selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 11, 2025 06:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Prisindikation Kolektor
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är 2.900 ett bra pris? Vet ej hur gammal den är.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 14, 2008 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är helt ok skulle jag säga. De brukar annonseras mellan 2500 och 4000 ungefär. Vad de säljs för är ju svårare att veta...

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 15, 2008 13:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

klart bra pris tycker jag. visst kan man vänta och få ett ännu billigare, men 2900 för en kolektor tycker iaf jag är mycket prisvärt med tanke på vad man får. men kolla serienummret jämför med revsionssidan så det ett sent exemplar.

/kristoffer

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men Bill, kör inte du MC? Tänk på att Kolektor bara har MM-ingång. Eller har du Linto också?

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Men Bill, kör inte du MC? Tänk på att Kolektor bara har MM-ingång. Eller har du Linto också?
Jo, jag har Linto :-)

Vad jag gillar med Kolektor är alla ingångar, de flesta försteg idag har för få. Vad jag inte gillar är att man inte kan spela in och lyssna separat. Å andra sidan kanske det inte är så viktigt....

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 21:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är ju gammal Kolektorägare men har aldrig ens haft inkopplat något det skulle kunna gå att spela in med till den ;)

Men runt 3000 är helt rimligt för en Kolektor tycker jag nog, sålde min egen för det nyligen. Det är ett riktigt bra försteg för pengarna ljudmässigt, möjligen med viss reservation för MM-delen.

En trevlig sak med Kolektorn är att den går att modifiera mjukvarumässigt för olika behov, t.ex. att "stänga av" ingångar som inte används, hur den minns volyminställningar etc. men allt det där har du säkert redan stenkoll på :)
Som griedl tog upp så är det lite förändringar/bättringar gjorda mellan tidiga och sena exemplar så ålder kan ju vara en faktor att väga in i prisbedömningen om man skall vara petig.

/p

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Är ju gammal Kolektorägare men har aldrig ens haft inkopplat något det skulle kunna gå att spela in med till den ;)
Spelar in en del livemusik från radio och tv (direkt till hårddisk)... Ofta väldigt bra kvalitet, både SR och SVT håller hög standard jmf med de flesta skivbolag.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 22:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Spelar in en del livemusik från radio och tv (direkt till hårddisk)... Ofta väldigt bra kvalitet, både SR och SVT håller hög standard jmf med de flesta skivbolag.

/ B
Låter kul! Blir det bättre med en "riktig" tuner och in i ljudkortet då än att fånga SR:s internetversioner till disk?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 17, 2008 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Låter kul! Blir det bättre med en "riktig" tuner och in i ljudkortet då än att fånga SR:s internetversioner till disk?
Jag har inte jämfört. Jag har bara förutsatt att en bra tuner och in via ljudkortet är bättre än att fånga radion via nätet. Men jag har kanske fel, vet ju inte vad man skickar ut på FM-bandet. Eftersom allt spelas in digitalt numera så borde en digital överföring direkt till hårddisk, utan ad- och da-omvandling via FM, vara att föredra. Om man inte komprimerar hårdare via nätet förstås. Hm, detta måste kollas upp....

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 17, 2008 08:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jo Kollektor är en ok apparat
Jag handlade en därför det går att göra mycket med den mjukvarumässigt, Att stänga av ingångar och programmera rakt igenom mm mm, Det går ju även att stänga av MM ingången och använda en extern MC / mm om man vill :-). Plus tonkontroller om man nu vill ha det, inte många Linn steg som har dessa möjligheter, har sett ett stigande beg pris på dessa Försteg därför att många letar kvalitetsförsteg när de går från Bio till Stereo . och att den i detta fallet är "lätt" att kombinera med en extern Bioreciver (Kolektor rakt igenom).

Kontrollera att 100 stegad volym finns, och en senare kolektor har annan mjukvara än äldre så kolla serienr mot Linn rev lista.

Ja nu tar jag Paus från forumet ett tag

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00