selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 00:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Så har då den gamla tjock-TV:n vandrat vidare till saligare ängder och behöver ersättas. Funderar starkt på en Panasonic 42-tumsplasma (modell TH-42px80). Första tanken var att få upp den på väggen en bit för att få en så bra filmupplevelse som möjligt. Detta kommer dock som det verkar inte att gå p g a att väggen inte håller för detta (gipsskivor med stålreglar bakom som sitter på "fel avstånd").

Man börjar i detta läge fundera på om det kan finnas någon vettig möbel ovanpå vilken (på något outgrundligt sätt...) TV:n (26 kg) kan samsas med vinylspelaren (som måste ha lock pga katterna). Vill gärna att TV:n kommer upp en bit som sagt. "Möbeln" måste i övrigt rymma CD+försteg+slutsteg+dvd+digitalbox+gärna nån expansionsmöjlighet inför framtiden (t ex lite utrymme för en DS?). Finns det nåt utrymme att lägga ifrån sig fodral till LP/CD som spelas så är ju inte det fel heller. Lägg därtill att möbeln gärna får göra sitt till för att maximera musikprestandan hos anläggningen (omöjligt med en slik bild+musikkombo?). Bör även se hyfsat snygg ut, gärna t ex ek eller vitt – inte nån "stormarknadsvariant" med massor av glas och metall. För att göra kravspecen ännu mer omöjlig så kan väl tilläggas att maxbudget för ”möbeln” inte är mer än max ”några tusen”.

Omöjlig kravspec eller nån som har nåt tips på vettig väg framåt? Alla tips välkomnas! :)

(Nuvarande bildskärmslösa setup framgår av bilden.)

Attachments:
Linncredibles prylar.jpg
Linncredibles prylar.jpg [ 279.72 KiB | Viewed 677 times ]

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 07:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du vill ha upp TV:n på väggen så får du väl förstärka den. Lägg på plywood och ytterligare ett lager gips, men varför tror du att filmupplevelsen blir bättre med en högt sittande TV? Det enda som händer är att ni måste sitta och titta upp hela tiden vilket inte alls är bekvämt. Vi satte en duk (framför tjock-TV:n) under snedtaket i vårt TV-rum och det blev klockrent (mycket bättre än väntat). Underkant bild ligger på ca 45 cm och överkant på knappt 140 cm (ansluter till taket), bredd ca 2 m (varierar givetvis beroende på filmformat). Mycket behagligt och en grym bio-känsla, lite som att sitta ganska långt bak i en stor salong.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hos de större möbelkedjorna finns det även TV-möbler liknande den ni
har fast med en väggmodul i bakkant.

Ex:

http://www.mio.se/Sortiment/Vardagsrum/ ... creen/?p=1

Modellen nedan har jag sett i ett antal olika utföranden hos ett flertal TV-
butiker.

http://www.mio.se/Sortiment/Vardagsrum/ ... Trend/?p=1

Sätt inte TV´n för högt, 45-65 cm (med 65cm får ni plats med en bänk
med center under TV´n).

Förresten så bör gipsväggen hålla för er TV om ni använder fyra stycken
gips-expanders.

När det gäller projektorer och dukar (16:9) är en vedertagen tumregel
att en tredjedel av duken skall vara under ögonhöjd. Detta vid ett
tittavstånd på 1,5 till 2,0 x bildbredden (dukbredd x 1,5 till 1,8 är även
det vedertagen tumregel, tänk på det när din TV-handlare påstår att en
50" TV blir för stort på 3,5 meter...).

Vid mindre eller större avstånd mellan duk och soffa kan detta dock
behöva justeras (likaså handlar det om tycke och smak) men som sagt,
utgå från detta i a f.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 17, 2008 00:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har tittat på en del bänkar. Jag är nöjd med min. Men den fyller nog inte alla dina krav. Finns på Svenska Hem och heter Classico.

Här kan du se den "in action"
http://www.minhembio.com/Spoilern

8)

Kolla även in listen under vägghängda TVn... riktigt nöjd med den. (SMS Cable Management).

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 17, 2008 11:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Så här löste jag det med en 42" Plasma... Översta "lådan" i mitten viker man ut istället för att dra ut och där får en Ekwal plats (samlar damm för tillfället :? ). Jag kör efter filosofin höras men inte synas (när man nu inte spelar). :shock:

Kan det vara nåt?!

Attachments:
DSC00265.JPG
DSC00265.JPG [ 444.53 KiB | Viewed 668 times ]
DSC00263.JPG
DSC00263.JPG [ 426.57 KiB | Viewed 670 times ]

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 17, 2008 18:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Snygg lösning.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 07:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

muIder wrote:
Så här löste jag det med en 42" Plasma... Översta "lådan" i mitten viker man ut istället för att dra ut och där får en Ekwal plats (samlar damm för tillfället :? ). Jag kör efter filosofin höras men inte synas (när man nu inte spelar). :shock:

Kan det vara nåt?!
Appropå brandvarning. Går det steka ägg på de övre apparaterna eller?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 10:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

hardcorelinnie wrote:
muIder wrote:

Kan det vara nåt?!
Appropå brandvarning. Går det steka ägg på de övre apparaterna eller?
Haha, nejdå.. Värmen som alstras är inte i närheten av den värme som 5125:a eller en Movie Di lämnar. Det är inte så tight som det ser ut på bilden.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för givande svar och bra kommentarer inkl en hel del tänkbara och snygga förslag! Har inte kommit loss och köpt TV:n än. Vad gäller det där med att "få upp den på väggen" så får jag nog tänka om, torde väl knappast vara så viktigt som jag först hade nån idé om. Även om det troligen är långt från optimalt så börjar jag troligen med att faktiskt införskaffa TV:n och försöka applicera den m h a medföljande bordsstativ på nuvarande möblemang. Därefter får man finlira med möblemang mm. Som sagt, tack för bra feed-back! :)

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00