selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 139 40 41 42 4357 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 11:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ni vet läget... sen kväll på Coop forum, en stund för sig själv, bläddar bland dvd och cd innan mna går till kassan... i alla fall så fick jag ingivelsen att köpa

Kent, Vapen och ammunition och Du och jag döden
Håkan Hellström, känn ingen sorg för mig götreborg och det är så jag säger det

Inte hunnit lyssna på Håkan ännu, tar det i ordning

Har bara en kommentar till Kents plattor (i alla fall du & jag döden), låtarna är inte alls dumma men... är det ingen som tycker att skivorna är lite lustigt mixade? Känns som om allt är lagt på samma styrka och på samma nivå hela tiden. Helt Ok på lägre volym men störde mig när jag drog på och skulle lyssna mer koncentrerat. Är det en medveten "wall of sound" attityd/strategi/önskad ljudbild från bandets sida eller är det det som tidigare refererats till som "loudness war"?

PostPosted: Wed Jan 09, 2008 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkar wrote:
... Är det en medveten "wall of sound" attityd/strategi/önskad ljudbild från bandets sida eller är det det som tidigare refererats till som "loudness war"?
Både och, tror jag. Jag tror att bandet (alt Jocke) har ganska mycket åsikter om hur det ska låta och framför allt sången ligger så mitt i gröten så det är ofta omöjligt att höra vad han sjunger. Märkligt med tanke på att texterna sägs vara så viktiga.

En recensent blev utskälld av Jocke för att han berömde texterna på förra skivan. JB menade att recensenten rimligen inte kunde bedömma texterna eftersom han fått ett förhands-ex av skivan där inget texthäfte var medskickat! Men om nu texterna är så viktiga, varför mixar man så taskigt och sjunger utan konsonanter så att texten inte går fram?

/ B

PostPosted: Wed Jan 09, 2008 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men om nu texterna är så viktiga, varför mixar man så taskigt och sjunger utan konsonanter så att texten inte går fram?
Och varför måste han sjunga så nasalt och låta så oerhört pretto? Jag hade nog älskat Kent om sången varit mer normal, nu står jag inte ut med dem. Kent och (senare) Per Gessle är det enda i musikväg som jag ibland tycker är så dåligt att jag blir provocerad. Sorry för OT :)

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 18:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Idag fick jag en riktigt bra platta i posten,

S.O.D. - Speak English Or Die
Kanonplatta från 1985 som är den bästa Hardcore/Thrash/Crossover plattan som finns i mitt tycke.
Ta medlemmar från Anthrax och Nuclear Assault och en före detta roadie till båda banden på sång. Lägg sen till stenhårda riff, korta låtar med 150% aggression och texter som inte kan sägas vara PC (Politically Correct) och du har denna plattan.
Låttitlar som "Kill Yourself, Freddy Kreuger, Fuck The Middle East, Pussy Whipped" lägger ribban.
För alla som gillar hård musik som Thrash/Hardcore/Speed metal.

PS
Texterna finns här :
http://www.sod-mod.com/content/sod_lyrics.htm

Post subject: pain killer
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 22:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Måste bara tipsa dig om Pain killer, Guts of a Virgin (första EPn), om det är hård trashig musik med mkt korta låtar som du gillar (tidigt 90-tal)
bandet bestod av John Zorn, sax och vokal; Bill Laswell, bas & Mick Harris, trummor och vokal

nedanm är saxat från Wikipedia:
Painkiller (also officially known as Pain Killer) is a band originally formed in 1991. Their style can be described as a mix of avant-garde jazz and grindcore; later albums also incorporated elements of ambient and dub.

The three primary members of the band are: John Zorn on saxophone, Bill Laswell on electric bass and Mick Harris (formerly of Napalm Death and founding member of Scorn) on drums. The band has also had several musicians make guest appearances both live and in the studio, including Yamatsuka Eye, Buckethead, Mike Patton, Makigami Koichi, Justin Broadrick and G. C. Green of Godflesh, and Keiji Haino of Fushitsusha.

