reparera myrornas gångar i en stack med en borrmaskin.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 22, 2008 12:15 
Moderator
Moderator

Jo men programmet utgår ju från en sammansatt signal, och separerar de inbördes tonerna (som sedan kan manipuleras). Men att från en komplex signal, urskilja enskilda instrument och melodier, kan väl i alla fall svagt likna tune dem.

Jag skulle dock anta att detta program har matats med data för att kunna skilja ut gitarrspel, som i exemplet. Därmed är det kanske långt kvar till att känna igen signaturen från en saxofon, en synth, eller för all del sång.

Men man ska aldrig säga aldrig. I en framtid kanske det finns programvara som kan tolka det musikaliska innehållet i en ljudsignal på ett sätt som mycket långt liknar den mänskliga tolkningen.

Detta måste ju kunna vara användbart, till exempel om man vill försöka mäta tune dem-prestanda osv.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 22, 2008 21:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hehe, är det inte en smula självmotsägande att "mäta" vad som låter bättre ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 22, 2008 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Hehe, är det inte en smula självmotsägande att "mäta" vad som låter bättre ;)
Betänk
Det mesta inom vetenskapen var "omöjligt" innan någon löst det.

Det svåra är inte att mäta skulle jag tro, det svåra är att analysera o korrigera signalen så det VERKLIGEN blir bättre. :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag skulle dock anta att detta program har matats med data för att kunna skilja ut gitarrspel, som i exemplet.
Det tror jag med. Vilket gör det mindre användbart än om det funkade på allt. Men ändå, tänk alla låtar som bygger på en sampling av en gammal klassiker. Nu kan man istället ta samma sample och till exempel göra om det från dur till moll innan man använder det. Kan bli hur coolt som helst i händerna på rätt person!
Quote:
Detta måste ju kunna vara användbart, till exempel om man vill försöka mäta tune dem-prestanda osv.
Ja, fast betänk att vi idag har stora problem att mäta skillnaden mellan vad människor uppfattar som bra och lite mindre bra återgivning. För att kunna bygga en apparat som mäter något som liknar Tune Dem måste man först mycket noga sortera och gradera olika sorters störningar efter hur vi uppfattar att de stör musikåtergivningen. Jag tror att det är ett ofantligt projekt, med tanke på att mänsklig provlyssning ingår i varje moment.

För att ändra lite på tonhöjden så att gitarren blir ostämd, det gör faktiskt inga stereoanläggningar. Rent mätmässigt i alla fall.

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00