selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 20, 2025 15:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Betala med kort!
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har precis börjat på ett nytt jobb och där har jag blivit upplyst om bankernas policy mot kunder som handlar med deras kort.

Om du betalar med kontokort när du köper något på internet så får du tillbaka pengarna av banken om du inte skulle få varan! Såvitt jag kan bedömma så gäller det även om betalningen är till en privatperson via PayPal eller liknande.

Post subject: Betala med kort !
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt otroligt !! Vad heter banken man kanske skulle byta ?!! :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 21:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Men hur bevisar man att varan inte levererats då? Tarvas det någon anmälan mot säljare/transportbolag eller så? Annars är det ju som att banken håller alla som jävlas och blåser folk på pengar under armarna...

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det räcker nog med att man säger att den inte har kommit fram. Det är ju så att säga helt omöjligt att "bevisa" något som inte har hänt.

Jag tror inte att det gör någon skillnad vilken bank man har. Men det krävs ofta en polisanmälan.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 17, 2008 22:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kallas det möjligtvis Internetköpsförsäkring? Är det din arbetsgivare som tillhandahåller korten du talar om?
Bara lite nyfiken...

//Joey

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 17, 2008 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej nej, det är vad som gäller när man betalar med vilket kort som helst!

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 07:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Måste det inte tas upp under vad som gäller för kortet för att man skall vara säker på att det är så?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 09:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

henriklh wrote:
Tror du missuppfattade mig. Heter själva feature'n på korten som ger denna "försäkring" "internetköpsförsäkring"? Det är troligen inte samma ändå... Menar du att detta gäller alla kort eller är det bara den specifika bakens kort? Vanligtvis ligger sådana här extraförsäkringar outsourcade. T ex avbeställningsskydd hos europeiska osv... Skulle vara intressant att veta vad banken heter så man skulle kunna titta lite närmare på detta.

//Joey

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ring till er bank och be att få villkoren skickade, det lär nämnas i dessa.

/M

Post subject: Betala med kort !
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra svarat Magnus. Klart som tusan att banken vill att deras kunder inte skall bli lurade. Banken lär vidare vara intresserad av att informera sina kunder om speciella fördelar dessa kort ger. :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ingen "försäkring", man reklamerar helt enkelt betalningen. Vad som sedan händer är att banken drar pengarna från "butikens" bank som i sin tur kontaktar sin kund. Om kunden sedan kan presentera ett underlag som visar att han har skickat vara (eller vad det nu gäller) så börjar processen om på nytt fast åt andra hållet. Till slut är det kortföretaget som avgör vem som får stå för kostnaden.

Och jag tror inte att banken upplyser om detta utan en rätt specifik fråga, men jag är ju inte säker.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JKPN wrote:
Menar du att detta gäller alla kort eller är det bara den specifika bakens kort?
Jag är rätt säker på att det gäller alla, det är ju kortföretagen (typ VISA och Master card) som dikterar reglerna.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 14:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Du skulle inte kunna länka till några villkor för de korten du talar om?
Tycker att det verkar mycket konstigt att visa eller mc skulle betala tillbaka något. Däremot är det ganska vanligt att lite mer exklusiva kort har en internetköpsförsäkring som gäller på liknande sätt. Sedan har ju alla banker ett goodwill-tänk i viss utsträckning. Och om det är som du säger att det gäller vid handel med privatpersoner så handlar det ju inte bara om utebliven leverens, utan om bedrägeri (om de inte kan styrka frakt vill säga, för då är det väl ändå fraktbolaget som står för förlorad vara?) och då gäller kortreklamation och polisanmälan. Vid bedrägeri så betalar bankerna oftast tillbaka förlorad likvid, återigen goodwill, inget som visa eller mc står för.

//Joey

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vem som "står" för återbetalningen beror på transaktionen och om banken har reklamationsrätt för den eller inte. Men det handlar inte om "goodwill", utan om det regelsystem som visa och mc kräver att bankerna följer.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 22:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Du får ursäkta att jag ifrågasätter det du säger, jag jobbar själv på ett av de större finansinstituten och detta förfarande får stå för det institutet du jobbar på. Visa och MC må ha riktlinjer, men regelverk och återbetalningspolicy sätter banken (tillsammans med eventuella försäkringsbolag) upp själva (mkt möjligt att de gör detta tillsammans med kortbolagen, detta kan jag dock inte bekräfta). Det samma gäller villkoren för korten. Det är banker och andra företag som ger ut korten. Visa och MC ställer upp med den tekniska lösningen för korttransaktionerna, utveckling och de globala kortsystemen som gör det tillförlitligt och säkert med korthandel var man än befinner sig.

//Joey

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00