Harris departed from the band in 1995 to dedicate himself solely to computer music; following his departure many assumed that Painkiller was defunct. However, Zorn and Laswell have recently resurrected the band name and played some dates with either Hamid Drake or Yoshida Tatsuya playing drums. Rumours of a new studio album from the band have not been confirmed.

Post subject: Re: pain killer
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 23:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

andkar wrote:
Måste bara tipsa dig om Pain killer, Guts of a Virgin (första EPn), om det är hård trashig musik med mkt korta låtar som du gillar (tidigt 90-tal)
bandet bestod av John Zorn, sax och vokal; Bill Laswell, bas & Mick Harris, trummor och vokal

nedanm är saxat från Wikipedia:
Painkiller (also officially known as Pain Killer) is a band originally formed in 1991. Their style can be described as a mix of avant-garde jazz and grindcore; later albums also incorporated elements of ambient and dub.

The three primary members of the band are: John Zorn on saxophone, Bill Laswell on electric bass and Mick Harris (formerly of Napalm Death and founding member of Scorn) on drums. The band has also had several musicians make guest appearances both live and in the studio, including Yamatsuka Eye, Buckethead, Mike Patton, Makigami Koichi, Justin Broadrick and G. C. Green of Godflesh, and Keiji Haino of Fushitsusha.

Harris departed from the band in 1995 to dedicate himself solely to computer music; following his departure many assumed that Painkiller was defunct. However, Zorn and Laswell have recently resurrected the band name and played some dates with either Hamid Drake or Yoshida Tatsuya playing drums. Rumours of a new studio album from the band have not been confirmed.
Skall ta och titta närmare på denna grupp, tack för tipset

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 12:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

2 nya plattor kom i posten från USA idag

1, Dropkick Murphy's - The Meanest Of Times (2007)
Amerikansk Oi!/Streetpunk från Boston som ibland låter som dom kom från England runt slutet av 70 talet. På denna deras senaste platta är det samma stil som på deras tidigare, med andra ord sing-along och irländsk folkmusik inspirerad punk.

2, Madball - Infiltrate The System (2007)
Senaste plattan och den är bland deras bästa. För alla som gillar Agnostic Front eller Punk/Hardcore men även dom som gillar gammal 80 tals Thrash som Slayer/Megadeth och liknande kan uppskatta dom.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har köpt en hel del plattor på sista tiden. men en skiva som sticker ut i mängden är Tanita Tikaram, Lovers in the city. Hennes mörka, djupa och lena röst kan man inte än bli kär i. Musiken är mer av det suggestiva och bäddar in hennes röst. Kan verkligen rekommendera plattan för er som gillar kvinnliga sing and songwriters. Har komprimera den till apple loss less och när jag inte lyssnar på den stereon här hemma så funkar den bra i ipoden.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 17:54 
Ny Medlem
Ny Medlem

Grinderman - Grinderman
Blonde Redhead - 23
Radiohead - The Bends

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 13:04 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ännu mer!

Nick Cave & The Bad Seeds - Dig, Lazarus Dig!
Porcupine Tree - Nil Recurring
Blackfield - Blackfield 2
Amy Winehouse - Back To Black
Daft Punk - Alive 2007
Bob Dylan - Another Side Of Bob Dylan (remastered hybrid SACD)

8)

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 28, 2008 13:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kilade ner på rean på Åhlens för att se vad som fanns och hitta en del, lite blandad kompott.

01. Treat - Weapons Of Choice 1984-2006 (2006)
Best of samling med ett par nyinspelade låtar. Svensk "hair" rock från 80 talet, gillar man Bon Jovi och den svängen kan denna va värd att kolla upp.

02. The Prodigy - Weapons Of Choice (The Singles 1990-2005) (2005)
Klassisk Techno/Dance. Bra ös på denna samlingen å har man inte deras fullängdare så ska man ha den. Engelska dans scenens största band vid sidan av Faithless.

03. Hanoi Rocks - Another Hostile Takeover (2005)
Finsk Glam rock av bästa märke. Ett bra band som man lyssnade en hel del på under 80 talet. Låter som dom ska göra om man säger så, kanske inte deras bästa släpp men gillar man denna typen av hårdrock sitter den bra i samlingen.

04. Bob Marley - Songs Of Freedom (4 CD Box Set) (1999)Kanonbra samling som spänner över hela Bob's karriär. Roligt att dom lagt in några 12" remixer på hans senare låtar som "Could You Be Loved" och lite live material och alternativa mixar som jag inte sett nån annanstans. Kan vara lite dyr men en kanonsamling.

05. U2 - The Best Of 1980-1990 (1998)
Skamligt att jag inte haft denna innan men bättre sent än aldrig. Haft den på vinyl nångång men vart den är nu vet ja inte.

Sen har jag köpt ett par plattor med Lizz Wright efter en recansion i Downbeat.

01. The Orchard (2008)
02. Dreaming Wide Awake (2005)

Kanonröst som ligger lite åt Jazz7Vocal hållet med lite modernare influenser. Ett givet köp om man gillar Norah Jones och Katie Melua och den svängen.

Sen har jag beställt lite Rockabilly plattor med men inte fått än så jag återkommer med dom

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 28, 2008 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som förberedelse inför live-konserten på Dramaten 5/4 köpte jag för några dar sen Rufus Wainwrights några år gamla plattor "Want one" och "Poses". Båda bra - "Want one" otroligt bra, fantastisk låtskrivare. Rekommenderas!

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 18:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

2 nya plattor kom från Finland idag.

1. High Noon - Glory Bound (1993)
Ett favoritband på 90 talet. Kommer från Austin, Texas och kör en stil av Rockabilly/Hillbilly som fanns 1954-1956. Mycke ståbas och en sångare som är en favorit.
2. VA - Rock-A-Billy Record Company Sampler (1993)
Mycket bra samling från detta bolag som drivs av Willie Lewis. Dom släppte ett en drös med singlar på 80/90 talet och en bra samling av dom finns här. Inget för den som vill ha bra studioljud men det finns en jädra massa bra ös istället.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 18:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Skivan Satori med Flower Travellin' Band är mitt senaste inköp.
Otrolig skiva från 71. Ett japanskt band som spelar avant, proggresiv hårdrock. Låt inte det avskräcka... det är otroligt bra. Fullt ös, tight med koola solon, speciell sång.
Rekommenderas varmt.... Tanka hem, lyssna och inse att den måste köpas!

Har letat efter skivan i några år nu men tyckt den varit för dyr när jag sett den beggad. Nu hittade jag en 180g nyutgåva för 160 kr inkl frakt och då kunde jag bara inte låta bli. Inte lika koolt som en beggad från 71, men man kan inte få allt.

(tog 4 arbetsdagar från staterna via amazon market place. Imponerande...)

/Mattias

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 20:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bo Kaspers Orkester - Hittills Mycket bra samlingsskiva från '99. Innehåller låtar från de tidigare albumen Söndag i sängen, På hotell, Amerika och I centrum. Om man inte har de albumen så kan jag varmt rekommendera Hittills.

Lupe Fiasco - The Cool Vet inte riktigt hur många det är här på selleri som lyssnar på hip-hop, rap, men vill ha riktigt bra sådan från en glasögonprydd kille från Chicago så ska man absolut skaffa "Lu's" senaste alster the cool. Bra texter, ok inspelning (brukar vara si och så med det när det kommer till amerikanska hip-hop, rap - releaser) och riktigt trevliga beats. Rekommenderas.

Båda på cd och födelsedagspresenter jag fick idag :) , tro det eller ej ;)

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 139 40 41 42 4357 Next

All times are UTC+02:00